Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Audi TTS

Test: Audi TTS

Met de TT naar de TT

23.08.2018

Audi viert de twintigste verjaardag van zijn TT in stijl. Met een beperkte facelift, maar ook met een verjaardagsfeestje op het beroemde eiland waar hij zijn naam haalde: het eiland Man.

Gallerij: Test Audi TTSTT is de afkorting van Tourist Trophy, een benaming die verschillende races kregen. De Britse automobielclub RAC organiseert in het Verenigd Koninkrijk jaarlijks één Tourist Trophy. Zo is er die van Silverstone – beroemd – maar ook die van Dundrod in Noord-Ierland – berucht. Maar één Tourist Trophy is echt legendarisch: die voor motoren die jaarlijks op de wegen van het eiland Man wordt gehouden. Een tijdrit van 60 kilometer die dwars door dorpen leidt en langs de beroemde Snaefell bergtop passeert. Pure waanzin op twee wielen, lijkt het.

DKW en NSU

Gallerij: Test Audi TTSAudi heeft een speciale relatie met de TT in Man. DKW is één van de vier merken die later gebundeld werden in Audi – vandaar de vier ringen – en in 1938 was Ewald Kluge op de DKW ULD 250 de snelste in zijn klasse in de TT. Om dat te vieren kregen de snelste DKW-motoren een TT-badge op… en in 1959 kreeg de snelle NSU Prinz als eerste vierwieler de TTS-badge. In 1998 werd deze naam ook weerhouden voor de nieuwe, kleine coupé van Audi.

Gallerij: Test Audi TTSEn kijk, nu zijn we 20 jaar verder in een succesverhaal dat zich inmiddels al over drie generaties uitstrekt. Om de 20ste verjaardag te vieren is er een heel beperkte facelift. Daarbij valt vooral het nieuwe radiatorrooster op, en in de TTS zijn er grotere koelopeningen onderaan de bumper. De TTS moet 4 pk inboeten door de komst van een partikelfilter, om aan de Euro 6.2-normen te voldoen. Maar 306 pk uit de 2-liter turbo is nog steeds meer dan voldoende, en dankzij een verbeterde motorsturing wordt hij 0,1 seconde sneller in de sprint naar 100 km/u. Die legt hij nu af in een indrukwekkende 4,5 seconden.

Op café

Gallerij: Test Audi TTSAudi heeft ons naar de Creg Ny Baa pub gebracht, een iconisch punt waar de motorrijders de ‘Mountain Course’ verlaten en opnieuw aansluiting maken met het gedeelte dat naar de hoofdstad Douglas leidt, waar ook de finishlijn ligt. Dit is een smalle tweevaksweg, met hobbelig asfalt. Achter de pub lopen de snelheden op tot meer dan 300 km/u. Speciaal voor deze gelegenheid heeft Audi een deel van de Mountain Course laten afsluiten. Een druk op het gaspedaal van onze TTS laat een scherpe brul horen. Niet zo luid en karaktervol als de vijfcilinder in de TT RS, maar toch ook duidelijk sportief.

Afgesloten betekent niet dat er geen regels gelden. Op enkele gedeeltes van het eiland is de snelheid buiten de bebouwde kom onbegrensd, maar op de Mountain Course heeft Audi een begrenzing van bijna 160 km/u ingesteld. Vergeet niet: we spreken over een tweevaksweg door de bergen. We rijden bijna de hele tijd tegen die limiet aan.

Gallerij: Test Audi TTSDe bochten op de Mountain Course zijn niet alleen snel, maar in veel gevallen ook blind en met late instuurpunten. Vertrouwen is hier de hoofdzaak om snel te gaan. We houden de Audi TTS vaak in vierde en zelfs in vijfde versnelling. Met 400 Nm (+20 Nm) koppel tussen 2.000 en 5.300 opm en vierwielaandrijving beschikt de 1.475 kilogram wegende TTS steeds over voldoende kracht om op gang te blijven. In de snelle bochten voel je de G-krachten al gauw inwerken op je lichaam.

Flirten met muren

Gallerij: Test Audi TTSVoor de haarspeldbocht na Ramsey dient er zwaar geremd. Dankzij de vierwielaandrijving tank je snel vertrouwen in de bochtencombinaties en leer je dat er weinig redenen zijn om van het gas af te komen. Dit is een verheerlijking van pure snelheid in de meest veilige omstandigheden. We zien Gooseneck passeren, flirten met de muurtjes tussen Joeys en Guthries en happen naar adem voor de Mountain Mile. En eigenlijk komen we nog geen moment in de buurt van de echte limiet van de auto.

Twee passages is natuurlijk veel te kort, maar ze laten wel hun sporen na. Wat ons betreft is het een uitgemaakte zaak: wij gaan verhuizen. Het hele eiland ligt bezaaid met de mooiste wegen die je ooit zal rijden.

De nieuwe Audi TTS zal om en bij 56.000 euro kosten.

Gallerij: Test Audi TTS

Audi TTS
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.984 cc
306 pk bij 5.400 opm
400 Nm bij 2.000 – 5.300 opm
0-100 km/u: 4,5 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: nog niet bekend
Testverbruik: 11,4 l/100 km
CO2: Nog niet bekend
Prijs: ong. 56.000 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.