Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Audi TT Roadster 2.0 TDI Ultra

Test: Audi TT Roadster 2.0 TDI Ultra

Roadster voor rede en passie

26.11.2015

Nog niet zo lang geleden had je ze nooit in dezelfde zin gekregen: de woorden ‚diesel’ en ‚roadster’. Reken dan op Audi, fervent dieselaar, om daar verandering in te brengen. Na een eerste poging in de vorige generatie TT, herhaalt Audi het nummertje nu nog een keer. Gaat het om een geslaagd huwelijk?

Gallerij: Test Audi TT Roadster 2.0 TDI UltraTerwijl het uiterlijk van de nieuwe Audi TT nauwelijks opzien baart omdat het grotendeels de vorm van zijn voorganger overneemt, zie je in het interieur wel wat anders. De TT houdt zich ver van de klassieke soberheid die andere Audi’s kenmerkt, en koppelt gracieus moderne technologie met retro-elementen. De ronde ventilatiemonden met turbinedesign bevatten ook de bedieningstoesten en de stoelverwarming, terwijl je op de met aluminium gedecoreerde middenconsole de touchpad terugvindt waarmee je het MMI-multimediasysteem kan bedienen. Dat systeem laat zijn info zien op een 12-duim groot scherm dat in de tellers van de cockpit is geïntegreerd.

Gallerij: Test Audi TT Roadster 2.0 TDI UltraJe kan de info op dat scherm naar wens configureren. Bijvoorbeeld door de tellers te vergroten of te verkleinen en zo meer of minder ruimte vrij te maken voor bijvoorbeeld de grootste virtuele navigatiekaart die je ooit hebt gezien. De lederen stoelen die we in de optielijst vonden, zijn duur (2.000 euro erbij) maar bijzonder knap. Opbergruimtes zijn schaars, zoals je kan verwachten. Maar de koffer van 280 liter maakt een en ander goed. Wat de uitrusting betreft gaat die van niet onaardig wanneer je je aan het standaardaanbod houdt, tot bijzonder gesofisticeerd wanneer je de centen laat rollen. Er zijn ontstellend veel vakjes op de optielijst.

Echte sensaties

Gallerij: Test Audi TT Roadster 2.0 TDI UltraWanneer onder de motorkap een 2.0 TDI steekt, dan weet je dat je te maken hebt met een keuze van de portefeuille, niet van het hart. Voor een prijs van 41.600 euro is dit één van de minst dure TT Roadsters. Bovendien is hij zuinig. Audi kondigt een gemiddelde van 4,3 l/100 km aan. Met 184 pk en 300 Nm heeft hij voldoende pit om deze TT het dynamische karakter te geven dat je van een roadster van deze omvang mag verwachten. De motor krijgt de perfecte ondersteuning van een tot in de puntjes verzorgd onderstel, dat bovendien kan rekenen op een precieze stuuroverbrenging en een aangenaam schakelende zesbak.

Gallerij: Test Audi TT Roadster 2.0 TDI UltraHet lichte gevoel dat je tijdens het rijden ervaart, is geen kunstmatig gecreëerde sensatie. De Audi TT Roadster 2.0 TDI Ultra zet slechts 1.435 kilogram op de balans. Dat geeft meer sportiviteit. De respons kan je nog versnellen door de sportmodus te activeren wanneer je over het optionele Drive Select pakket beschikt. Het is een relatief nieuw gegeven bij Audi, maar je krijgt dus pure rijsensaties voorgeschoteld. Deze auto over een bochtige weg mennen is leuke arbeid, vooral omdat je achter het stuur al snel vergeet dat alleen de voorwielen voor de aandrijving instaan.

Gallerij: Test Audi TT Roadster 2.0 TDI UltraWat we daarentegen heel wat minder vinden, is het rumoer dat het dieselblok produceert. Zeker met de kap naar beneden klinkt het sterk door. De ingenieurs mogen dan wel een sound booster ontwikkeld hebben om dat wat te verdoezelen, het verhoopte resultaat geeft dat toch niet. Dit is wel één van onze enige grieven in de TT Roadster, die zich tijdens onze test tevreden stelde met een verbruik dat tussen 5,1 l/100 km en 7,2 l/100 km schommelde, afhankelijk van de rijstijl.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.