Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Audi TT 2.0 TDI Ultra

Test: Audi TT 2.0 TDI Ultra

Zuinig kan ook leuk zijn

10.02.2015

Dit is de goedkoopste en zuinigste manier om met een Audi TT te rijden, met de 2.0 TDI met 184 pk. Dan ben je nog minstens 38.900 euro kwijt. Het goede nieuws: de TT is al tof van bij het basismodel.

De derde generatie Audi TT bouwt voort op wat intussen een klassieker geworden is. Sportief, en klein. We zien twee stoeltjes achteraan, maar zelfs kinderen beschouwen het als een straf om daar te belanden.

Gallerij: Test Audi TT 2.0 TDI UltraHet grote plezier valt vooraan te rapen. Audi innoveert met een nieuw dashboard, waarbij het multimediascherm tussen de tellers is geïntegreerd. Je bedient het met knoppen op het stuur, of via de MMI-knop op de middenconsole. Knap uitgewerkt, maar het duurt wel enkele dagen vooraleer je er je weg in gevonden hebt. Bovendien eist het in het begin heel wat van je aandacht op. Maar eens je met de bediening vertrouwd bent, is het een hele verbetering. Voor de navigatie moet je blik niet meer naar de middenconsole. Cool en knap, maar in een wereld waar technologie elk jaar sneller evolueert, is het maar de vraag hoe lang Audi’s dashboard hip blijft.

Makkelijk onder 6 liter

Gallerij: Test Audi TT 2.0 TDI UltraDe 2.0 TDI Ultra kost evenveel als de 2.0 TFSI, die liefst 46 pk krachtiger is. Het zegt veel over de huidige kostprijs van een dieselmotor. Maar aan de zuinigheid van de TDI kan de turbobenzine niet tippen. Audi homologeert hem met een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km (110 gr/km CO2). Een test met de spaarstand in winterweer bracht ons op 5,4 l/100 km, wat niet het verhoopte resultaat was. Maar in gewone rijomstandigheden houd je hem makkelijk onder 6 l/100 km. Waardoor een rijbereik van bijna 800 kilometer mogelijk wordt.

De basisversie van de Audi TT heeft alleen voorwielaandrijving, in combinatie met een manuele versnellingsbak. De TDI is 235 km/u snel, en heeft slechts 7,2 seconden nodig om 100 te halen. Uitstekende cijfers, die hij te danken heeft aan zijn gewichtskuur waardoor hij 50 kilogram lichter uitvalt dan zijn voorganger. De TT gebruikt het onderstel van de nieuwe Golf. Dat kan de volle 184 pk exploiteren, maar op natte wegen kunnen de voorwielen het al eens lastig krijgen met de 380 Nm aan maximale rijkracht.

Karakter

Gallerij: Test Audi TT 2.0 TDI UltraHet rijgevoel is goed, de motor blijkt een meer dan aangename gezel te zijn. Audi heeft gewerkt aan het geluid. Wie het Drive Select-systeem bij koopt (235 euro), krijgt bovendien de beschikking over een sportstand waarbij hij een dieper geluid voortbrengt. Karaktervol, alleen vragen we ons af of het de bedoeling was dat hij bij lage toeren of bij koudstart wat als een tractor klinkt?

Het is hoe dan ook een detail, want we hebben eindelijk het gevoel dat de TT meer is dan een coupé die snel rechtdoor kan. In het bochtenwerk is hij kwiek, en bovenal: er is feeling. Audi is duidelijk op goede weg. Wanneer de voorwielaandrijver al zo lekker stuurt, valt het beste te vermoeden voor de quattro en voor de krachtiger modellen.

Ons testmodel bracht ons ook de eerste kennismaking met full-led koplampen. Een optie waarvoor Audi je liefst 1.458 euro aanrekent, maar het verschil in het donker is dag en nacht met klassieke lichten, en zelfs met xenonlicht. Je ziet niet zozeer verder, maar binnen de lichtbundel zie je alle objecten veel duidelijker. Met dit als extraatje en met het MMI-systeem erbij, weet je meteen dat je eigenlijk op minstens 40.000 euro moet rekenen voor je nieuwe TT.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.