Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Audi RS5

Test: Audi RS5

De onverstoorbare

30.06.2017

Denk maar niet dat nu de Audi RS5 zijn V8 heeft ingeruild voor een V6 biturbo, hij ook zijn wilde haren is kwijtgespeeld. Dit blijft een beest, dat zich vastbijt in het asfalt als een leeuw in een steak. Indrukwekkend.

Gallerij: Test Audi RS5De krachtigste onder de A5’s doet dus voortaan een beroep op een V6 met 2.984 cc. Die is even krachtig als de atmosferische V8 die hij vervangt – 450 pk – maar zijn koppel ligt met 600 Nm hoger. Wat verklaart waarom Audi hem laat schakelen met een klassieke achttraps Tiptronic-automaat, want de S-Tronic dubbelekoppelingsbak kan zoveel koppel niet aan.

Nieuwe stijl

Gallerij: Test Audi RS5De RS5 introduceert ook een nieuwe stijl voor de Audi Sport-producten. De designers stellen dat ze inspiratie vonden bij de erg vierkante Audi 90 Quattro IMSA GTO die in de jaren ’80 in Noord-Amerika racete. Vandaar ook de kleine verticale koelopeningen naast de lichtblokken, naast de monsterlijke luchthappers vooraan en meer vierkante wielkastverbreders, die toelaten om de spoorbreedte met 1,5 centimeter te doen toenemen. De voorkant en de achterkant volgen de lijn van de jongste RS’en, met een radiatorrooster met honingraatmotief met Quattro-logo en een diffusor achteraan waaruit ovalen uitlaten komen piepen. In het interieur zien we een afgeplat, met alcantara overtrokken sportstuur en kuipstoelen met gewafeld leder en zichtbare stiknaden die de koetswerkkleur kunnen kopiëren. Audi biedt exclusieve kleuren aan, zoals dit ‘Sonoma Green’.

‘Goed 30’ rijhulpsystemen

Gallerij: Test Audi RS5Het nieuwste infotainmentsysteem is eveneens aanwezig, net als een reeks rijhulpen waarvan Audi zelf het overzicht lijkt te verliezen: de persmap maakt melding van ‘een dertigtal’ rij-assistenten. Daarbij wordt ook het sportieve deel verzorgd, met onder meer een chronometer in het aanbod, net als een display die de G-krachten weergeeft en een diode-band in de head-up-display die de bestuurder aangeeft wanneer hij best schakelt in de manuele modus.

Stevige kracht

Gallerij: Test Audi RS5Om al dat vermogen naar het asfalt te krijgen, maakt de RS5 gebruik van vierwielaandrijving (quattro). Onze testwagens waren ook nog uitgerust met een sperdifferentieel achteraan. Het onderstel kan ook nog de gestuurde ophanging (Dynamic Ride Control) krijgen, en carbon-keramische remmen zijn eveneens een mogelijkheid. Dat geeft een absoluut verbluffende RS5 op de weg. Gas op de plank en de RS5 knalt met al zijn inzittenden in 3,9 seconden naar 100 km/u, daarbij geholpen door een launch countrol, al is die in de praktijk wat omslachtig om selecteren. Elke duw op het gaspedaal wordt instant gevolgd door een stevige por in de rug.

Gallerij: Test Audi RS5Deze grond-grond raket lijkt nooit naar adem te moeten happen, wat ook maakt dat hij op de openbare weg niet op een gezonde manier in staat is om zijn limiet te tonen. We testten hem op bergwegen, waar we in de haarspeldbochten konden vaststellen dat hij zich steeds gretig in het asfalt vastbijt. Wanneer je ook opnieuw op het gas gaat, de wielen glijden nooit meer dan een paar millimeter weg. Dat blijft ook zo wanneer je het ESP uitschakelt. Idem voor de remmen. Zelfs wanneer je hem onder belasting de bocht induwt, blijft hij onverstoorbaar. Deze Audi RS5 is duivels efficiënt, en hij moet vlotjes krachtiger spul de baas kunnen. Audi plakt er een prijs op van 85.400 euro.

Gallerij: Test Audi RS5

Audi RS5
Motor: V6 turbobenzine, 2.984 cc
450 pk bij 5.700 – 6.700 opm
600 Nm bij 1.900 – 5.000 opm
0-100 km/u: 3,9 sec
Top: 280 km/u
Verbruik: 8,7 l/100 km
CO2: 197 g/km
Prijs: 85.400 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.