Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi RS4 Avant – Meer leven in de brouwerij

Het was altijd de vraag of de Audi RS4 Avant met een V6 in plaats van een V8 levendiger voor de dag zou komen. Dat onderzochten we… op een kartbaan.

We zijn altijd ontzettende liefhebbers geweest van de Audi RS4 met V8-motor. Heerlijk, dat geluid. Maar we waren niet blind voor zijn gebreken. De 4.2 V8-motor woog stevig door op de voortrein, wat de wegligging niet altijd ten goede kwam.

Minder is meer?

Dus toen Audi bekend maakte dat de nieuwe RS4 een V6-motor zou gebruiken in plaats van een V8, omwille van de milieunormen vooral, pinkten we eerst en vooral een traan weg, maar we waren ook meteen heel benieuwd. Want een V6, die valt makkelijker in te plaatsen, en zou de dynamiek van de RS4 wel eens kunnen verbeteren.

Om te beginnen zorgde Audi er strategisch voor dat niemand over downsizing zou kunnen spreken. De longinhoud daalde weliswaar van 4,2-liter naar 2,9-liter, maar dankzij twee turbo’s eindigt de balans in evenwicht: ook deze Audi RS4 Avant beschikt over 450 pk. Maar die kan hij over een breder toerental voorleggen: al vanaf 5.700 opm en dat 6.700 opm. En hij heeft meer koppel: 600 Nm tussen 1.900 en 5.000 opm. De RS4 Avant met de V6 is 0,6 seconde sneller naar 100. Hij doet dat in 4,1 seconden. De top is standaard begrensd op 250 km/u, maar kan worden opgetrokken naar 280 km/u.

55 kilogram minder

Helaas, een eerste tegenvaller wordt meteen duidelijk in de technische steekkaart. De nieuwe Audi RS4 Avant met V6 is niet veel lichter dan de vorige versie met V8. Die woog leeg 1.770 kilogram, dat wordt nu 1.715 kilogram. OK, dat is 55 kilogram minder, maar we hadden op meer gehoopt. Wel hangt de motor iets minder over de vooras in het motorcompartiment, en dat maakt wel een stevig verschil. Het gewicht komt zo meer tussen de wielen te liggen, wat een betere gewichtsverdeling geeft. Wel is hij nog steeds redelijk hoog gelegd.

In het gewone verkeer merk je daar weinig van, maar op een klein kartingcircuit voel je wel het verschil. Maar er is wel een andere rijstijl voor nodig. Je moet leren om de auto op de rem te houden tot aan het begin van de bocht. Pas dan weet je honderd procent zeker dat de voorwielen voldoende bijtkracht hebben gevonden en kan je op het gas. Er bestaan voor deze oefeningen betere auto’s dan de RS4, maar hij is wel duidelijk beter geworden in deze oefening.

Zuiniger

Bovendien word je in het gewone verkeer beloond met een lager verbruik. Hij kan al eens onder 10 l/100 km duiken, en ons testgemiddelde van 11,9 l/100 km kan zeker verbeterd worden. Maar je zal snel merken dat de V6 verslavend is, zeker met zijn leuke geluid. Visueel ziet de Audi RS4 Avant er nog steeds erg ‘understated’ sportief uit, maar de beter uitgewerkte wielkasten geven hem een meer uitgesproken karakter.

De Audi RS4 Avant moet eigenlijk alleen de Mercedes

Met dank aan Inkart voor het gebruik van de piste

Audi RS4 Avant
Motor: V6 turbobenzine, 2.894 cc
450 pk bij 5.700 – 6.700 opm
600 Nm bij 1.900 – 5.000 opm
0-100 km/u: 4,1 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 8,8 l/100 km
Testverbruik: 11,9 l/100 km
CO2: 199 g/km
Prijs: 84.700 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer