Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Audi RS3 berline

Test: Audi RS3 berline

Klein is beter

04.01.2018

Met zijn compacte proporties in combinatie met de bredere welvingen van de wielkasten is de Audi RS3 een plaatje. Een boost van 33 pk is de kers op de taart.

We zijn al langer fan van de RS’en van Audi en van de RS3 in het bijzonder. Niemand die subtiele agressie beter toepast dan de jongens van een RS. Je hebt zelden gezien dat er een RS passeert, maar je hebt het altijd gevoeld.

Een plaatje

Gallerij: Test Audi RS3 berlineDaarbij is in de huidige designtaal van Audi de RS3 berline één van de allermooiste. Alles zit zo goed bij deze auto. Zijn compacte afmetingen, om te beginnen. Hij is slechts 4,47 meter lang. Hij is slechts 1 centimeter breder dan een gewone A3 berline op papier, maar de pose van de RS3 is zoveel stoerder. Dat dankt hij aan de wielkastverbredingen voor- en achteraan, die prachtig samenspelen met de zijschorten. Vooraan geeft de sportief uitgewerkte voorbumper met dominante luchthappers hem zoveel meer karakter, achteraan beschikt hij over een minimale spoiler in combinatie met twee dikke, ovalen uitlaten.

Meer pk, meer Nm

Gallerij: Test Audi RS3 berlineDe karaktervolle keuze voor een vijfcilinder is gebleven, al is het vast slechts een kwestie van tijd vooraleer ook dat een viercilinder wordt. Maar kom, we mogen ons nog eens laten gaan zonder naar de CO2 te kijken. We hebben er zelfs een dertigtal pk bij gekregen van Audi, wat het totaal op 400 pk brengt. Dat vermogen is tussen 5.850 en 7.000 opm (+200 opm) aanwezig, en daarvoor heb je al vanaf 1.700 opm al 480 Nm (+15 Nm) ter beschikking. Al bij al is de winst in de acceleraties niet enorm, hij zakt van 4,3 seconden naar 4,1. Dat voelt dus nog steeds aan als bijzonder snel, zeker met de wilde grol van de vijfcilinder die elk van de zeven verzetten van de dubbelekoppelingsbak doet trillen. De top blijft begrensd op 250 km/h, tegen bijbetaling kan dat 280 km/h worden.

Gallerij: Test Audi RS3 berlineDe mechaniek mag dan lichtjes verschillen, het aanvoelen is nog grotendeels hetzelfde. Dat is dus het best mogelijke nieuws. De eerste kennismaking verloopt rustig, waarbij de RS3 berline je de tijd gunt om met het vermogen te leren omgaan. Dankzij de vierwielaandrijving zal je niet snel in problemen komen. In zo’n geval zie je het verbruik terug lopen tot goed 8,7 l/100 km.

Beperkt gewicht

Gallerij: Test Audi RS3 berlineMaar dan. Het vertrouwen neemt toe, en dan ontdek je de verschillende rijstanden. Van comfort schakelen we over naar een iets meer dynamisch gevoel. Dan mag hij wat luider door de uitlaat schallen, en hangt hij korter aan het gaspedaal. Op het digitale dashboard kan je ook een sport-display tevoorschijn toveren, waarbij je het vermogen te zien krijgt. Al is dat eigenlijk vooral een visuele gimmick.

Gallerij: Test Audi RS3 berlineZelfs met de extra ballast van de vierwielaandrijving houdt de RS3 zijn gewicht bijzonder goed onder controle. Rijklaar blijft hij nog net onder 1.600 kilogram. Dat maakt een heel verschil in de rijbeleving. De RS3 voelt vederlicht aan en duikt zonder omzien van bocht naar bocht. Sierlijk, en tegelijk dodelijk efficiënt.

De RS3 is er niet goedkoper op geworden, hij kost tegenwoordig 57.400 euro. Als het de pil kan verzachten, het onderhoud is pas om de 60.000 kilometer in optimale omstandigheden.

Gallerij: Test Audi RS3 berline

Audi RS3 berline
Motor: vijfcilinder turbobenzine, 2.480 cc
400 pk bij 5.850 – 7.000 opm
480 Nm bij 1.700 – 5.850 opm
0-100 km/u: 4,1 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 8,4 l/100 km
Testverbruik: 10 l/100 km
CO2: 191 g/km
Prijs: 57.400 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.