Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Audi R8 facelift

Test: Audi R8 facelift

Koning van de regendans

26.12.2018

Hij heeft zijn derde jaar in zijn carrière achter de rug, en dus is het tijd voor de facelift voor deze generatie Audi R8. Die brengt enkele wijzigingen aan het uiterlijk, maar er zijn ook mechanische aanpassingen die de dynamiek ten goede komen. En dat ongeacht de weersomstandigheden.

Gallerij: Test Audi R8 faceliftVoor een keer moeten we toegeven dat de wijzigingen aan het uiterlijk van deze sportieve Audi goed zichtbaar zijn. De grille is langer en daarboven prijken drie kleine horizontale luchtopeningen waarmee Audi een flinke knipoog geeft naar de Sport Quattro uit de jaren ’80. De bumpers krijgen ook een nieuw design, waardoor de nieuwe Audi R8 breder lijkt op de weg.

Meer vermogen

Gallerij: Test Audi R8 faceliftDe ingenieurs bij Audi vonden dat hun atmosferische 5,2-liter V10-motor, een van de allerlaatste in productie, best nog wat meer vermogen verdiende. De basisversie wint zo nog 30 pk, wat het totaal op 570 pk brengt. De krachtigste Audi R8 krijgt er nog 10 pk bij, waardoor hij op 610 pk eindigt. In beide gevallen klimt het koppel nog met 20 Nm. Audi maakt van de facelift gebruik om zijn modellen nieuwe namen te geven. Het basismodel heet nu Quattro, wat vroeger de Plus was wordt nu de Performance Quattro. Er zijn ook enkele wijzigingen die het gewicht terugdringen, zoals een antirolstang in CFRP carbon, waar dat vroeger staal was.

Welkome regenmodus

Gallerij: Test Audi R8 faceliftTechnisch heeft Audi de afstellingen van de ophanging herzien, waarbij die nu meer vergevingsgezindheid aan de dag legt in gewoon gebruik en tegelijk sneller reageert bij intensief gebruik. De ingenieurs hebben ook nieuwe ‘regen’ en ‘sneeuw’ afstellingen gegeven aan het Performance Quattro-onderstel. Hebben wij even geluk: de hemelsluizen staan open op het moment dat wij in Spanje naar een circuit trekken om de nieuwe Audi R8 aan de tand te voelen.

Gallerij: Test Audi R8 faceliftDe V10-motor geeft nog steeds die fenomenale duw die we kennen, en stuurt al zijn vermogen naar de vier wielen. De grip komt geen moment in het gedrang. Ondanks de beken die over de piste stromen blijft hij stabiel in de bochten en in het remmen heeft hij van niemand lessen te leren. Je kan bovendien steeds voor de optionele keramische stoppers kiezen. Door de nieuwe sturing van de tractiecontrole weet hij ook nog 1,5 meter van de remafstand te knijpen bij een noodstop van 100 km/u naar stilstand. Het stuur reageert directer dan vroeger, of het nu in de gewone dan wel in de comfortstand is. De R8 volgt op een vingerknip.

ESP helpt

Gallerij: Test Audi R8 faceliftIn dit weer moeten de banden soms naar grip zoeken in de opeenvolgende bochten, zeker op momenten waarin blijkt dat we iets te optimistisch zijn. Het ESP komt dan een handje helpen om de zaken achteraan in de hand te houden wanneer we iets te hard willen accelereren in deze omstandigheden. Maar nooit heb je als bestuurder het gevoel dat je de controle verliest. De R8 jaagt je nooit schrik aan, en is hierdoor zowel geschikt voor de totale beginneling, maar ook de gevorderde piloot zal plezier beleven achter zijn stuur.

In zijn gebruiksgemak voor elke dag maakt de Audi R8 het verschil met andere supercars. Eens je er gewoon mee rijdt, vallen zijn comfort en zachtheid op.

Gallerij: Test Audi R8 facelift

Audi R8 Quattro
Motor: V10 benzine, 5.204 cc
570 pk bij 8.000 opm
560 Nm bij 6.200 opm
0-100 km/u: 3,4 sec
Top: 324 km/u
Verbruik: 12,3 l/100 km
Testverbruik: >25 l/100 km (op circuit)
CO2: 287 g/km
Prijs: nog niet bekend

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.