Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Audi quattro concept

Test: Audi quattro concept

Achter het stuur

25.02.2011

Even, heel even, mochten we plaatsnemen achter het stuur van Audi’s quattro concept, het is te zeggen: in een als ontwikkelingsprototype omgebouwde A5. Conclusie: Audi moet gek zijn om hem niet te maken.

Op een afgesloten parcours tussen de wijnranken in het Duitse Heilbronn mochten we de quattro concept kort de sporen geven. Indrukwekkend hoe de 2.5 vijfcilinder turbo tekeer gaat, met zijn 408 pk. Niet alleen klinkt hij als een rallywagen (zie video), het ding gaat ook als de brandweer.

Wendbaar

Audi quattro conceptMaar nog indrukwekkender is de wendbaarheid van de testwagen. In tegenstelling tot andere snelle Audi’s, laat hij zich vlot in de bocht plaatsen en rijgt hij makkelijk scherpe bochten aaneen. Als je het gas wat doseert, kan je al vroeg in de bocht hard accelereren, en word je dankzij het quattro sportdifferentieel mooi uit de bocht gepiloteerd. Audi is duidelijk op weg om meer rijfeeling in zijn sportieve modellen te introduceren, het traditionele sterke punt van de M-wagens van BMW, en daar kunnen we alleen maar blij om zijn. Een groot deel van de verklaring ligt bij de drang om het totaalgewicht naar beneden te brengen via lichtgewicht materialen als aluminium en carbon, een evolutie die we hard toejuichen. De quattro concept weegt slechts 1.300 kg.

Audi quattro conceptHet testmodel was uitgerust met een gewone manuele zesbak. Een goede keuze, want hij past uitstekend bij de filosofie van de quattro concept om de bestuurder meer bij het rijden te betrekken. Met de quattro concept pareert Audi de kritiek dat de auto’s uit Ingolstadt wat te steriel zijn, gevoelloos. Zelfs nu, in testfase, is de quattro concept een auto die ademt, die leeft. En met hem zijn bestuurder.

Kortere wielbasis

Hoe gaat het nu verder? De A5 waarmee we reden is een ontwikkelingsmodel, dat lichter gemaakt werd. De mensen van quattro gmbh staan alvast te springen om de ontwikkeling naar een hoger niveau te tillen. “Zijn echte afmetingen zijn 15 cm korter dan deze A5, dus dat moet hem nog dynamischer maken”, zegt een van de quattro-mensen.

Niet twijfelen

Maar een definitief groen licht voor het project is er op dit moment nog niet. Wel heeft Audi-topman Rupert Stadler binnenkort een testrit geboekt met deze ontwikkelingswagen. Na onze rit kunnen we ons maar moeilijk voorstellen dat zijn reactie ‘nah, toch maar niet’ zou zijn. Het potentieel om nog een keer een legendarische Audi te maken – zoals de quattro coupé uit de jaren ’80 waarnaar hij verwijst – is overduidelijk aanwezig. Hij zou zelfs het gedroomde startpunt van een nieuw Audi kunnen zijn, waar rijdynamiek een belangrijkere rol speelt dan nu het geval is. Niet twijfelen meneer Stadler, maar doen.

Audi quattro concept

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.