Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Audi Q8 50 TDI

Test: Audi Q8 50 TDI

Egostreler

10.09.2018

Met zijn Q8 maakt Audi een opmerkelijke entree in het pompeuze ‘SUV-Coupé’-segment. Daar treffen we al de Mercedes GLE Coupé en de BMW X6 aan. De Audi Q8 is afgeleid van de Q7, maar wil meer technologie aanbieden en aangenamer om rijden zijn. Hij belooft het ego van zijn eigenaar te strelen.

Gallerij: Test Audi Q8 50 TDIBij Audi heeft de modellenstrategie wel eens onaangename gevolgen: dat je het gevoel hebt dat je een nieuwe Audi al eens eerder hebt gezien: déjà-vu. Dat is duidelijk niet het geval met deze Q8. Voor een keer heeft Audi zich enkele berekende risico’s genomen op het vlak van design. Het radiatorrooster is verder opengetrokken, en krijgt een zwartgekleurde band. De daklijn duikt wel heel scherp naar beneden ter hoogte van de achtersteven. Achteraan verbindt een zwarte band beide achterlichtblokken. Nee, je zal de Q8 niet snel verwarren met de andere Q’s. Bovendien is hij een eerste klasse aandachtslokker, een argument dat zeker zal meespelen voor de geïnteresseerde klanten in dit segment.

Vol technologie

Gallerij: Test Audi Q8 50 TDIDe interieurdesigners lijken dan weer meer in de pas te lopen. Wie het interieur van de nieuwe A6 en A7 al heeft gezien, zal zich hier snel thuis voelen. We zien ook in de Audi Q8 de twee grote aanraakschermen opduiken aan de middenconsole. Daar voegt Audi nog de Virtual Cockpit aan toe in de standaarduitrusting. De warmte mag misschien ontbreken, maar over technologie aan boord heb je niet te klagen. Bovendien staat de afwerking opnieuw op topniveau. De achterbank is verschuifbaar op rails, en met de bank zo ver mogelijk naar voor geschoven blijft de beenruimte nog steeds comfortabel. De koffer is 605 liter groot, daarmee kom je ook al een heel end. Maar een zevenzitsversie biedt de Audi Q8 niet aan, dat is het exclusieve voorrecht van de Q7.

Gallerij: Test Audi Q8 50 TDIWe komen plaats te kort om uit te wijden over de 39 rijhulpsystemen in de Audi Q8, maar willen wel even verder ingaan op het nieuwe multimediasysteem met zijn ‘self-learning’ navigatiesysteem. Dat houdt de gegevens bij van verschillende gebruikers en kan die live delen met anderen; Andere nieuwigheid is de ‘Intelligent Dialog Partner’, een persoonlijke assistent die je kan bedienen via eenvoudige zinnetjes als ‘ik heb het koud’, waarna hij automatisch de temperatuur verhoogt, of ‘ik heb honger’, waarna hij restaurants in de buurt afficheert.

4x4-limousine

Gallerij: Test Audi Q8 50 TDIDe Audi Q8 deelt zijn platform met de Q7, waarbij hij ook over vierwielsturing kan beschikken. Dit geeft hem gezien zijn fysiek een verbazend goede wendbaarheid. Bij hoge snelheid is zijn stabiliteit onverstoorbaar. De Q8 is dus best dynamisch op de weg, en leuker om rijden dan de Q7. Maar zijn gewicht van 2.145 kilogram zorgen ook voor een zekere inertie in zijn reacties waarmee je best rekening houdt wanneer je er een actieve rijstijl op na houdt.

Gallerij: Test Audi Q8 50 TDIIn optie kan je een pneumatische vering aanvinken, waarmee je de rijhoogte 5 centimeter kan opkrikken voor de offroad escapades. Boven 160 km/u komt hij nog 4 centimeter lager liggen om de aerodynamica te verbeteren. De 3.0 V6 TDI-motor is met 286 pk krachtig genoeg, waarbij vooral het koppel van 600 Nm meespeelt. De Q8 beschikt over een 48 Volt microhybridesysteem dat een boost geeft bij de start en volgens Audi bij normaal gebruik tot 0,7 l/100 km helpt besparen. Voeg daar een enorm comfort aan toe en een verbazingwekkend goede geluidsisolatie, en we ontdekken in de Q8 een echt hooggeplaatste limousine.

Gallerij: Test Audi Q8 50 TDI

Audi Q8 50 TDI
Motor: V6 turbodiesel, 2.967 cc
286 pk bij 3.500 opm
600 Nm bij 2.250 opm
0-100 km/u: 6,3 sec
Top: 245 km/u
Verbruik: 6,6 l/100 km
Testverbruik: 8,5 l/100 km
CO2 : 172 g/km
Prijs: 71.900 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.