Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Audi Q2

Test: Audi Q2

Mini, je bent niet langer alleen

15.07.2016

De stad is een jungle, dus een 4x4 voor de stad is zinnig. Mini effende het pad met de Countryman, maar die ziet nu in zijn achteruitkijkspiegel deze flinke concurrent opdoemen: de Audi Q2.

Gallerij: Test Audi Q2Audi verwelkomt een nieuwe junior in zijn Q-familie. De Q2 lijkt helemaal geen kleine kopie van de andere Q-jeeps, maar laat zich zien als een crossover. Daar hoef je geen schande om te roepen, want de kleine Audi beschikt objectief gesproken over heel wat argumenten om te kunnen uitgroeien tot een nieuwe referentie op de markt en zeker een topper in zijn klasse. Hij negeert compleet de designtaal die Audi tot nu toe hanteerde. Eindelijk kijken we eens op iets wat oogt als een volledig nieuwe Audi, en dat is al een hele verademing.

Nieuwe wind

Aan het uiterlijk zie je dat deze Audi Q2 voorbestemd is om de degens te kruisen met de Mini Countryman, een auto die zowel premium wil zijn als een breed publiek wil aanspreken.

Gallerij: Test Audi Q2De Audi Q2 komt 10 centimeter langer voor de dag dan de Countryman, hij is ook een tikkeltje breder maar iets minder hoog. Maar in het design slaan beide compleet andere richtingen in. Waar de Audi Q2 de voorkeur geeft aan ronde vormen, kiest de Mini voor strakke trekken. Daar voegt de Audi originele trekjes aan toe, zoals het plastic paneel dat de achterste raamstijl bedekt. Dat kan je in drie kleuren bestellen: wit, grijs of zwart. Terwijl de voorkant nog wat familietrekjes toont met de huidige Q-reeksen van Audi, denk je achteraan meer aan de Audi A3… uit 2003. We hebben al betere referenties gezien, maar soit…

Audi ambiance

Gallerij: Test Audi Q2Zijn uiterlijk mag dan verrassend zijn, maar aan de binnenkant tref je de vertrouwde Audisfeer terug. De presentatie is verzorgd, de materialen zijn van goede kwaliteit en het aanvoelen is aangenaam. De afwerking is uitmuntend. Kortom, het voelt aan zoals een Audi hoort aan te voelen. Voor het overige kan je rekenen op een flinke hoeveelheid opbergvakjes en een koffer waarvan de capaciteit reikt van 405 liter tot 1.050 liter. Om dat laatste volume te vullen, moet je wel de achterbank neervouwen. Die gaat in twee ongelijke delen (60/40) plat.

De Audi Q2 krijgt daarnaast nog een recent veiligheidsarsenaal. Zo krijg je standaard het Audi Pre Sense systeem mee, dat bij anticipeert op zware remmanoeuvres. In optie kan je over de virtuele cockpit beschikken, en semi-autonoom rijden in fileverkeer. Wat ruimte betreft is de Audi Q2 duidelijk beter geschikt om vier inzittenden op te vangen dan vijf. Diegene die in het midden moet plaatsnemen op de achterbank, krijgt te maken met een harde leuning en je zit er ook rechter.

Het rijgevoel van een kart?

Gallerij: Test Audi Q2Audi rust de Q2 uit met een uitgebreid motorenpallet. Wie een diesel wil, heeft keuze uit een 1.6 TDI (116 pk/250 Nm) of een 2.0 TDI. Die laatste komt ofwel met 150 pk en 340 Nm, ofwel met 190 pk en 400 Nm. Bij de benzinemotoren start Audi met de 1.0 TFSI (116 pk), naast de 1.4 TFSI (150 pk) en de 2.0 TFSI (190 pk). Afhankelijk van het vermogen, zijn ze gekoppeld aan ofwel een manuele zesbak of een S Tronic dubbelekoppelingsbak met zeven trappen. De krachtigste versies krijgen natuurlijk de quattrovierwielaandrijving standaard.

Gallerij: Test Audi Q2Voor deze eerste kennismaking spitsten we onze aandacht toe op de 2.0 TDI met 150 pk. We testten hem met de S Tronic schakelbak en vierwielaandrijving. Wie op zoek gaat naar rijplezier, zal hier al een hele kluif aan hebben. Hoe dat komt? Met zijn wielen die naar de hoeken van het koetswerk zijn gedrongen, voelt het aan alsof je een kart bestuurt. Iemand heeft wel heel goed naar de Mini-rijervaring gekeken. Daarnaast blijkt de Audi Q2 dankzij deze transmissie en dankzij de vierwielaandrijving aan de grond gekleefd. Toch blijkt hij even efficiënt als kilometervreter. Dat kan zelfs met een stevig tempo, zonder je rug te terroriseren. Met deze motor heeft hij meer dan voldoende vermogen in de aanbieding, en hij voelt licht aan wat uitnodigt om deze kleine Audi wat vaker de sporen te geven.

Wie overtuigd is, zal toch minstens met een cheque van 23.250 euro naar de dealer moeten trekken, voor het 1.0 TFSI basismodel. De eerste leveringen vinden in november plaats.

Gallerij: Test Audi Q2

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.