Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi A8 – Op het juiste spoor?

Na een eerste kennismaking met de Audi A8 wilden we hem bij ons op vertrouwd terrein nog eens aan de tand voelen. We wilden wel eens zien hoe al die geëvolueerde rijhulpen hun diensten bewijzen op ons wegennet. Rijhulpen die je overigens ook terugvindt in de Audi A7 Sportback en de nieuwe A6.

Bij zijn lancering stelde Audi de nieuwe A8 voor als de eerste vrij verkrijgbare auto met een functie om autonoom te rijden op niveau 3. Dat wil zeggen ‘eyes on, hands off’ waarbij de bestuurder nog wel geacht wordt om de situatie op de weg in de gaten te houden, maar niet langer de handen op het stuur hoeft te hebben. Het is een mooie titel, maar hij botst meteen op onze wegcode die dit gebruik nog niet helemaal toelaat. Op dit moment is deze functie nog niet geactiveerd in de Audi A8. Toch zijn de systemen waarover hij wel al beschikt indrukwekkend, wat we u in deze videotest in de praktijk willen tonen.

Intelligent

We beginnen onze test op de snelweg, waar we het intelligente semi-autonoom rijden willen proberen. Met de functies aan, blijft de Audi A8 uit zichzelf mooi midden tussen de lijnen van de rijvakken rijden. Hij houdt een veilige afstand aan ten opzichte van zijn voorligger, een afstand die je overigens zelf kan instellen. Maar dat kan een Audi A3 met wat opties toch ook? Klopt, maar de Audi A8 maakt het verschil door intelligenter om te springen met de realiteit. Zo houdt hij automatisch de geldende snelheidslimieten aan, en kan hij zijn snelheid zelf aanpassen wanneer de beperkingen veranderen. Zijn sensoren reageren ook preciezer, waardoor hij een beter beeld heeft van zijn omgeving.

Tekortkomingen

In de praktijk blijkt het systeem toch enkele keren te struikelen. Onze test heeft weinig wetenschappelijke waarde, en op niveau 3 mag hij zich van de wet nog niet eens bewijzen, maar tijdens de 600 kilometer die we in het gezelschap van de Audi A8 aflegden, zagen we twee fouten opduiken. De eerste heeft betrekking op de rijvaksensoren. Bij lage zon of bij slechte wegmarkeringen durft de A8 uit zijn rijvak te glippen. De auto voert bij het rechtdoor rijden ook meer stuurcorrecties uit dan de concurrentie, waardoor hij wat over de weg waggelt. Het tweede probleem gaat over de aanpassingen aan de snelheidsbeperkingen. Hierdoor durft de A8 op de snelweg van 120 km/u naar 70 km/u en zelfs 50 km/u vertragen, terwijl de borden voor die beperkingen eigenlijk betrekking hebben op de afritten en niet op de snelweg waarop we rijden.

Geen drempels meer

We waren wel verbluft door de technologie van de Audi die hem in staat stelt om autonoom de bochten op het parcours te herkennen en zijn snelheid zelf aan te passen om veilig door de bocht te komen. Hij kan zelfs rotondes nemen zonder dat je aan de pedalen hoeft te komen; de auto remt en herneemt automatisch. De Audi A8 is al even indrukwekkend op verkeersdrempels. Eens hij zij gedetecteerd heeft, past hij de ophanging al aan op de schok die komt. Hierdoor voel je in de praktijk die drempels nog nauwelijks. Daarmee staat hij een heel stuk verder dan de Audi A3 die we eerder aanhaalden. Wanneer het over uitrusting gaat, worden de verschillen nog groter.

Talloze gadgets

De Audi A8 beschikt over tal van comfortsnufjes. Zo kan je hem voorzien van vier stoelen met massagefunctie, geeft hij op het boordscherm de auto in 3D weer voor de manoeuvres, krijgt hij achteraan een eigen tablet waarmee je de zonneblinden kan bedienen, het licht en het infotainmenstysteem achteraan. We zijn zelfs de tel kwijtgeraakt van de vele details die het interieur een verzorgde uitstraling geven, zoals de gemotoriseerde ventilatiemonden die verborgen kunnen worden. Hoe dat werkt, kan je in onze video zien.

Zoveel details, maar de optielijst is dan ook bijzonder lang. Een Audi A8 voorzien van zoveel mogelijk snufjes drijft de prijs flink op. In het geval van deze Audi A8 komt er bovenop de basisprijs van 97.300 euro nog eens 50.000 euro aan opties bij. In de stad verbruikt de benzinemotor meer dan 15 l/100 km, maar de V6 met 340 pk wordt zuiniger op de snelweg. Wie zich houdt aan de snelheidsbeperkingen, zal zien dat de nieuwe Audi A8 zich op dat moment tevreden stelt met 7,4 l/100 km.

|--------| |Motor: V6 turbobenzine, 2.995 cc| |340 pk bij 5.000 opm| |500 Nm bij 1.370 opm| |0-100 km/u: 5,6 sec| |Top: 250 km/u| |Verbruik: 7,7 l/100 km| |CO2: 175 g/km| |Prix : 97.300 €|

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer