Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Audi A7 Sportback 55 TSI

Test: Audi A7 Sportback 55 TSI

Zo zuinig als een diesel

08.06.2018

Zonder overdrijvingen. Dankzij zijn nieuwe uitbolfunctie kan de V6 benzine Audi A7 Sportback in de praktijk bijna net zo zuinig als de V6 dieselmotor.

Gallerij: Test Audi A7 Sportback 55 TSIAudi levert de nieuwe A7 Sportback voorlopig alleen maar met 3.0 V6-motoren, zowel in benzinevorm als met diesel. Later staat nog een 2.0 TDI op het programma. Beide V6’en zijn voorzien van een mini-hybride systeem, met een functie waarbij hij de motor bij het uitbollen volledig stillegt.

Onaangenaam brutaal

Gallerij: Test Audi A7 Sportback 55 TSIDe 3.0 V6 turbobenzine is een bijzonder aangename gezel. Hij is stil, maar beschikt desgewenst over een indrukwekkend vermogen: 340 pk bij 5.000 – 6.400 opm en 500 Nm koppel tussen 1.370 en 4.500 opm. Hij haalt 100 km/u in 5,3 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Rij op deze manier met de Audi A7 Sportback, en het verbruikt loopt moeiteloos op tot meer dan 12 l/100 km, zoals we dat eigenlijk verwachten van een V6 turbomotor. Bovendien is het niet de meest aangename manier om met de A7 te rijden, want net als de TDI heeft hij een versnellingsbak die lang wacht vooraleer brutaal in actie te komen. Grappig is wel dat de benzine over een zeventraps dubbelekoppelingsbak beschikt en de diesel over een echte achttrapsautomaat, maar dat ze hetzelfde gebrek vertonen.

Laat maar bollen

De echte wonderen komen wanneer je van het comfort probeert te genieten. Om te beginnen raden we de mooie 21-duims siervelgen af: ze zorgen voor onaangename schokken bij lage snelheid. Maar verder cruiset hij zo vlot als je zou willen.

Gallerij: Test Audi A7 Sportback 55 TSIAudi heeft zowel de TDI als de TSI voorzien van een micro-hybride systeem waarbij een 48 Volt-batterij (lithium-ion) plaatsneemt in de koffer. Audi heeft de benzinemotor 14 kilogram lichter gemaakt, en hem efficiënter gemaakt. Dat hebben we kunnen vaststellen in de praktijk. De uitbolfunctie waarbij hij de auto in neutraal laat ‘glijden’ wanneer je de voet van het gas haalt, is aanwezig in zowel de comfort rijstand als in de ecostand. Maar in de ecostand krijg je er nog een functie bij. Tijdens het uitbollen kan hij tussen 55 en 160 km/u de motor volledig uitschakelen. Dat zie je door een groen lichtje op het dashboard. Stuurbekrachtiging, airco en radio blijven natuurlijk aan. Wanneer hij via de radar een voorligger detecteert, zal hij automatisch de motor opnieuw aanschakelen. Een overgang waarvan je in de praktijk overigens niets merkt.

Oefenen

Gallerij: Test Audi A7 Sportback 55 TSIHet is niet het meest eenvoudige systeem om onder de knie te krijgen. Met de cruise-control aan functioneert het bijvoorbeeld niet, omdat hij steeds een belasting van de motor aanhoudt. En bij het bergaf bollen met de motor uitgeschakeld, verlies je natuurlijk steeds snelheid. Dus in de praktijk houd je geen constante snelheid aan, wat irritant kan zijn voor andere weggebruikers. Maar het systeem werkt wel bijzonder goed. Tijdens onze testrit doken we met veelvuldig gebruik van dit systeem meer dan 1,4 l/100 km naar beneden, om op een minimumverbruik 7,7 l/100 te eindigen. Met de 3.0 TDI hadden we eerder op een gelijkaardig parcours een laagste verbruik van 6,7 l/100 km opgetekend. Waarbij we vooral het gevoel kregen dat dit het was voor de diesel, terwijl we merkten dat we de TFSI nog een heel stuk lager zouden kunnen brengen. Gemiddeld verbruikten we over de hele test 8,6 l/100 km, tegenover 7,5 l/100 km met de TDI. Met de optionele benzinetank van 73 liter komt de TFSI zo 750 kilometer ver tussen twee tankbeurten.

Het is vast geen toeval dat Audi zich plots veel meer bekommert om de prestaties van zijn benzinemotoren ten opzichte van de diesel. Een technologieverschil dat wel doorgerekend zit in de prijs: de TFSI kost 71.500 euro, de TDI 69.900 euro.

Gallerij: Test Audi A7 Sportback 55 TSI

Audi A7 Sportback 55 TFSI
Motor: V6 turbobenzine, 2.995 cc
340 pk bij 5.000 – 6400 opm
500 Nm bij 1.370 – 4.500 opm
0-100 km/u: 5,3 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 6,8 l/100 km (7,2 met 21” wielen)
Testverbruik: 8,6 l/100 km
CO2: 154 g/km
Prijs: 71.500 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.