Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Audi A6 Avant 2.0 TDI

Test: Audi A6 Avant 2.0 TDI

Trouw aan het eigen imago

11.09.2018

Na de berline was het niet meer dan logisch dat de nieuwe Audi A6 Avant snel zou volgen. Een belangrijk model voor ons land, waar hij gegeerd is in de fleet. De liefhebbers zullen hun hart ophalen.

Gallerij: Test Audi A6 Avant 2.0 TDIZoals gebruikelijk bij Audi oogt de A6 Avant iets geslaagder dan de A6 berline waarvan hij is afgeleid. Die laatste is bijzonder braafjes, maar in de Avant hebben de designers wat meer spierkracht in de schouders geïnjecteerd. En die iets vlakker geplaatste achterruit schenkt hem een veel dynamischer achterkant. Wat design betreft is het voor ons wel duidelijk wie van de twee de knapste is. De rest van de auto is een doorslagje van de berline. Vooraan blijven we ons verbazen over de slecht geïntegreerde sensoren en lasers in het

Volume en technologie

Gallerij: Test Audi A6 Avant 2.0 TDIWat afmetingen betreft zijn er geen grote wijzigingen te melden in vergelijking met de vorige generatie van de Audi A6. De nieuwe beschikt over 2,1 centimeter meer binnenruimte; 1,7 centimeter daarvan brengt meer beenruimte voor de inzittenden. Wie break zegt, zegt koffer. Maar ook hier geen grote wijzigingen. In zijn gewone configuratie blijft de koffer van de nieuwe Audi A6 Avant 565 liter, identiek aan zijn voorganger. Wanneer je de achterbank plat vouwt kan je tot 1.680 liter aan bagage stouwen. De kofferklep is gemotoriseerd.

Gallerij: Test Audi A6 Avant 2.0 TDIVooraan vinden de inzittenden hetzelfde meubilair als in de berline. Het onderste scherm in de middenconsole geeft feedback via een kleine trilling bij aanraking. Hiermee bedien je vooral de airco en de instellingen van de auto. Het bovenste scherm is er vooral voor multimedia en navigatie. Voor zich kan de bestuurder de Virtual Cockpit uit de optielijst selecteren, dan ziet die nog een groot gamma aan info voor zich uitgespreid over het brede scherm. Of je kan ook de head-up display en zijn projectie op de voorruit gebruiken. Het lijkt allemaal veel, maar in de praktijk valt vooral op hoe makkelijk die systemen te bedienen zijn.

Veilig maar niet saai

Gallerij: Test Audi A6 Avant 2.0 TDIVoor onze test hebben we onze aandacht toegespitst op de ‘kleinste’ motor die momenteel beschikbaar is: de 2.0 TDI met 204 pk. Het is ook deze versie die het grootste aandeel in de fleet zal hebben, in afwachting van de komst van de versies met 163 pk en 136 pk binnen enkele maanden. In tegenstelling tot de 3.0 V6 TDI met 231 pk en 286 pk die nu al beschikbaar zijn, kan de 2.0 TDI niet beschikken over vierwielsturing. Dat kost hem punten wat rijplezier betreft.

Gallerij: Test Audi A6 Avant 2.0 TDIMaar we moeten ook meteen toegeven dat in de praktijk deze A6 Avant 2.0 TDI meer dan voldoende gewapend blijkt om te voldoen aan uw vereisten voor uw verplaatsingen voor job en gezin. De motor herneemt snel, met dank aan zijn koppel van 400 Nm. Hij blijkt ook stil, en kan uitpakken met een tot in de puntjes verzorgde geluidsisolatie. Ook wie zijn voordeel alle aard (VAA) wat in de gaten wil houden of liefst niet als grote sponsor van de overheid te boek staat, zal tevreden zijn met de fiscale behandeling van de 2.0 TDI. Wie daar lak aan heeft, kunnen we alleen maar de V6 met zijn 286 pk en 600 Nm aanbevelen.

Gallerij: Test Audi A6 Avant 2.0 TDI

Audi A6 Avant 40 TDI
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.968 cc
204 pk bij 3.750 - 4.200 opm
400 Nm bij 1.750 - 3.000 opm
0-100 km/u : 8,3 sec.
Top : 241 km/u
Verbruik : 4,5 l/100 km
Testverbruik : niet meegedeeld
CO2 : 119 g/km
Prijs : 53.950 €

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.