Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Alpina D5 Biturbo Touring – Het hoeft echt geen M te zijn

Ja, er is de M 550d. Maar eigenlijk hoeft het heus geen M te zijn. In de Alpina D5 vind je meer raffinement, bijna evenveel power en meer exclusiviteit. Bovendien is hij goedkoper.

Alpina wil geen concurrent voor BMW zijn. Beide constructeurs werken nauw samen, en het vertrouwen dat BMW in het bedrijf van Bürkard Bovensiepen heeft is groot. U ziet, we hebben het woord 'tuning' geschuwd, want Alpina is erkend als een echte constructeur. Maar als basis komt alleen BMW in aanmerking.

Van 3-, 5-, 6- en 7-serie heeft Alpina eigen modellen ontwikkeld, vooral te herkennen aan die typische Alpina-spaakvelgen. De mooiste velgen denkbaar onder een auto, maar u mag gerust van mening verschillen. Geen X5 of 5 GT in het Alpina-aanbod. 'We hebben al werk genoeg met de huidige klassieke modelrij', klinkt het bij Alpina.

Het merk is lang in staat geweest om zich een niche eigen te maken als luxemerk, al probeert BMW daar nu wat meer eigen modellen tegenover te zetten. Daar schuilt ook de zwakte in het Alpina-aanbod. Het oog ziet een 5-serie, met enkele andere badges en die typisch blauwe wijzerplaten. Dat lijkt wat magertjes. Tot je gaat rijden.

Comfort

De sterkte van Alpina is niet dat ze het ultieme scheurijzer à la M willen verbeteren. Nee, Alpina gaat op zoek naar het ultieme rijcomfort in combinatie met buitengewone prestaties. Neem nu onze D5 biturbo. Die staat op 20duimsvelgen met laagprofielbanden: Michelin Supersport 255/35 vooraan en 285/30 achteraan. De ophanging kreeg een nieuwe geometrie, de veren zijn verkort en de stabilisatoren en stuk stijver getrokken. Bij eender welk ander merk staat dit gelijk aan stekende rugpijn en klapperende tanden op elke verkeersdrempel. Niet zo bij Alpina, dat de 5 laat glijden als een tapijt. Een fluwelen rit.

Dat is, voor je de motor ten volle aanspreekt. Alpina was de eerste om te morrelen aan de turbo's van de 3.0 zescilinder. Intussen heeft BMW er drie gemonteerd om de M 550d naar 381 pk en 740 Nm te brengen. Alpina heeft er slechts twee nodig voor 350 pk en 700 Nm. Voldoende om de D5 Biturbo Touring in 5,3 seconden naar 100 te brengen en een top van 273 km/u mogelijk te maken. De 550d doet een seconde sneller, maar is begrensd op 250 km/u. Nu zijn we ook nog eens grote fans van de benzine Alpina's, maar we moeten toch zeggen dat wanneer je gaat cruisen, het toch aangenaam is om het verbruik naar 7 l/100 km te zien zakken. Met een gemiddeld verbruik van 6,2 liter en een CO2-uitstoot van 163 gr/km, valt hij bovendien nog enigszins te verantwoorden.

Al in al een koopje

Voor gefortuneerde veelrijders is de D5 biturbo Touring de zuiverste vorm van zelfverwennerij. Goed, hij kost 76.600 euro (berline: 73.100 euro), maar daarvoor krijg je wel een auto die standaard reeds top is uitgerust. De iDrive-bediening, het Alpinastuur met schakeltoetsen, airco, xenonlicht en achttrapsautomaat zijn allen reeds in die prijs inbegrepen. En het serienummer maakt hem al helemaal exclusief. BMW kan er zowaar nog wat van opsteken.

In België en in Frankrijk staat Jean-Michel Martin in voor de verdeling van Alpina. Info: www.bmwalpina.be

Klik hier voor alle nieuws over het merk Alpina

Klik hier en zoek uw occasie Alpina D5 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klaar voor de volgende stap?