Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Alpina B5 Biturbo Touring

Test: Alpina B5 Biturbo Touring

Zoals een M5, maar dan helemaal anders

09.07.2018

Liefhebber van krachtige BMW’s? Uitstekend, maar daarmee is nog niet alles gezegd. Eigenlijk willen we vooral weten of u uw krachtige BMW’s het liefst gepeperd geserveerd krijgt, of als de kers op de taart?

Gallerij: Test Alpina B5 Biturbo TouringWat leuk is aan dit vak is dat je zelfs na 20 jaar carrière nog nieuwe ontdekkingen kan doen. Ontdekkingen die je de dingen in een nieuw licht doen bekijken. Deze B5 Biturbo Touring bijvoorbeeld, was de eerste keer dat ik in levende lijve kon kennismaken met een Alpina. Nu wist ik wel dat Alpina heel verschillende BMW’s maakte, maar eigenlijk besefte ik niet half hoe zeer het merk verschilt van pakweg een Brabus ten opzichte van AMG en Mercedes, of zelfs van M tegenover BMW.

Gallerij: Test Alpina B5 Biturbo TouringHet enige wat ik over deze auto wist toen ik hem ging ophalen, was de technische info die je de ogen uitsteekt. De 4.4 benzine V8 krijgt twee turbo’s in steun, wat ons 608 pk en 800 Nm ter beschikking geeft. Die gaan naar de vier wielen langs een achttrapsautomaat. Op papier haalt hij 100 km/u in slechts 3,5 seconden en heeft hij een topsnelheid van 330 km/u. Op de elektronische begrenzer van de M5 na bij 250 km/u, zijn er op het eerste gezicht dus weinig verschillen tussen beide auto’s.

Is dit alles?

Gallerij: Test Alpina B5 Biturbo TouringNee hoor, dat heb ik wel mogen ontdekken in de Alpina B5. Ten eerste is er het uiterlijk. Wie zich verwacht aan een Brabus, zal verbaasd zijn van een Alpina. Die blijft erg discreet, ondanks zijn 20-duim velgen en de binnenkant van de spoilerlip vooraan waarin Alpina groot geafficheerd staat. Dezelfde vaststelling wanneer ik de deur opentrek: stevige stoelen, een magnifiek kastanjekleurig leder, contrasterende stiknaden… dit is grote klasse, grote luxe. Maar geen atleet.

Gallerij: Test Alpina B5 Biturbo TouringIk geef de hoop nog niet op. Wanneer ik de startknop indruk, verwacht ik dat ik de muren zie bibberen van het geweld van de V8. Maar nee hoor. Is dit alles? Je hoort wel dat het een V8-motor is die door de uitlaten galmt, maar o zo discreet. Zelfs in de sportstand is er geen sprake van een klep die in de uitlaat opent om een stukje klanktheater op te voeren. Goed, dat wordt een ontgoochelend weekend, denk ik… Verkeerd gedacht.

Bentley

Gallerij: Test Alpina B5 Biturbo TouringVan zodra ik hem in Sport+ schakel op een lege weg, gaat de voet helemaal naar beneden tot diep in het tapijt. Mijn ontgoocheling smelt weg als sneeuw voor de zon. Lieve god, wat een fenomenale trap onder je kont krijg je in deze auto. Men zegt wel eens dat de ene pk de andere niet is. Soms voelt 300 pk wilder aan dan 500 pk. Maar van deze 608 pk kunnen we zeggen dat ze gevoed lijken door Red Bull. Nu hoor je de V8 wel, maar zonder overdrijvingen. Dit is een V8 die prijs stelt op goede manieren. We komen aan een bochtig stukje, dat we met enthousiasme aanvatten. De Alpina B5 Biturbo beschikt over een wegligging van hoog niveau. Dankzij zijn sperdifferentieel achteraan – een optie – reageert hij snedig. Maar rijden als een racewagen? Dat doet hij niet echt.

Komen we bij die andere belangrijke karaktertrek van de Alpina B5 Biturbo: de aanpassingen die Alpina deed aan het onderstel. Hier komt het meest verbluffende werk van Alpina tevoorschijn. Wanneer je de specificaties leest van de wijzigingen, zou je denken dat je een beenharde auto voorgeschoteld krijgt: kortere en hardere vering, een gestuurde ophanging van Bilstein, specifieke geometrie voor de voorophanging, pneumatische vering achteraan voor de Touring… Maar niets daarvan. De Alpina B5 blijkt zowel krachtig als onwaarschijnlijk comfortabel, zelfs in Sport+.

Gallerij: Test Alpina B5 Biturbo TouringVoor mijn test dacht ik dat ik met Alpina het Brabus van BMW mocht verwachten. Na de test begreep ik dat Alpina een BMW eigenlijk omtovert tot een auto die meer te vergelijken is met een Bentley. Crazy met volgas, maar tegelijk een comfort van de bovenste plank. Maar wel een minder zwaar soort Bentley, met echte mogelijkheden om sportief te rijden. Maar dat laatste vormt niet de hoofdbrok van zijn DNA. Ik heb meer dan 500 kilometer gereden in één weekend, en ik heb achter het stuur genoten van elke kilometer. Indien u zoals ik niet echt een grote fan meer bent van BMW, dan weet u tot wie u te wenden voortaan.

Gallerij: Test Alpina B5 Biturbo Touring

Alpina B5 Biturbo Touring
Moteur : V8 biturbo, benzine, 4.395cc
608 pk bij 5.750 - 6.250 opm
800 Nm bij 3.000 - 5.000 opm
0-100 km/u: 3,7 sec (berline: 3,5)
Top: 322 km/u (Berline: 330)
Verbruik: 10,8 l/100 km
Testverbruik: 15,3 l/100 km
CO2: 247 g/km
Prijs: 117.000 euro (berline: 114.000 euro)

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.