Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Alpina B4 Biturbo AWD

Test: Alpina B4 Biturbo AWD

Alternatieve M4

25.06.2015

Alpina is voor BMW wat Brabus voor Mercedes is: een huistuner die het tot constructeursniveau geschopt heeft. De B4 AWD Biturbo is dan ook veel meer dan een gekietelde 435i Xdrive.

Van oudsher kent BMW drie belangrijke tuners: Hartge, Schnitzer en Alpina. Hartge is een veredelaar in de klassieke zin van het woord, Schnitzer meer gericht op circuitgebruik. Alpina is de afgelopen 50 jaar geëvolueerd van renstal tot maker van exclusieve automobielen die het begrip ‘comfortabel vermogen’ hoog in het vaandel dragen.

Gallerij: Test Alpina B4 Biturbo AWDVandaar dat de B4 Biturbo (waarbij de ‘B’ voor Benzine staat en de ‘4’ voor de modelrij) 410 pk heeft en zomaar even 600 Nm. Ter vergelijking: de onderliggende 435i houdt het op 306 pk en 400 Nm. En zo heeft Alpina onderhand voor elk BMW-product een Biturbo-equivalent in de aanbieding.

Onbegrensd

Gallerij: Test Alpina B4 Biturbo AWDNatuurlijk gaan ze in het Duitse Buchloe verder dan gewoon een turbo erbij te monteren. Zowat elke schakel in de aandrijflijn is herzien, net als de ophanging die op 20-spaaksvelgen van evenveel duim rust. Alpina werkt zelfs met ZF samen om de automatische 8-bak een eigen karakter te geven; iets abrupter in D(rive) en zelfs agressief in S(port) door twee cilinders bij het opschakelen te deactiveren om een sportiever geluid te creëren. De zes-in-lijnmuziek klinkt vanbinnen ten allen tijde beheerst, maar vanbuiten mogen de vier uitlaten naar wens pruttelen – net als het een coupé betaamt die de 100 in 4,2 seconden kraakt.

Gallerij: Test Alpina B4 Biturbo AWDMet zoveel koppel durven de achterwielen al eens in de problemen komen, met name wanneer het nat ligt. Daarom biedt Alpina de B4 ook met Xdrive aan, in tegenstelling tot BMW dat zijn M’s (voorlopig) enkel met achterwielaandrijving levert. Uitgerust met AWD voelt de 4 Reeks Coupé trefzeker aan, maar ook een tikkeltje stoïcijns omdat de beschikbare grip en dito tractie allesoverheersend zijn. Wie wil voelen dat het merendeel van het vermogen naar de achteras gaat, zal de tractiecontrole helemaal moeten uitzetten. Aber Vorsicht: als de B4 AWD uiteindelijk loslaat, dan ga je bij de pinken mogen zijn om tegen te sturen. Want de snelheden lopen snel op, desgewenst tot 303 km/u aangezien Alpina het Duitse Gentlemen’s Agreement niet eert.

Hand in hand

Gallerij: Test Alpina B4 Biturbo AWDEen ander kenmerk van Alpina zijn de esthetische aanpassingen. Binnenin is er keuze uit vier soorten leder en nog meer stiksels, om de full-option 435i naar een ander niveau te tillen. Ook markant: de linker van de twee centrale ventilatiemonden doet dienst als extra boordcomputer die alles van oliedruk en –temparatuur tot g-krachten en topsnelheid registreert. Luxe en prestaties gaan immers hand in hand bij Alpina. Een concurrent voor de BMW M4 zouden we de AWD-versie edoch niet noemen; eerder een smaakvolle aanvulling voor zij die de 4 Reeks van de M-divisie te hardcore vinden. Of hoe een huistuner het moedermerk perfect kan aanvullen, ook al moet je voor dat privilege minimaal 74.000 euro veil hebben. Ook beschikbaar als Cabrio en Gran Coupé trouwens.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.