Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Optie: bergracer

14.01.2018

Een SUV die een halve racewagen is? Kan dat wel? Jawel, na onze test in de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio zijn we helemaal overtuigd.

Gallerij: Test Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioStelvio… Alfa Romeo heeft de naam goed gekozen voor de eerste SUV in zijn bestaan: die van de hoogste col van Italië. Op de eerste tests volgden meteen lovende commentaren, later konden enkele gelukkigen hem ook testrijden op die beroemde berg in Italië, kwestie van het verhaal rond te maken. En toen moest de uitnodiging nog volgen om kennis te maken met de gedopeerde, 510 pk sterke V6 biturbo met Ferrari-origines. Hier komt de Stelvio Quadrifoglio.

Op zoek naar een speelterrein

Gallerij: Test Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioMaar waar test je zo’n monster? Opnieuw op de flanken van de Stelvio? Neen. Op Alfa’s testcircuit in Balocco dan? Evenmin. Of op de Nordschleife, waar de Stelvio een recordtijd neerzette van 7’51”7 als SUV, een tijd die sneller was dan de BMW M4 in 2015 of de Lamborghini Gallardo in 2008. Dat ook niet. Alfa Romeo besloot ons uit te nodigen in Dubai, waar we de ‘Stelvio van het Midden-Oosten’ voor de wielen kregen: maak kennis met de Jebel Jais-weg.

Sneller dan een Giulia

Gallerij: Test Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioDoet de tijd die de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio op de Nordschleife neerzette u grote ogen trekken? Dat valt deels te verklaren door zijn uitstekende onderstel, maar ook door zijn Q4 vierwielaandrijving. Deze maakt het hem veel makkelijker om indruk te maken in de sprint naar 100 km/u. Daar doet de Stelvio Quadrifoglio zelfs één tiende beter dan de Giulia Quadrifoglio. Op papier geeft de aandrijving van de Stelvio de voorkeur aan de achterwielen, maar in de praktijk stuurt de transferbak bij het minste gripverlies tot 50 procent van het motorkoppel naar de voorwielen.

Rap met grote R

Gallerij: Test Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioAlvorens we de Jebel Jais-weg omhoog rijden, krijgen we uitleg over de verschillende rijmodi. Zo is er de Advanced Efficiency waarbij de V6 afhankelijk van de omstandigheden zelfs op slechts drie cilinders kan draaien. Dit helpt de Alfa Romeo aan een gemiddeld gehomologeerd verbruik van een kleine 9 l/100 km. Maar kijk, er strekt zich een prachtige slingerweg voor ons uit, met een perfect uitzicht en nauwelijks mensen op de weg. Het helpt ons in de overtuiging om geen tijd te verliezen en meteen de Race-modus in te schakelen. De V6, die anders best discreet aanwezig is, klinkt plots een stuk luider door. Daarbij moet je ook zelf de schakelbewegingen overnemen via de hendels aan het stuur. Die staan vast op de stuurkolom, maar zijn groot bemeten. Specifiek afgestemd op circuitgebruik, volgens de ingenieurs. Het plezier is immens. Nooit zou ik geloofd hebben dat een SUV er zo’n efficiënt onderstel op zou kunnen nahouden. De banden kunnen het niet aan, bij te warm weer is er gewoon te veel grip. De V6 is zeker niet perfect, onder 2.500 opm is er sprake van een turbogat, maar vanaf dan vliegt hij door de toerenteller. Het had een atmosferische motor kunnen zijn. Fantastisch gewoonweg.

Omhoog

Gallerij: Test Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioAan het ritme waarmee we Jebel Jais Road beklimmen, is het geen wonder dat het gemiddeld verbruik naar meer dan 17 l/100 km klimt. Maar dat kunnen we hem meteen vergeven, zeker omdat het interieur al beter afgewerkt lijkt dan dat van de Giulia. Hij heeft ook meer te bieden aan de passagiers op de achterbank. Terwijl wie het genot kent om zo’n Stelvio Quadrifoglio te horen naderen, dat van zijn leven niet zal vergeten. Wat een geluid.

Voor mij is dat voor 91.100 euro de beste SUV ooit. Geen enkele andere SUV heeft zijn koetswerkbewegingen zo goed onder controle. De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio heeft alles: een knap gezicht, een verhaal om te vertellen, een motor, een onderstel. Knap werk.

Gallerij: Test Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Motor: V6 biturbobenzine, 2.981 cc
510 pk bij 6.500 opm
650 Nm bij 2.500 – 5.000 opm
0-100 km/u: 3,8 sec
Top: 283 km/u
Verbruik: 9 l/100 km
Testverbruik: 15,6 l/100 km
CO2: 210 g/km
Prijs: 91.100 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.