Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Special: 30 jaar geleden – Peugeot 205 Rallye: de andere sportieve 205

Wanneer je aan de Peugeot 205 denkt, denk je automatisch ook aan de GTi. Maar 30 jaar geleden pakte Peugeot uit met nog een andere sportieve versie, nog radicaler: de 205 Rallye.

Oorspronkelijk zou de Peugeot 205 Rallye niet meer zijn dan een op 5.000 exemplaren beperkte reeks. Door de hoge vraag, ging de productiekraan wijdopen. Tussen 1988 en 1992 produceerde Peugeot meer dan 30.000 stuks van de 205 Rallye. Liefhebbers van ‘hot hatches’ sloten hem snel in het hart, net als amateur-piloten die hem niet snel genoeg aan de start van de plaatselijke rally’s konden brengen. Hij kon nog genieten van het aura dat de 205 T16 achterliet. Die was in 1987 op pensioen gestuurd na drie wereldtitels in het rallykampioenschap en een overwinning in Parijs-Dakar.

7.200 opm

Rally was zijn doel, het stond zelfs op zijn carrosserie. Al wie er ooit één heeft mogen besturen, zal het beamen: het onderstel was nog speelser dan dat van de GTi. Elke bocht werd een dans. Wie met deze machine de voet van het gas haalde in de bocht, kon aan een stukje ballet beginnen. En er was niet alleen het onderstel.

Onder de motorkap ligt een 1.3-motor, oorspronkelijk een Talbot. Die werd door een externe specialist onder handen genomen. Andere nokkenas, kleppen en twee grote dubbele Weber-carburatoren later was de motor goed voor 103 pk bij 6.800 opm. De motor trok daar tot 7.200 opm. Dat is het tweede kenmerk dat kenners u over de 205 Rallye zullen uitleggen: de motor door zijn carburatoren horen ademen terwijl je de toerenteller naar het rood jaagt, schenkt je rillingen over je hele lichaam. Bovendien zijn de verhoudingen in de vijfbak korter gemaakt, waardoor hij zelfs op de snelweg veel toeren maakt.

Tot slot kleedde Peugeot deze versie van de 205 helemaal uit. Een gewone 205 woog al maar 850 kilogram, in de Rally daalde dat naar 790 kilogram. Hierdoor was 103 pk meer dan voldoende, hij haalde 100 km/u in 9,2 seconden.

De Peugeot 205 Rallye is dus krachtig, licht, speels en geboren in de jaren ’80, dus nog verstoken van elektronica. Meteen dus ook een combinatie waar niet iedereen mee om kon. Het verklaart waarom er vandaag niet veel 205 Rallye’s meer over zijn. Echte tenminste.

Opletten voor replica’s

Het lijkt te gek voor woorden, maar op de AC Cobra en de DS Cabriolet na, is de 205 Rallye misschien wel de meest via replica’s nagebouwde auto. Dat is dus het eerste waar je in de zoektocht op moet letten bij de advertenties. Op dit moment staan er slechts 7 in onze bestanden van heel Europa, daarvan zijn er maar 3 of 4 authentiek. Een 1.1-motor? Een 1.4? Weg ermee, de exacte cilinderinhoud is 1.294 cc. De tweede uitdaging: eentje vinden die tuningvrij is gebleven. Of in competitie is aangetreden. Daar kan je allemaal wel een mouw aanpassen, maar dat betekent bijkomende kosten natuurlijk.

Waarop moet je nog letten? Liefst een ongevalvrije auto natuurlijk, of dat hij tenminste goed hersteld is. Het goede nieuws is dat de 205 Rallye veel onderdelen met de gewone 205 deelt, en die zijn nog makkelijk te vinden. Mechanisch is dit een relatief eenvoudig in orde te brengen auto. De grootste moeilijkheid is de afstelling van de carburatoren, waarvoor een kennershand vereist is.

Naast roest is de slechte stoelbekleding een aandachtspunt. De 205 was wel één van de eerste productiewagens met een gegalvaniseerd koetswerk.

Een mooie 205 Rallye die bijna helemaal origineel staat (veelal zijn ze nog verlaagd, en zijn de lichten vooraan en achteraan vervangen door exemplaren van meer recente jaargangen) en rijklaar is, zal een vraagprijs hebben van minstens 10.000 euro. Sinds de 205 GTi gegeerd is, stijgen ook de prijzen van de 205 Rallye in zijn zog. Maar hij is zeker een goede investering… en een onuitputtelijke bron van rijplezier.

Ons huidige aanbod vindt u hier.

Peugeot 205 Rallye
Motor: viercilinder benzine, 2 carburatoren, 1.294 cc
103 pk bij 6.800 opm
120 Nm bij 5.000 opm
0-100 km/u: 9,2 sec
Top: 189 km/u
Verbruik: 7,6 l/100 km

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Peugeot 308 SW Hybrid (2022) banner

Peugeot 308 SW Hybrid 180: stijlvolle plug-in met koffer

Autotests · Peugeot
Peugeot 308 Review 2021

Peugeot 308: als goede wijn (2021)

Autotests · Peugeot
AS24 Peugeot banner

Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered: nieuwe richting

Autotests · Peugeot
Ontdek meer