Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Special: 30 jaar geleden – 928, de vergeten Porsche

Een nieuwe rubriek in AutoScout24 Magazine: we richten de schijnwerpers op een auto die dit jaar 30 wordt. En zo officieel de nieuwe oldtimerleeftijd bereikt. We beginnen met de Porsche 928.

Het principe is eenvoudig: in onze zoekertjes gaan we op zoek naar een auto uit 1987. Om het wat leuk te houden, moet hij minstens 250 pk hebben. En dan klikken we op ‘zoek’. Bij de resultaten hier een eerste interessante kandidaat: de Porsche 928.

De mislukte opvolger

De Porsche 928 is op zich al een stuk ouder dan 30 jaar, zelfs al 40 jaar in zijn geval. In 1977 werd de eerste generatie 928 gelanceerd, met als doel om de legendarische 911 te vervangen. Alleen, in dat mythische lag ook het grote struikelblok. De 911 – in dienst sinds 1963 – had veel fans die hun neus ophaalden voor de 928. Pure Porschisten vonden een V8 GT met de motor voorin niet geloofwaardig als alternatief voor de sportieve 911 met zijn luchtgekoelde zescilinder boxermotor achteraan.

Hierdoor zit Porsche plots met een meer bourgeois toevoeging aan zijn gamma. De eerste motor is een 4.5 V8 met 240 pk. Die motor evolueert lichtjes naar 4.7 liter en 300 pk in de 928 S, en 310 pk in de 928 S2. In 1986 krijgt de 928 een ingrijpende update die vooral achteraan goed zichtbaar is. De motor stijgt naar 5 liter en 320 pk (928 S4). In 1989 wordt dat 330 pk in de 928 GT en tot slot sluit hij zijn carrière af met 5.4 liter en 340 pk in de 928 GTS.

21.000 tot 43.500 euro

De 928’s die we uit onze opzoeking opduikelen, zijn allen klaar om dit jaar aan oldtimertarief te worden ingeschreven en verzekerd. Het zijn allen S4’s met 320 pk. Op het moment waarop we dit schrijven, staan er acht te koop in Europa, waarvan slechts twee met manuele versnellingsbak. Daarvan eentje – deze hier – in België. Waarom geven we de manuele vijfbak de voorkeur op de viertrapsautomaat? Omdat hij leuker is natuurlijk, omdat de automaat trager is (263 km/u topsnelheid en 6,6 seconden voor de 0-100 km/u). En ook omdat de automaat minder betrouwbaar is. De kost voor een vervanging kan astronomische proporties aannemen.

Volgens ons is dit het moment om zo’n auto aan te kopen. De fiscale rijkost is beperkt, het plezier is groot. Maar houd wel rekening met stevige onderhoudskosten. Wel kan hun waarde binnenkort flink stijgen omdat het oldtimers worden.

Hier vindt u de zoekertjes.

Porsche 928 S4
Motor: V8 benzine, 4.957cc
320 pk bij 6.000 opm
430 Nm bij 3.000 opm
0-100 km/u: 6,2 sec
Top: 270 km/u
Verbruik: 13,3 l/100 km

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
Porsche 718 Cayman GT4 (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4: racepaard

Autotests · Porsche
AS24 Porsche 911 GT3 2021 banner

Porsche 911 GT3: eindigen met een knal

Autotests · Porsche
Ontdek meer