Glossarium

Remystemen
De veringen
De transmissies
De versnellingsbak
De technologie gebonden aan het beheer van de motor
Veiligheid en communicatie



Sectie 1 : REMSYSTEMEN

ABS : Antilock Brake System

Principe: elektronisch systeem dat vermijdt dat de wielen geblokkeerd worden wanneer men hevig remt.

Technische uitleg: wanneer het systeem een blokkeerhandeling detecteert dankzij de rotatiesensors op de wielen, zal de druk in het remsysteem van het corresponderend wiel verminderd worden gedurende een zeer korte tijd dat toelaat om zijn grip terug te vinden.

Functie: het systeem verbetert niet alleen de remkracht (een wiel dat draait remt beter dan een geblokkeerd wiel) maar laat ook toe om de draaimogelijkheid te behouden en dus om een obstakel te kunnen vermijden of om de weg verder te kunnen zetten.

EBD : Electronic Brakeforce Distribution

Principe: systeem dat de remkracht op de 4 wielen optimaal verdeelt (= elektronische remkrachtverdeling).

Technische uitleg: Bij ieder wiel varieert de remkracht al naar gelang de ondergrond glad of stroef is. Normaal wordt de remkrachtverdeling afgeregeld door een mechanisch werkende remdrukregelaar. EBD zorgt er elektronisch voor, dat bij elke remmanoeuvre de remkracht gelijk is voor iedere as. Dit systeem komt in de plaats van de remdrukregelaar.

Functie: het verhoogt de doeltreffendheid van het remmen omdat het rekening houdt met de grip op de verschillende banden of de kwaliteit van het remmen met name tussen de voor –en achterbanden.

CBC : Cornering Brake Control

Principe: zoals het EDB, het systeem verdeelt de remkracht over de verschillende banden in de bochten buiten het regelgebied van het ABS.

Technische uitleg: Door het veranderen van de wieldrukken bij remmen in een bocht, vertoont een auto soms de neiging de bocht kleiner te maken. CBC werkt die neiging effectief tegen door bij remmen buiten het regelgebied van ABS de remdruk eenzijdig op te bouwen en daarmee een stabiliserend tegenkoppel op te wekken.

Functie: het laat toe om het fenomeen van overstuur te vermijden in de bochten wanneer men hevig remt.

Keramische remmen :

Principe: deze remsoort gebruikt remblokken in carbon en keramiek.

Functie: het laat toe om een beter uithoudings -en doorzettingsvermogen van de remmen te hebben tijdens het herhaaldelijk remmen wegens de verhoogde warmteabsorberende capaciteit van deze materialen.

Brake by wire

Principe: in deze soort is er geen mechanische connectie meer tussen het rempedaal en de remklemmen. De bestuurder ageert op de remmen met behulp van de elektrische signalen op een hydraulisch geheel dat de druk op elke band controleert.

Functie: het laat toe om individueel te ageren op elke rem om het remmen te optimaliseren. Het systeem kan evenzeer het nadeel van een terugkerend gebrek naar de bestuurder verzenden.

Remversterker

Andere benamingen: EBA (Emergency Brake Assistance van Volvo), BAS (Brake Assist van Mercedes) of DBC (Dynamic Brake Control van BMW),…

Principe: het systeem verhoogt de druk in de remmen tijdens het hevig kort remmen (in noodgeval).

Technische uitleg: het systeem detecteert een snelle rempedaalbeweging en past dan een maximale kracht toe in het circuit.

Functie: het laat toe om de reactietijd in te korten tijdens het hevig kort remmen.

ESP : Stabiliteitscontrolesysteem

Andere benamingen: DSC (Dynamic Stability Program van BMW of Jaguar), ESP (Electronic Stability Program), VDC (Vehicle Dynamic Control van Alfa Roméo), PSM (Porsche Stability Management), VSC (Vehicle Stability Control van Lexus),…

Principe: EPS is een vorm van stuurbekrachtiging. Het systeem detecteert noodsituaties en corrigeert de baan van het voertuig in applicatie met een remkracht op de ene of de andere band.

Technische uitleg: Grotendeels geïntegreerd in het ABS systeem, bestaat het ESP uit sensors die de snelheid van de rotatie van de banden meet (zoals bij ABS systeem), en de laterale acceleratie en de invalshoek meet van de richting van het draaien van de wielen. Op basis van deze verzamelde gegevens anticipeert het systeem wanneer onderstuur optreedt (de voorkant van de auto gaat in de richting van de buitenbocht) of wanneer er overstuur optreedt (de achterkant van de auto gaat in de richting van de buitenbocht). In applicatie met een remkracht op verscheidene banden, creërt het systeem een rotatie en bereikt zo het “rechttrekken” van de auto. Hierdoor stuur je licht als je moet inparkeren en is de besturing een stuk zwaarder en directer op hoge snelheid

Traction Control:

Andere benamingen: ASC+T (Anti Slip Control + Traction van BMW), ASR (Anti Slip Regulation), ETC (Electronic Traction Control van Opel), TCS (Traction Control System van Saab), TRACS (Traction Control System van Volvo)

Bij wegrijden of versnellen kan het voorkomen dat aandrijfwielen gaan doorslippen of spinnen, bijvoorbeeld als de bestuurder:

  • met één of meer wielen op een glad wegdek rijdt of
  • de auto op een glad wegdek afremt of
  • optrekt (bij grote motorvermogens).

Er zijn dan problemen om het motorkoppel via de aandrijvende wielen op het wegdek te brengen. Het is duidelijk dat zulke doorslippende wielen niet gewenst zijn: er wordt minder trekkracht overgebracht en de richtingsstabiliteit vermindert. Traction contol voorkomt dit doorslippen en verhoogt daardoor de veiligheid in het wegverkeer. Traction control wordt altijd in combinatie met een anti-blokkeersysteem (ABS) gemonteerd.




Sectie 2 : DE VERINGEN

De veringen

ABC (Active Body Control van Mercedes), Adaptive Air Suspension van Audi, Airmatic van Mercedes, CATS (Computer Active Technology Suspension van Jaguar), EDC (Electronic Dampfer Control van BMW), Skyhook van Maserati of PASM (Porsche Active Suspension Management)

Principe: deze voorziening laat toe om de hardheid en de reactie van de veringen te laten variëren in functie van de wegomstandigheden.

Technische uitleg: er bestaan verschillende systemen. Hydraulisch: dit is gemaakt van een hydraulisch geheel dat de vijzels in werking stelt ter vervanging van de schokdempers. Volgens de druk in de vijzels, zijn de schokbrekers bij het bewegen van de auto zeer belangrijk. Hydro-pneumatisch: deze pneumatische voorziening vervangt de veerkracht. Volgens de druk in het systeem, kan de veerkracht harder worden voor een betere baanligging en zal het slingeren verminderd worden, of juist omgekeerd, het verzachten om het confort te verhogen. Hydro-magnetisch: de oliedichtheid van de schokdempers variërt hier volgens een magnetisch veld.

Functie: volgens het type vering, kan de bestuurder verschillende wijzen selecteren: confort, dynamisch, sport of het systeem zelf laat het op zich nemen volgens het rijgedrag. Het doel is om de baanligging te optimaliseren om zo het beste confort te verkrijgen.

Run-flat banden

Principe: deze speciale banden en velgen laten toe om door te rijden met niets van druk in de band(en).

Technische uitleg: deze voorziening bevat in het algemeen een ring in het binnenste van de band die toelaat om zijn vorm te behouden. De Run-flat banden zijn geassocieerd met een Tyre Pressure Monitoring System, die de bestuurder verwittigt in geval van drukverlies. De bestuurder moet vervolgens de snelheid verminderen naar maximum 80 km/u, en kan nog een 80 km rijden alvorens het te laten repareren.

Functie: dit laat toe om uw band niet te moeten laten verwisselen op het moment dat u pech heeft en ook indien u geen reservewiel meer heeft in uw wagen.




Sectie 3 : DE TRANSMISSIES

Het differentieel

Principe: deze mechanische tandwielkast, dat gemonteerd is in alle voertuigen, laat toe om de door de motor geleverde aandrijfkracht te laten verdelen over de beide banden.

Technische uitleg: Het differentieel maakt mogelijk, dat in een bocht het binnenste wiel van de aangedreven as een kortere afstand aflegt dan het buitenste wiel.

Functie: zonder het differentieel zou het slippen telkens veroorzaakt worden door een bocht te nemen.

Het automatisch blokkerend differentieel

Principe: in normale omstandigheden functioneert dit onderdeel zoals een normaal differentieel. Wanneer er een slechte grip is (baan is nat of modderig), blokkeert het differentieel dat de aandrijfkoppeling verschaft op elke aandrijfband.

Technische uitleg: ofwel mechanisch ofwel elektronisch. Voor de elektronische voorzieningen werkt het systeem met een hydraulische centrale van het ABS in toepassing met een remkoppeling op de band die de nijging heeft om te slippen.

Functie: met het automatisch blokkerend differentieel wilt men vermijden dat de aandrijving niet enkel van toepassing is op één enkele band (bij het nemen van de binnenbocht) en hierdoor het slippen niet veroorzaakt wordt.

Integrale transmissies

4Motion van VW, Quattro van Audi, 4Matic van Mercedes, XDrive van BMW,…

Principe: De aandrijfmotor wordt permanent overgebracht of wanneer de omstandigheden vierwielaandrijving eisen. Het doel is om de grip van het voertuig te optimaliseren.

Technische uitleg: de koppeling wordt voorzien van een differentieel naar het voor –en achteronderstel van de wagen waar hij eveneens voorzien wordt met differentieëlen. Het geheel van deze voorziening wordt in het algemeen beheerd door een elektronische centrale teneinde de koppeling in elke band te optimaliseren. Voor de niet-permanente voorzieningen wordt het centrale differentieel vervangen door een visco-coupleur die de achterwielaandrijving niet ondersteunt in geval wanneer de achterwielen gaan slippen.

Functie: het verbetert de grip in alle omstandigheden en meer precies bij het demarreren ofwel in een bocht ofwel bij moeilijk te berijden terreinen. Het systeem heeft als nadeel dat het gewicht van de auto zwaarder wordt en de prijs van de auto stijgt.




Sectie 4 : DE VERSNELLINGSBAK

Automatische versnellingsbak met koppelingconvertor

Tiptronic, Geartronic,..

Principe: Het aandrijfkoppel wordt overgebracht naar de banden m.b.t. een hydraulische koppelingconvertor en een mechanische versnellingsbak. De veranderingen worden automatisch beheerd.

Technische uitleg: De hydraulische convertor laat toe om de koppeling te laten variëren, samen met het verhogen van de toerenteller. Dit bestaat, grotendeels, uit een gekoppelde pomp op de motor die de olie projecteert naar een gekoppelde turbine naar de banden toe. De twee delen kunnen draaien bij verschillende rotatiesnelheden, dat toelaat om de overgebrachte koppeling te versterken. De convertor is gekoppeld aan een mechanische versnellingsbak (tot 8 versnellingen bij Lexus). Het geheel wordt gecontroleerd door een elektronische regeling. Bij de moderne versnellingsbakken kan de bestuurder manueel schakelen via de versnellingspook of via de knopjes op het stuur.

Functie: Dit type van versnellingsbak bevrijdt de bestuurder van het verplichten van te ontkoppelen van de versnellingen. Het vermijdt evenzeer de stoten bij het schakelen.

Automatische gerobotiseerde versnellingsbak

SMG (BMW), Selespeed (Alfa Romeo), F1 (Ferrari), DSG (VW/Audi)

Principe: het gaat hem over een mechanische versnellingsbak, geheel geautomatiseerd betreffende het ontkoppelen en het schakelen.

Technische uitleg: dit type van versnellingsbak, ook wel sequentieel genoemd, laat toe om sequentieel de versnellingen te verhogen of te verlagen. Het elektronisch beheer beheert voor de bestuurder het sequentiële ontkoppelen – veranderen van versnelling – en het koppelen met behulp van de hydraulische vijzels.

Het DSG systeem van Audi bestaat uit een mechanisch deel dat bestaat uit 2 verschillende mechanismes (een voor de pare versnellingen en een voor de onpare versnellingen). Het veranderen van versnelling doet zich ogenblikkelijk voor bij het omschakelen van de ene as naar de andere zonder het verlies van koppeling en zonder schokken. Al deze gerobotiseerde versnellingsbakken zijn uitgerust met een manuele wijze, zodat de bestuurder nog kan beslissen op het moment van het schakelen.

Functie: Deze versnellingsbak vereenvoudigt het rijden op manuele en automatische wijze. In tegenstelling tot de koppelingconvertor is dit rendement bijna 100% en laat dit toe om het maximum uit de motorkracht te halen. Het is dus een hebbeding bij de sportieve wagens.

Versnellingsbak met continue variatie

Multitronic (VW/Audi)

Principe: De versnellingsbak bevat een voorziening die toelaat om het transmissieschakelen op een grote marge te laten variëren. De bak kan dus een normale mechanische versnellingsbak vervangen.

Technische uitleg: Het systeem werd uitgevonden door Daf, maar herwerkt met de huidige technologie. Het bestaat uit een geheel van 2 katrollen en een ketting. Elke katrol bestaat uit 2 schijven die uit elkaar gedreven kan worden. De ketting nadert de as van de katrol en is dus aangedreven op een lage versnelling. Omgekeerd, tijdens dat de schijven dichterkomen, gaat de ketting zich verwijderen van de as en wordt dan aangedreven op een hogere versnelling.

Functie: Deze versnellingsbakken hebben het voordeel te functioneren over de hele marge van de versnellingen van de auto. Het elektronisch beheer van de bak laat toe om de motor in de beste omstandigheden te behouden qua rendement, kracht, geluid en vervuiling. Tegenwoordig is dit qua kracht nog een beetje beperkt. Het beheer van Multitronic van Audi kan artificieel gesimuleerd worden tot 7 versnellingen.




Sectie 5 : DE TECHNOLOGIE GEBONDEN AAN HET BEHEER VAN DE MOTOR

Variable kleptiming

VANOS (BMW), Variocam (Porsche), VTEC (Honda),…

Vorm van de nokken op de nokkenas bepaalt tijdstip van openen en sluiten van de kleppen en bepaalt de hoogte van het lichten van de klep, maar door verdraaien van de nokkenas ten opzichte van de krukas kan de timing worden veranderd of door inschakelen van andere kleppen kan ook de hoogte van de kleplichting worden aangepast. Dit zorgt voor meer vermogen, maar kan ook als bezuinigingsmethode gebruikt worden. De kleptiming wordt in dit geval elektronisch gestuurd waardoor een optimale timing mogelijk is.

Turbo-compressor

Principe: deze mechanische pomp dat in de meeste diesels is geïnstalleerd, verhoogt de druk van de binnengekomen lucht in de motor dat zo de koppeling en de motorkracht van de wagen verhoogt.

Technische uitleg: de turbo-compressors bestaan uit een turbine met gas en een compressor dat geïnstalleerd is op dezelfde as die frisse lucht bevat vooraan aan de motor. Meer en meer benzinemotoren zijn eveneens uitgerust met turbo-compressors.

Functie: Turbo-compressors laten toe om een koppeling en een verhoogde motorkracht te behalen. De motoraandrijving is praktisch constant en maximaal op een grote marge. Dit geeft een gestroomlijnde rijstijl weer, met een excellent acceleratievermogen en een verminderd verbruik.

Volumetrische compressor

Principe: hetzelfde principe zoals de turbo-compressor, behalve dat hier de compressor aangedreven wordt door de motor door een drijfriem.

Technische uitleg: het type van compressor is in het algemeen verschillend van de turbines van de turbo-compressors, omdat hij draait op lagere versnellingen. Het feit dat de compressor aangedreven wordt door de motor, laat dit een druk van de oplading toe ten nadele van het rendement omdat een deel van de motorkracht geabsorbeerd wordt door de compressor.

Functie: Hetzelfde zoals bij de turbo-compressors, maar met een minder hoog rendement, ze zijn meestal geïnstalleerd in de benzinemotoren.

Common Rail

Principe: Dit is het direct injecteren van de brandstof in de cilinders.

Technische uitleg: de moderne systemen van het type Common Rail houden de brandstof onder druk (tot 2000 keer de atmosferische druk) in een klein reservoir die de verschillende cilinders onderhoudt. Deze systemen zorgen voor een beter rendement, beperken het geluid en optimaliseren het verbranden van de vervuilende emissies.

Functie: De directe injectie zorgt voor een verhoging van de motorkracht en het rendement van de motor.




Secite 6 : VEILIGHEID EN COMMUNICATIE

eCALL

Verkrijgbaar bij Mercedes, BMW, Volvo, Peugeot-Citroën, Fiat,…

Principe: het is een systeem dat voorgesteld werd door de Europese Commissie dat toelaat aan het voertuig om automatisch en zeer snel met de hulpdiensten te communiceren in geval van een ongeluk.

Technische uitleg: het systeem begrijpt verschillende sensors die een ongelukssituatie detecteren. Met behulp van de GPS zendt het een signaal naar de hulpdiensten met de positie en de details van het voertuig.

Functie: het doel is om de interventietijd in te korten door de exacte details en locatie door te sturen. In de toekomst zullen wagens met elkaar kunnen communiceren en mekaar verwittigen in geval van het naderen van een ongeval.

Waarschuwing bij het overschrijden van de witte lijn

Principe: dit waarschuwt een verstrooid of ingedommelde bestuurder wanneer zijn wagen de witte lijn overschrijdt.

Technische uitleg: Sensors of geïnstalleerde camera’s in de voorbumper lezen de baan en sturen een signaal naar de bestuurder toe wanneer hij zijn richtingsaanwijzer niet gebruikt bij het overschrijden van de witte lijn of zich naar een ander rijvak begeeft. De bestuurder wordt gewaarschuwd door een sonorsignaal en de vibraties in het stuur.

Functie: dit systeem laat toe om ongelukken door verstrooide of ingedommelde chauffeurs te vermijden.

Nightvision

Technische uitleg: een infraroodcamera dat geïnstalleerd is op de voorkant van de auto laat toe om obstakels te zien of voetgangers op een afstand van 150 tot 300 meter.

Functie: het systeem levert een beter nachtzicht in slechte omstandigheden (mist, verblinding door de lichten van de aankomende wagens,...)


Contact

E-Mail-Contact:

» E-Mail