Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Reportage Porsche Exclusive Manufaktur

Reportage: Porsche Exclusive Manufaktur

Wanneer de optielijst onvoldoende blijkt

26.09.2017

Indien kopers van luxewagens en sportwagens iets gemeenschappelijk hebben, dan is het wel hun wens om zich te onderscheiden van de massa. Dat hebben de merken goed begrepen. Ze beschikken al enige tijd over departementen die maatwerk verrichten. Wij gingen zo achter de schermen bij Porsche Exclusive Manufaktur.

Gallerij: Reportage Porsche Exclusive ManufakturDe Porsche Exclusive Manufaktur is strategisch tussen het museum en het zenuwcentrum van het merk gelegd. Het bundelt het aanbod aan individualiserings-mogelijkheden die Porsche aanbiedt. De activiteiten kunnen worden opgedeeld in verschillende takken: realisatie van exclusieve opties voor de courante modellen, ontwikkeling van beperkte reeksen, volledig op maat gemaakte individuele modellen en daarnaast nog de activiteiten die betrekking hebben op de vervaardiging van de horloges en de lederwaren die met de auto verbonden zijn. Porsche maakte zijn kunnen duidelijk via een voorbeeld: de Porsche 911 Turbo S Exclusive Series.

Wat geschiedenis

Gallerij: Reportage Porsche Exclusive ManufakturDe Porsche Exclusive Manufaktur volgt eigenlijk al vrij snel op het ontstaan van het merk Porsche. Een rijke klant die per se een achterruitenwisser wilde op zijn 356, richtte die vraag tot Ferry Porsche. Die ging er op in, waarna de vragen bleven binnenstromen, in die mate dat een aparte afdeling binnen Porsche niet kon uitblijven. Eerst kreeg dat de naam ‘Individualiseringsdienst Porsche’, vervolgens ‘Afdeling Bijzondere Reeksen’ en nu is het dus ‘Porsche Exclusive Manufaktur’.

Tot in de kleinste details

Gallerij: Reportage Porsche Exclusive ManufakturDe catalogus van een Porsche 911 telt bijna 600 opties. Enkele daarvan zijn voor rekening van deze afdeling. Zo kan een klant vragen om geschilderde velgen, een sportuitlaat, stiknaden in een contrasterende kleur of Porsche-logo’s die verwerkt zitten in de hoofdsteunen. Wanneer de klassieke opties de koper niet bevallen, kan hij steeds zijn eigen smaak laten realiseren. Een raadgever zal hem in het hele proces bijstaan bij zijn keuzes en om hem wegwijs te maken in het gamma kleurtinten en materialen. Hij checkt ook de haalbaarheid van de verzoeken, net als de wettelijkheid ervan. De klant zal steeds het laatste woord hebben in kleuren, in tegenstelling tot enkele andere merken die kleuren weigeren ‘die niet bij hun imago passen’. Maar Porsche Exclusive heeft wel al verstek moeten geven omdat bepaalde motieven op leder of op het vouwdak een wettelijk beschermd merk bleken. De ingenieurs van Porsche Exclusive etaleren al eens graag hun kunnen, of dat nu is via de Exclusive Series of zoals in 2010 toen ze zich over de 911 bogen om de nog steeds schitterende 911 Speedster te maken. Die bleef beperkt tot 356 exemplaren.

Goede zaken

Gallerij: Reportage Porsche Exclusive ManufakturHet departement heeft nog niet veel hinder gehad van de crisis. In 2016 passeerde bijna 15 procent van de 237.778 geproduceerde Porsches ook langs Exclusive Manufaktur. De 911 neemt bijna 40 procent van de vragen voor zijn rekening. Dat geeft aan dat de aankoop uit passie nog steeds bestaat. Zonder exacte cijfers vrij te geven, stelt Porsche dat een klant gemiddeld nog 10.000 euro tot 20.000 euro veil heeft om zijn auto meer op smaak te brengen.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.