Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Porsche Cayenne Technology Workshop – 5 verrassingen van de nieuwe Cayenne

De Porsche Cayenne wacht nog even in de coulissen alvorens hij naar de showrooms mag afzakken. Maar Porsche nodigde ons alvast uit om eens persoonlijk van dichtbij kennis te maken.

Wie Porsche wat kent, weet dat in zo’n geval de interessante nieuwigheden niet louter beperkt zijn tot de online toepassingen het multimediasysteem bijvoorbeeld. De ingenieurs van het merk hebben nieuwe technieken ontwikkeld die de prestaties verbeteren. Daarbij namen ze ook het gewicht onder de loep.

47 procent aluminium

Het is niet zonder fierheid dat Porsche ons meldde dat de Cayenne voor het eerst onder de grens van 2 ton duikt. Goed, dit is uitsluitend het geval voor het instapmodel met de 3.0 V6 turbobenzine (340 pk), maar het blijft wel een prestatie gezien de omvang van deze SUV. Ook beschikt hij over meer uitrusting, wat evenmin in zijn voordeel werkt. Om onder 2.000 kilogram te duiken, heeft Porsche de nieuwe Cayenne meer dan ooit in het teken van aluminium geplaatst. Alle koetswerkonderdelen zijn aluminium, net als grote delen van het platform, de structuren, de wielophanging en natuurlijk de motor. In totaal bestaat de Cayenne voor 47 procent uit aluminium.

Gemengde bandenmaat

Ook hier beleven we een grote primeur in het SUV-landschap, zelfs bij de pk-patsers. De nieuwe Cayenne krijgt een gemengde bandenmaat, zoals we die wel vaker bij sportwagens aantreffen zoals de Porsche 911. Vooraan krijgt hij smallere banden dan achteraan, wat een snediger insturen moet opleveren.

Mobiele dakspoiler

De Porsche Cayenne wordt ook de allereerste SUV die actieve aerodynamica zo ver doordrijft. Naast de inmiddels klassiek geworden luikjes achter het radiatorrooster die kunnen sluiten, innoveert de Cayenne met een bewegende dakspoiler. Afhankelijk van de snelheid komt die onder 160 km/u laag te staan om de weerstand te beperken. Boven 160 km/u komt er 2 centimeter bij om de neerwaartse druk te verbeteren. In Sport+ wordt dat 4 centimeter. Tussen 180 en 200 km/u varieert de hoogte. Boven 170 km/u werkt hij ook als luchtrem, zo kan hij tot 110 kilogram neerwaartse druk produceren. Vanaf 160 km/u komen de versies met luchtvering om dezelfde reden wat lager tegen het asfalt liggen.

Voorspellend rijden

Bij de rijhulpen willen we het even hebben over de cruise-control. Die is voortaan gekoppeld aan de kaartgegevens, iets wat we ook al bij andere merken hebben gezien. Hierdoor kan hij de weg zo’n 3 kilometer verderop al inschatten en op basis daarvan de nodige versnellingen inbouwen of de versnellingsbak instellen op maximale brandstofbesparing. Net als in de VW Arteon het geval is, tilt deze communicatie tussen cruise-control en gps het semi-autonoom rijden naar een nieuw niveau.

Velgbescherming

Op het eerste gezicht lijkt dit minder belangrijk, maar in de praktijk ligt dat heel anders. Iedereen die al eens in de stad parkeert, kent de kwetsbaarheid van grote velgenmaten in combinatie met laagprofielbanden. Je hebt steeds schrik om een velg te beschadigen tijdens het parkeren. Porsche heeft nu een systeem bedacht dat daar een oplossing voor wil bieden. Met 360 graden camerazicht rond de auto is het mogelijk de velg steeds van de stoeprand weg te houden. Een eenvoudige oplossing, maar wie de prijzen van een Porsche-velg kent, zal er dankbaar om zijn dat de ingenieurs van Porsche hier aan gedacht hebben.

Natuurlijk valt er nog veel meer te zeggen, maar daarop is het wachten tot we achter het stuur mogen van de nieuwe Porsche Cayenne.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer