Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Reportage Michelin Movin’On

Reportage: Michelin Movin’On

Geen eigen wagens meer?

24.08.2017

‘Hoe ziet de mobiliteit van morgen er uit?’ Dat is de vraag die de deelnemers van de eerste Michelin Movin’On probeerden te beantwoorden. Dit is de opvolger van wat voorheen de Bibendum Challenge was. De theorieën verschillen, maar één ding wordt wel duidelijk: de relatie met de auto zoals we die kenden zal flink veranderen.

Gallerij: Reportage Michelin Movin’OnDe Bibendum Challenge is begin jaren 2000 ontstaan om autoconstructeurs toe te laten om hun evolutie in het onderzoek naar ‘groene technologie’ te tonen. Alleen, vandaag veranderen de prioriteiten rond prioriteit quasi even snel als het belang van smartphones en geconnecteerde diensten in ons leven. Vanuit die optiek heeft Michelin beslist om de insteek te veranderen van zijn belangrijkste evenement.

Geconnecteerd en gedeeld

Gallerij: Reportage Michelin Movin’OnDrie dagen lang konden deelnemers uit alle hoeken van de wereld deelnemen aan lezingen, conferenties en discussies over de toekomstige mobiliteit. Daaruit kwamen drie duidelijke tendensen bovendrijven: onze mobiliteit wordt autonoom, geconnecteerd en gedeeld. Nog nooit dienden er zich zoveel mobiliteitsoplossingen aan, terwijl start-up bedrijven idee na idee lanceren om via platformen te gebruiken die je in staat stellen om een auto te vinden die een buur ter beschikking stelt, of om een busticket te kopen met de gsm, of om een rit te boeken bij een 100 procent autonoom rijdende pendeldienst. De grote verliezer in die filosofie is de eigen personenwagen.

Mobiliteitsbedrijven

Gallerij: Reportage Michelin Movin’OnHet is voor iedereen duidelijk dat de centra van onze steden steeds meer verzadigd raken, en dat de beleidsvoerders steeds vaker de auto verbannen door lage emissiezones in te voeren en voetgangersgebieden af te bakenen. Autobezit voor mensen die binnen een voetgangerszone wonen, wordt een moeilijk verhaal. Volgen Grégoire Olivier, verantwoordelijk voor geconnecteerde projecten bij PSA, zijn meer de helft van de stadsbewoners bereid om hun auto op te geven indien er zich betrouwbare en efficiënte ‘nieuwe mobiliteitsoplossingen’ aandienen. Een uitdaging voor de constructeurs, vooral omdat volgens de verwachtingen tegen 2050 ongeveer 80 procent van de wereldbevolking in steden zal wonen. Verwachtingen die ook verklaren waarom heel wat constructeurs momenteel start-ups opkopen, om toch maar een goede start te nemen in de omschakeling van autoconstructeur naar mobiliteitsbedrijf.

Pay to use

Gallerij: Reportage Michelin Movin’OnIs de ‘eigen’ wagen daarom met uitsterven bedreigd? In de nabije toekomst misschien nog niet, maar onze manier om hem te gebruiken zal ingrijpend wijzigen. Autobezit zal veel meer evolueren naar autogebruik. We gaan dus niet zozeer meer de aankoopfactuur betalen, maar betalen wanneer we een auto gebruiken. Dat zal verlopen via autodeelsystemen, steeds populairder in de steden. Het is eigenlijk vooral de emotionele connectie met auto’s die dreigt te verdwijnen, ze zal alleen nog leven bij enkele intensieve gebruikers en autoliefhebbers. Voor alle anderen wordt een auto gewoon een gebruiksobject. Een object dat geconnecteerd zal zijn, autonoom rijdt en interactie kan aangaan met zijn omgeving met het oog op een vloeiende verkeersstroom. Alleen blijven er eerst nog flink wat hordes te nemen, niet in het minst wetgeving (wie draagt verantwoordelijkheid in de autonoom rijdende auto?), techniek (betrouwbaarheid) en veiligheid (bestand tegen hackers?)

Op het platteland daarentegen lijkt er nog een langere toekomst weggelegd voor de auto, want de alternatieven daar zijn op zijn zachtst gezegd onderontwikkeld.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.