Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Lotus Elise – Het meisje van de auto

Dit is Elisa Artioli. Dat één van de meest iconische Lotus-modellen de naam ‘Elise’ draagt, hebben we aan haar te danken. Of liever, aan haar grootvader.

Elisa Artioli is de kleindochter van de Italiaanse entrepreneur Romano Artioli, bekend van onder meer de Bugatti EB110. Romano Artioli nam Lotus in de jaren ’90 over van General Motors. In 1995 stelde Artioli een nieuwe, kleine sportwagen voor die helemaal aansloot bij de geest van Lotus. Hij gaf de auto de naam van zijn kleindochter, Elisa. En zo was de Lotus Elise een feit.

Op de motorkap

“Mijn grootvader wilde de geest van Colin Chapman respecteren, die modelnamen had gekozen die steeds met een E begonnen. Zo zijn we bij mijn naam aanbeland. Hij hoopte ook dat mijn naam op de auto geluk zou brengen”, zegt Elisa Artioli. Begin augustus was ze, 22 jaar na de presentatie van de Elise, nog eens in Hethel, op het hoofdkwartier van Lotus. “Ik was maar 2,5 jaar toen de auto werd gelanceerd op het autosalon van Frankfurt”, zegt ze. “Veel herinner ik me er niet van, maar de tijd is wel gevlogen ondertussen”, aldus de nu 23-jarige Elisa. Ze werd in Hethel herenigd met de tweede Lotus Elise die daar van de band liep, en waarbij ze als kleuter op de motorkap poseerde.

Zelf rijden

Elisa kreeg een rondleiding aangeboden, en mocht zelf ook even het testcircuit van Lotus op. “Toen kon ik me natuurlijk niet bewust zijn van het belang van die naam, maar ik ben me er wel altijd van bewust geweest dat dit iets bijzonder is. Ik hoor ook steeds mooie verhalen over die tijd.”

Goed, maar waarom is het dan niet Lotus Elisa geworden? “Dat was te Italiaans. Deze Lotus moest overal kunnen doorbreken, en daarom was een meer internationaal klinkende naam nodig. Vandaar Elise.”

Eigen auto

En waarmee rijdt Elisa nu zelf? Juist, in een grijze Elise van de eerste generatie natuurlijk. “Een S1 uit 1997, ik heb hem cadeau gekregen van mijn grootvader. Hij heeft lang opzij gestaan tot ik oud genoeg was om ermee te mogen rijden, maar nu is hij mijn enige vervoermiddel. Hij had nog niet veel kilometers, maar daar heb ik intussen al wel wat verandering in gebracht. Dit zijn auto’s waarmee je moet rijden hé. Waar ik woon in Italië zie ik natuurlijk niet veel Elises, maar elke keer ik er één zie krijg ik toch een lach op mijn gezicht en ben ik spontaan weer vrolijk.”

Elisa Artioli is als Elise-ambassadeur te volgen Instagram als @iamlotuselise

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer