Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Reportage In de slipstream van Porsches Le Mans-winnaars

Reportage: In de slipstream van Porsches Le Mans-winnaars

5.230 km, van Bodø tot Tarifa

22.05.2017

Om de zege van de 919 Hybrid in de 24 uren van Le Mans 2016 nog eens in de bloemetjes te zetten, besloot Porsche de rit van meer dan 5.000 km over te doen. Maar dan op de openbare weg, met een seriewagen. Wij waren erbij!

Gallerij: Reportage In de slipstream van Porsches Le Mans-winnaarsLe Mans 19 juni 2016. De 24-uursrace gaat zijn laatste minuten in. De overwinning lijkt binnen voor de leidende Toyota TS050, tot die plots stilvalt… Zo kan de achtervolgende Porsche 919 Hybrid in extremis de 18e algemene zege voor de constructeur uit Stuttgart scoren. Daarbij legden de piloten Romain Dumas, Marc Lieb en Neel Jani 384 ronden af, wat overeenstemt met een afstand van 5.233 km.

Bodø: 0 km

Met de editie 2017 in het vooruitzicht kregen de PR-jongens van Porsche een dol idee: “Als we die rit nu nog eens overdoen, maar dan niet op een circuit, maar gewoon in rechte lijn op de openbare weg met een seriewagen.”

Gallerij: Reportage In de slipstream van Porsches Le Mans-winnaarsZo gezegd, zo gedaan. Eerste opdracht: het parcours uitstippelen. Dat was even puzzelen om geen rondjes te draaien. Zo kwam men tot een startpunt ter hoogte van de Poolcirkel, in het Noorse Bodø, en de finish in Tarifa, het meest zuidelijke punt van Europa, in Spanje met zicht op Marokko. Een afstand van ongeveer 5.230 km, ook wat de 919 Hybrid op het circuit van Le Mans had afgehaspeld. Daarbij trekken we door acht landen: Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland, Nederland, België, Frankrijk en Spanje. Een bijkomende opdracht: de trip zou op een kleine vier dagen, in één ruk rond moeten gebeuren. Het werd dus geen toeristisch uitstapje maar opnieuw een uithoudingsslag.

Exotisch gezelschap

Gallerij: Reportage In de slipstream van Porsches Le Mans-winnaarsVoor deze Le Mans ‘Unravelled’ road trip trommelde Porsche de internationale media op. Ondergetekende was in het gezelschap van journalisten uit heel Europa en zelfs enkele collega’s uit Japan en China. De vloot was even exotisch als het gezelschap met als blikvanger een 918 Spyder, naast een 911 Turbo S, een 718 Boxster S, een 718 Cayman S, een Macan GTS, een Cayenne Hybrid en een Panamera Hybrid Executive. Kortom, zowat de hele Porsche showroom ter waarde van ruim 1,7 miljoen euro!

Sneeuw en 35°C

Gallerij: Reportage In de slipstream van Porsches Le Mans-winnaarsHalf mei viel de vlag in het Noorse Bodø, waar op dat moment nog steeds sneeuw lag en de temperatuur amper boven het vriespunt uitsteeg. Een geweldige tegenstelling tot de 35 graden waarvan we enkele dagen later aan de finish in Tarifa zouden kunnen genieten.

Het werd op alle vlak een road trip van extremen. Het prachtige, weidse landschap in het Hoge Noorden waar je zeer dicht bij de natuur staat en de elanden rustig langs de weg grazen, tegenover de Autobahn in Duitsland waar we de pk’s van onze Porsches de vrije loop konden laten. Van de desolaatheid bij de Poolcirkel tot de vakantiedrukte aan de Spaanse Costa’s.

Ready to race

Gallerij: Reportage In de slipstream van Porsches Le Mans-winnaarsUiteraard mochten Le Mans en de 919 Hybrid niet in deze road trip ontbreken. Dag drie bracht ons naar de Sarthe waar wegwijzers als ‘Hunaudières’, ‘Mulsanne’ en ‘Tertre Rouge’ aangeven dat we ons op het mythische circuit bevinden. ACO verwelkomde ons met open armen en liet ons zelfs toe een Le Mans-start te nemen voor de tribunes en een rondje op het Bugatti circuit te maken. Onvergetelijk!

Aragon

Gallerij: Reportage In de slipstream van Porsches Le Mans-winnaarsDaarop ging het verder naar het zuiden, want ’s avonds hadden we aan de andere kant van de Pyreneeën afspraak met het Porsche LMP1-raceteam dat op Motorland Aragon een 30 uur durende uithoudingstest uitvoert. Als we daar aankomen, zit de stint van André Lotterer er net op. De Duitser met roots in Nijvel verduidelijkt graag het testscenario: “Dit is een echte generale repetitie voor Le Mans die we tot in de kleinste details afwerken. We voeren zelfs een formatieronde uit, laten safety cars opdraven en regelmatig wordt een ‘defect’ gesimuleerd om iedereen optimaal voor te bereiden. Mijn pronostiek voor Le Mans 2017? Daar waag ik me niet aan. Uiteraard ga ik voor winst, maar zoals vorig jaar bleek is een resultaat altijd onvoorspelbaar.”

We did it!

Gallerij: Reportage In de slipstream van Porsches Le Mans-winnaarsIntussen ging “onze race” gewoon verder. Tijdens de laatste “stint” doorkruisten we Spanje via Madrid en de kust richting Tarifa. Het zonnige voorjaarsweer maakte er een mooie finale van en na een kleine vier dagen met een effectieve rijtijd van iets meer dan 53 uur bereikten we de finish op het zuidelijkste punt van Spanje. Een rit van 5.223 km is niet niks, zowel voor mens als  machine. Maar gelukkig kenden de Porsches, op één lekke band na, geen enkele averij en stond iedereen vermoeid maar gezond op het strand van Tarifa!

Gallerij: Reportage In de slipstream van Porsches Le Mans-winnaars

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.