Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: IAA – De knapste concepts van Frankfurt

Naast een pak nieuwe modellen, staan in Frankfurt ook een hoop lekkere concepts. We pikken er de meest interessante uit.

Audi Urban Concept & Volkswagen Nils

Minimalisme, minder nog dan de A2 Concept. Dat is wat Audi en VW met hun kleine concepts beogen. Een zo klein mogelijk voertuig om je zo vlot mogelijk elektrisch door de stad voor te bewegen.

Minimalisme ook in de zoektocht naar een laag gewicht. Audi gebruikt een combinatie van een aluminium spaceframe en een carbon koetswerk om een voertuig van goed 400 kg te ontwikkelen. Voor je de batterijen aan boord brengt. Hij beschikt over 2 elektromotoren en kan een top van 130 km/u halen.

De Volkswagen gebruikt uitsluitend aluminium, wat het gewicht op 460 kg brengt. Alles inbegrepen dan wel. De lithium-ion batterijen maken een rijbereik van 65 km mogelijk. VW ziet er vooral brood in als pendelvoertuig, omdat de meeste pendelaars op 25 km van het werk wonen en meestal alleen in de auto zitten. Want in tegenstelling tot de Audi, die twee plaatsen heeft, is in de Nils alleen in ruimte voorzien voor de chauffeur, een plekje voor wat boodschappen en plaats voor een fles water.

Mercedes F125

Met de F125 sluit Mercedes de vieringen voor zijn 125ste verjaardag af. Het merk geeft hiermee aan hoe de toekomst van de S-klasse van 2025 er kan uitzien. Of we tegen dan nog even gek zullen zijn van vleugeldeuren, is maar de vraag. Maar de techniek lijkt hoe dan ook wel die van morgen te zijn. Want hier rijdt Mercedes een plug-in hybride met brandstofcel voor. Via de brandstofcel wordt elektriciteit opgewekt om de batterijen te voeden. Hij zou zo 1.000 km ver kunnen, wat een verbruik geeft van 0,79 kg waterstof per 100 km, wat dan weer vergelijkbaar zou zijn met 2,7 l/100 km dieselverbruik. De F125 kan over 313 pk beschikken, weegt 1,7 ton en haalt 100 in 4,9 sec, en een top van 220 km/u.

Citroën Tubik

Citroën brengt zijn beroemdste camionette weer tot leven. De Type H, ook wel de Tub, herleeft in de Tubik, die een futuristische Renault Espace wil zijn. Zo is er plaats voor 9, maar kan je hem evengoed omtoveren tot comfortabele lounge. De instap verloopt via een zijdelingse vleugeldeur, die de scharnieren van een sluis moet hebben. De bestuurder beschikt over een aparte ingang. De aandrijving is diesel-hybride, zoals we die binnenkort in de DS5 en in de Peugeot 3008 aantreffen. Een bijzonder charmant ideetje van Citroën.

Volvo Concept You

Volvo is druk doende zichzelf te heruitvinden onder zijn nieuwe Chinese eigenaar Geely. Daarbij is het logisch dat ook gekeken wordt naar Volvo’s die het goed zouden kunnen doen in China, waar ‘bigger better’ is. De Concept You is dan ook niet minder dan een voorbode van een nieuwe S80. Ook hier grijpt Volvo terug naar de neus van de PV544, zoals de Zweden ook al met de Universe concept deden. Opvallend is de bediening van de interieurfuncties, die verloopt via een soort iPad-scherm. De voor- en achterdeuren zwaaien in een tegenovergestelde richting open, om een maximale instapruimte te creëren.

Opel RAKe

Ook Opel zit duidelijk op het minimalistische spoor, maar haalt ook een financieel argument aan. De RAKe – een verwijzing naar de raketauto’s van Opel uit de jaren ’20 – zou aan 1 euro elektriciteit voldoende hebben om 100 km ver te rijden. Nu, dat is een beetje scheefgetrokken omdat je op elektriciteit geen accijns moet betalen, maar het blijft wel een indrukwekkend argument. Hoe ver kom je met 1 euro aan diesel of benzine?

Alles aan de RAKe straalt bezuiniging uit. Zelfs de elektrische motor is klein. Maximaal levert hij 49 pk, maar in gewone modus is dat slechts 14 pk. Maar hij heeft dan ook minder dan 400 kg voort te bewegen. In 13 seconden haalt hij 100, de top bedraagt 120 km/u.

Eén ding maken deze kleine concepts wel duidelijk: voor de zwaardere medemens ziet de toekomst er benard uit. Vrij letterlijk zelfs.

Ssangyong XIV-1 Concept

Niet alleen is het Zuid-Koreaanse SsangYong helemaal terug, het merk staat zelfs klaar om het compacte SUV-segment binnen te dringen. Daarvoor stoomt het deze XIV-1 Concept klaar, die wel meer dan één trekje gemeenschappelijk heeft met de Range Rover Evoque. En ook hier zien we een soort van iPad opduiken die enkele infotaimentfuncties bundelt. Hij met 4,1 meter in de lengte, 1,8 meter in de breedte en is 1,6 meter hoog. Hij zal beschikbaar zijn met twee- en vierwielaandrijving. In de concept spreekt SsangYong over een 1.6 benzine en een 1.6 turbodiesel. Hoewel ook SsangYong zich als premium merk in de markt wil zetten, valt het te betwijfelen of het dezelfde tarieven wil aanhouden als de Range Rover Evoque.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer