Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: GT-kampioen Laurens Vanthoor mikt hoger dit jaar – ‘Le Mans met Audi, dat is mijn droom’

Laurens Vanthoor is de speerpunt van het GT-programma van Audi in 2015.

Dit seizoen wil de 23-jarige Limburger in de eerste plaats zijn titels verlengen aan het stuur van de WRT-R8, maar daarnaast lonkt hij ook naar een zitje in de Le Mans prototypes. Een afspraak regelen met Laurens Vanthoor bleek zelfs tijdens de ‘winterstop’ geen eenvoudige opdracht. De regerende kampioen van de Blancpain GT Series en winnaar van de laatste editie van de 24 uren van Spa had de voorbije maanden een razend druk programma af te werken.

Dat bestond niet zoals je zou verwachten enkel uit pr-opdrachten, want de piloot heeft deze winter ook heel wat racekilometers afgelegd. “Ik reed de Bathurst 1000, nam deel aan een manche van het Braziliaanse Stockcar-kampioenschap en was er ook bij in de eerste VLN-race. Daarnaast deed ik ook nog heel wat testwerk met Audi en WRT in de R8. Dat was uiteraard goed om het ritme erin te houden en scherp te staan bij de start van het nieuwe seizoen”, verklaart Vanthoor.

De Blancpain GT Series gaat tijdens het paasweekend van start en daarmee begint opnieuw het echte werk voor Laurens Vanthoor en zijn team WRT. Uiteraard ligt de lat zeer hoog voor de kampioen en zijn team, want er wordt van hen natuurlijk verwacht dat zij elke race voor de zege meestrijden en een hoofdrol in het kampioenschap spelen. De druk die daarmee gepaard gaat weegt niet op de Limburger. “Vorig jaar startte ik ook als favoriet, dus dat maakt eigenlijk weinig verschil”, reageert Vanthoor. “Het is zelfs extra motiverend dat Audi op me rekent om belangrijke zeges te behalen in de 24 Uren van de Nürburgring en Spa, waar we trouwens met de nieuwe R8 van start gaan.”

Die nieuwe Audi R8 wekt uiteraard heel wat interesse op en Vanthoor is de aangewezen persoon om er enige uitleg over te geven, aangezien hij nauw betrokken was bij de ontwikkeling van deze gloednieuwe bolide. “Er werd verder gewerkt op het basisconcept van de ‘oude’ wagen, maar uiteraard werd vrijwel elk onderdeel opnieuw bekeken en indien nodig verder ontwikkeld. Belangrijk is dat de nieuwe R8 ook al aan de nieuwe, vanaf 2016 geldende FIA-veiligheidsnormen voldoet waarmee de rijders nog beter beschermd zijn”, verduidelijkt de WRT-kopman. “De nieuwe R8 is niet meteen sneller, want dat verhindert de ‘Balance of Performance’ die erop toeziet dat de prestaties van de wagens onderling niet teveel verschillen. Wel werd de auto weer een pak efficiënter, betrouwbaarder en comfortabeler.”

Ook in Le Mans

De GT-races blijven de kern van Vanthoors programma in 2015, maar toch staat er ook een uitje in de protoklasse gepland. Onze landgenoot zal deelnemen aan de 24 Uren van Le Mans met de LMP2 Ligier van Oak Racing. Ruikt dat naar een promotie in de Audi R18 in de WEC?

“Kijk, ik ben een Audi-piloot met ‘een verbintenis van lange duur’ en uiteraard is er al eens gesproken over een toekomst in de protoklasse. Maar betekent niet dat je me meteen in de R18 zal zien opduiken”, nuanceert Vanthoor. “Je kan wel stellen dat mijn deelname met de LMP2 Ligier in Le Mans tot een ‘leerproces’ behoort om me vertrouwd te maken met deze race en dit soort wagens. Natuurlijk ontken ik niet dat ooit in een proto racen met Audi mijn grote racedroom is, want de LMP1 mag je gerust bestempelen als de Formule 1 van het enduranceracen.”

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer