Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Reportage Fietsdragers op de proef gesteld

Reportage: Fietsdragers op de proef gesteld

Fietsaccessoires, de grote test

28.04.2017

Gisteren keken we hoeveel fietsen er in een auto kunnen, vandaag testen we verschillende fietsdragers om aan je auto te bevestigen.

Onze vrienden van het fietsmagazine Grinta brachten enkele oplossingen mee om fietsen met de auto te vervoeren, hetzij op de trekhaak, hetzij gewoon op de koffer of op het dak. Een overzicht.

Op de trekhaak

Gallerij: Reportage Fietsdragers op de proef gesteldDe eenvoudigste oplossing, indien je een trekhaak hebt. Constructeurs reken daar gemiddeld 565 tot bijna 800 euro voor aan. Skoda bezorgde ons een rek uit de eigen accessoirelijst, al gaat het eigenlijk om een Thule Euroride. Met prijzen vanaf 219 euro een goedkope oplossing om veilig twee fietsen mee te nemen. Maar het systeem is niet zo intuïtief te bedienen, en eens geplaatst kan de koffer niet meer open.

Gallerij: Reportage Fietsdragers op de proef gesteldDat gaat wel met de Thule Easyfold XT2 (699 euro voor twee fietsen), die bovendien ook dubbelgevouwen kan worden weggeborgen, waardoor hij weinig ruimte inpalmt in de garage. De Easyfold XT2 weegt ook stukken minder dan de oudere Euroride. Zijn gebruiksgemak compenseert ruimschoots de hogere vraagprijs. Bovendien biedt Thule nog een uitbreiding aan, om ook een derde fiets te kunnen meenemen. Of een goot om een zwaardere elektrische fiets op de fietsdrager te duwen in plaats van hem te moeten heffen.

www.thule.com

Met riemen

Gallerij: Reportage Fietsdragers op de proef gesteldVerschillende merken bieden ook fietsdragers die je via riemen op de koffer van een hatchbackmodel of een break bevestigt. We testten de B’Twin 320 van Decathlon uit, die opvalt met zijn erg aantrekkelijke prijs van 79,90 euro. In theorie kan je er drie fietsen op kwijt, maar het systeem weet niet te overtuigen.

Gallerij: Reportage Fietsdragers op de proef gesteldOm te beginnen is de montage behoorlijk complex, wat de kans klein maakt dat je het nog ooit zal opbergen in de zak. En dan is het een behoorlijk omvangrijk systeem. Ook vrezen we voor beschadigingen van de lak door de ankerpunten. Meer dan twee racefietsen kregen we er niet op gemonteerd – maar dat kan aan ons liggen – waardoor we hem alleen zouden aanraden voor fietsers die er maar af en toe met de auto op uittrekken.

www.decathlon.be

Op het dak

Gallerij: Reportage Fietsdragers op de proef gesteldDe tweede mogelijkheid is een fietsdrager op het dak. Daarvoor heb je om te beginnen al dakrails nodig, reken op 150 tot 250 euro in de optielijsten van de constructeurs. Daar komen nog dwarsdragers bij, die zoals hier bij de Hyundai Tucson 155 euro extra kosten. Samengeteld is dat nog steeds een stuk goedkoper dan een trekhaak, en om bijvoorbeeld een dakkoffer mee te nemen, komen die ook van pas.

Gallerij: Reportage Fietsdragers op de proef gesteldWe gaan aan de slag met de Elite Sanremo Tour Lock (119,99 euro). Daarmee bevestig je een racefiets met voorwiel verwijderd. Hierdoor kan je de voorvork met een slot vergrendelen. Het is even zoeken naar de juiste plaats om de bevestigingspunten te verankeren, en als bijkomend nadeel is een fiets op een SUV heffen behoorlijk belastend voor de rug. En dan is er nog het risico dat je aan de péage of aan de parkeergarage vergeet dat er een fiets op het dak staat, YouTube toont daar interessante voorbeelden van. Maar het pakket is wel goedkoper dan de combinatie rek + trekhaak.

www.elite-it.com

Met zuignappen

Gallerij: Reportage Fietsdragers op de proef gesteldTot slot de verrassing van onze test: de Sea Sucker Talon. Daarbij gaan de fietsen op het dak, maar heb je noch rails, noch dwarsliggers nodig. Zuignappen nemen die taak over. Grote exemplaren, die je na bevestiging vacuüm zuigt met een pompje. Makkelijk, en het systeem heeft al zonder moeite tests met 160 km/u doorstaan.

Gallerij: Reportage Fietsdragers op de proef gesteldOok hier maak je het voorwiel los om de voorvork te bevestigen. De trapas bevestig je met velcro aan de achtervork, waardoor de pedalen niet tegen het dak kunnen botsen. Vier zuignappen houden één fiets op zijn plaats. Eén drager kost 389 euro, wat niet goedkoop is. Maar ook hier waren we onder de indruk van het gebruiksgemak en van het feit dat het systeem nauwelijks ruimte vraagt wanneer je het wegbergt.

www.seasucker.com

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.