Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Volvo Hot Rod Jakob – Moderne interpretatie eerste Volvo

Met de presentatie van de Hot Rod Jakob toont Volvo ons een moderne interpretatie van de allereerste Volvo ooit. Qua design en stijl is de auto gebaseerd op de OV4, Volvo´s eerste auto, maar onderhuids schuilt moderne techniek.

Bovendien heeft de bedenker van de Hot Rod Jakob zijn eigen stijl in het model verwerkt. In 1925 en 1926 ontstaat in een kleine werkplaats op het West-Zweedse eiland Hisingen een prototype van wat de allereerste Volvo ooit is geworden. Het eiland vlak voor de kust van Göteborg is klein, maar toch wonen er twee mannen die dezelfde passie delen. Assar Gabrielsson en Gustav Larson zijn beiden vakmannen en hebben oog voor de design, engineering en een hoog niveau van afwerking. Het prototype nadert het einde en de beide Zweden maken veel testritten om de auto verder af te stellen. Op 14 april 1927 loopt na jaren ontwikkeling de allereerste Volvo van de band, gebaseerd op prototype dat de beide heren gebouwd hebben. Naast hun werkplaats openen ze een kleine fabriek waar de auto geproduceerd wordt. Het model krijgt de naam ÖV4 wat in het Zweeds vrijverstaald staat voor Open Car, 4 cilinders. Spoedig zal de auto echter worden omgedoopt tot Jakob. Daar op dat kleine West-Zweedse eiland vindt de geschiedenis van Volvo zijn oorsprong.

Tachtig jaar later in Zuid-Zweden

Inmiddels tachtig jaar later wordt er in het zuiden van Zweden wederom aan een dergelijk project gewerkt. Leif Tufvesson´s werkplaats staat in het teken van de beroemde Volvo ÖV4 alias Jakob. We kennen Leif inmiddels van opvallende auto´s als de Caresto V8 Speedster en de Volvo T6 Roadster. Beide hotrod´s zijn door de Zweed ontworpen en ontwikkeld. Het zijn moderne auto´s met een klassieke touch. Datzelfde geldt voor de Hot Rod Jakob, het nieuwe project waarmee Leif bezig is. Met zijn bedrijf Caresto zal hij wederom laten zien waartoe men in staat is.

Passie voor Volvo's

Zijn passie voor hotrod´s en het merk Volvo voegt Leif samen in wederom een nieuw project. Hij verklaart zelf dat Volvo altijd al een speciaal merk voor hem is geweest. Het zijn volgens Leif de auto´s waarmee hij is opgegroeid, waar hij al van jongs af aan aan gesleuteld heeft en bovendien heeft Leif ook nog gewerkt op de conceptcar-afdeling van de Zweden.

Nieuw en oud

Wanneer het protype uit de jaren ´20 en de moderne interpretatie van Leif Tufvesson naast elkaar geparkeerd staan vallen de overeenkomsten, maar ook de verschillen direct op. Het lijnenspel van de motorkap en de grille zijn onmiskenbaar met elkaar verweven en ook de voorruit en de koplampen tonen duidelijk overeenkomsten. Waar het verschil vooral door wordt bepaald is de maatvoering. De moderne Volvo is een stuk lager en korter waardoor het een sportiever model is. Bovendien is het materiaalgebruik geheel bij de tijd. Leif heeft veel gebruik gemaakt van carbon en aluminum, materialen die in de jaren ´20 nog niet voor handen waren. Ondanks dat is de Hot Rod Jakob wel geheel gemaakt zoals dat destijds ook gebeurde. De auto is volledig met de hand vervaardigd, elk onderdeel met de grootste precisie en oog voor detail.

Modern en klassiek

De Hot Rod Jakob is een bijzondere combinatie van moderne en klassieke materialen en designelementen. Zo komt het stuurwiel uit de Volvo P1800 uit 1962, is de versnellingsbak afkomstig van een Volvo 960 en onder de motorkap ligt een moderne T5 benzinemotor die tevens geschikt is voor bio-ethanol. Deze 265 pk en 370 Nm sterke vijfcilinder turbomotor moet het mogelijk maken om de Hot Rod Jakob zeer sportieve prestaties mee te geven.

Naar wens gemaakt

Volvo zal de auto gaan gebruiken voor PR-doeleinden. Na een aantal maanden in het Volvo-museum in Göteborg te staan zal de auto de oversteek naar Amerika maken om daar in november op de SEMA-beurs in Las Vegas de harten van vele Volvo-liefhebbers te moeten stelen. Overigens kan Caresto - het bedrijf van Leif Tufvesson - de auto naar wens ook produceren. Het prijskaartje dat daaraan hangt is niet bekend, maar loopt snel in de tonnen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer