Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Renault Be Bop – Kekke concept van Renault.

De afgelopen tijd hebben veel grappige auto’s de revú gepasseerd. Normaal gesproken zijn onze meningen over dit soort auto’s bijzonder verdeeld. Renault laat ons kennismaken met de Be Bop. En laat dit nou juist zo’n auto zijn waarvan wij allen beginnen te glimlachen.

De Renault Be Bop is gebouwd op basis van de Kangoo Compact Concept, die in 2007 tijdens de IAA in Frankfurt werd gepresenteerd. Dankzij zijn korte afmeting van 3,87 meter en vreemde proporties is het een kekke auto geworden waarvan wij de naam Be Bop niet beter hadden kunnen bedenken. Het is lijkt net zo'n speelgoedauto uit één of andere moderne kindertelevisieserie waarin de gehele omgeving opgetrokken is uit klei.

Vrijetijdswagen Renault heeft de Be Bop wel degelijk serieuze bedoelingen ontwikkeld en gebouwd. De auto gaat dan ook daadwerkelijk in productie en volgens Renault moet een plezier- en vrijetijdsauto er zo uitzien. Het woord 'vrij' komt terug in het gevoel dat het interieur van de Be Bop moet opwekken. Het grote glasoppervlak van 3,9 vierkante meter geeft de inzittenden een gevoel van ruimte en licht. Eventueel kan dit gevoel nog eens worden versterkt door het glazen schuifdak weg te klappen en de achterruit in te schuiven. Op deze manier wordt de Be Bop een heuse semi-cabriolet, want alleen de achterste inzittenden genieten van de 'open' lucht.

Voor optimisten Afhankelijk van de carrosseriekleur straalt de Be Bop een en al 'fun' (vonkoranje of ijswit) of 'chic' (zwart nacre, ijswit of papaverrood) uit. De Renault Be Bop richt zich dan ook op klanten die zich prettig voelen bij een auto die optimisme en levensvreugde uitstraalt. Veel van de Be Bop kopers zullen in de stad wonen en houden er een actieve, sportieve levensstijl op na waarbij gezelligheid één van de belangrijkste pijlers is. Met de wielbasis die 38 cm korter is dan die van een conventionele Kangoo is een draaicirkel van 9,70 mogelijk. Dat maakt de auto inderdaad uitermate geschikt voor stadsverkeer.

Blij interieur Binnenin heeft Renault het optimistische karakter van de Be Bop letterlijk kleur willen geven. Op de foto's is dat niet helemaal echt zichtbaar. Maar de Be Bop zal verkrijgbaar zijn met uiteenlopende interieurkleurencombinaties, dus wij geloven dat Renault deze belofte wel waar gaat maken. Er zijn ook verschillende stripings en sierelementen leverbaar om het koetswerk van Be Bop verder te personaliseren. Tot de uitrusting behoren onder andere airconditioning, cruise control, een navigatiesysteem met CD-speler (optioneel), een multimediasysteem en een Bluetooth-aansluiting voor een GSM.

Meerdere instapmogelijkheden De achterstoelen staan 9 cm hoger dan de voorzetels. Dankzij die theateropstelling hebben de achterste inzittenden een panoramisch zicht op de omgeving. Er zijn twee manieren om de achterbank te bereiken. Gewoon via de voordeuren of op een avontuurlijk wijze via de achterklep. Renault verwacht dat deze laatste vooral bij kinderen in de smaak zal vallen. De toegang wordt vergemakkelijkt door de lage laaddrempel. De achterbumper kan een gewicht van 100 kg dragen. Met de achterbank in normale stand is er 174 liter aan bagageruimte beschikbaar. Schuif je de achterzetels helemaal naar voren dan stijgt het volume naar 214 liter. Het neerklappen van de achterbank betekent een totale kofferruimte van 1.462 liter.

Langere voorwerpen De achterklep kan in twee standen worden geopend. De eerste stand is een tussenpositie die bijvoorbeeld in parkeerplaatsen eenvoudige toegang biedt tot de kofferruimte. De tweede biedt maakt toegang tot de gehele laadruimte mogelijk. Met een neergeklapte achterklep is de Be Bop uitermate geschikt voor het vervoeren van langere voorwerpen. Erg handig is de optionele steun in de achterklep waaraan deze langere spullen vastgeklemd kunnen worden. Renault lijkt aan alles gedacht te hebben.

Motoren De Be Bop is bij de marktintroductie verkrijgbaar met drie motoren. Een 1.6 liter benzinemotor met 105 pk en 148 Nm koppel. Deze verbruikt 7,9 liter per 100 gereden kilometers. De overige twee motoren zijn DCi-diesels met 85 of 105 pk. Qua koppel leveren ze respectievelijk 200 en 240 Nm. De lichtste diesel verbruikt 5,3 l/100 km, terwijl de sterkste oliestoker 5,4 l/100 km diesel nodig heeft.

Voorjaar 2009 De Renault Be Bop beleeft zijn debuut tijdens de Autosalon van Parijs. Waarschijnlijk staat deze veelzijdige en kekke Be Bop in het voorjaar van 2009 bij de Renault-dealers.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer