Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Mini 2014 – Opnieuw wat minder Mini

Eindelijk is de nieuwe Mini daar. We krijgen nu voor het eerst de beelden te zien, maar moeten nog tot midden volgend jaar geduld hebben. Pas dan verschijnt hij bij de dealers.

Nee, echt vernieuwend ziet hij er niet uit. Maar misschien wel het belangrijkste, kan je niet eens afleiden uit de foto’s: de nieuwe Mini groeit. 10 cm zelfs in de lengte, 4 cm in de breedte en 7 mm in de hoogte. We verwachten ons dus aan een atletischer vorm, meer ruimte aan de binnenkant en een grotere koffer. Daarvan weten we dat zijn volume met 51 liter stijgt naar 211 liter. Maar is hij dan nog wel een echte Mini, zou je je kunnen afvragen?

Echt een grote

De grote vernieuwingen zijn aan de binnenkant te vinden. Zo is er de head up-display, die info in kleur weergeeft. De Mini heeft ook recht op heel wat rijhulpsystemen die we kennen uit de duurdere segmenten. Zo krijgt de cruise control ondersteuning van camerabeelden, waarschuwt hij bij een naderende botsing, kan hij een automatische noodstop maken, voetgangers detecteren en beschikt hij over een achteruitrijcamera… Die laatste geeft aan dat de Mini moet beschikken over een omvangrijk beeldscherm. Je vindt een 8,8 inch exemplaar terug in de centrale teller. Het hele infotainmentsysteem heeft er zijn plaats. Je bedient het systeem via een touchpad. Al voelen we aan ons water dat dit allemaal speeltjes zijn die de prijs in de hoogte zullen jagen.

Downsizing

Aan mechanische zijde, merken we op dat de motoren die ontstaan zijn uit de relatie met PSA tot het verleden behoren. Langs de ene kant komen er kleinere basismotoren. Zowel de diesel als de benzine maken gebruik van een 1.5 driecilinderblok met TwinPower turbo. Met benzine geeft dat 136 pk en 230 Nm, met diesel is dat 116 pk en 270 Nm (3,5 l/100 km en 92 gr/km CO2). De Cooper S daarentegen maakt de omgekeerde beweging. Hij krijgt een 2.0 TwinPower turbobenzine met 192 pk en tot 300 Nm koppel (naar 100 in 6,8 seconden en 233 km/u).

Mini geeft aan dat het gewicht daalt. Hij zou nog beter moeten sturen. Voor het eerst krijgt de Mini ook verschillende rij-instellingen, van Green langs Mid naar Sport. Daarbij wijzigt de respons van het gaspedaal, de stuurbekrachtiging, de schakelsnelheid van de automatische bak en soms ook van de instelling van de schokdempers. Dat laatste is een primeur voor de Mini.

We verwachten hem midden volgend jaar. Voor de prijzen moeten we nog geduld hebben.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer