Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Ford – Testwerk met eerste fuel cell hybride

Onlangs heeft het researchcentrum van Ford Europa in Aken (Duitsland) ´s werelds eerste en enige fuel cell plug-in hybride-auto in ontvangst genomen. De auto is voorzien van zowel een door waterstof aangedreven brandstofcelgenerator en lithium-ionaccu´s met plug-in techniek.

De auto, die bekend staat onder de naam Ford Edge HySeries Drive, blijft enige tijd in Europa en wordt door de Ford-ingenieurs aan een reeks testprogramma´s onderworpen. De naam HySeries Drive is afgeleid van de manier waarop de motor is opgebouwd en betekent dat de hybride-aandrijving wordt gevoed door waterstofbrandstofcellen. Doordat de oplaadbare motor wordt gecombineerd met brandstofceltechnologie is het systeem ruim vijftig procent kleiner, lichter, goedkoper en minder complex dan een conventioneel brandstofcelsysteem. Omdat de brandstofcellen zeer gelijkmatig worden gebruikt, leidt dit naar verwachting ook tot een verdubbeling van de levensduur.

Testwerk De fuel cell plug-in hybride wordt onafgebroken van stroom voorzien door 336-volt lithium-ionaccu´s. Elke dag rijdt de auto de eerste 40 kilometer uitsluitend op opgeslagen elektrische energie, waarna de brandstofcel begint met het opladen van de accu´s. De actieradius neemt hierdoor met 320 kilometer toe. Het totale bereik van de auto bedraagt 360 kilometer zonder enige uitstoot. Omdat het rijpatroon van mensen sterk uiteenloopt, varieert het aantal kilometers dat met een volle tank gereden kan worden. Afhankelijk van de rijstijl bedraagt de actieradius maar liefst 640 kilometer. Bestuurders die dagelijks alleen maar kleine ritjes maken, hoeven maar hoogstzelden te tanken. Wie minder dan 80 kilometer per dag rijdt, merkt dat het brandstofverbruik ruim onder de 2.8 liter/100 km blijft. Logisch is dat het dagelijks afleggen van lange afstanden resulteert in vaker tanken, omdat de brandstofcellen langer moeten worden gebruikt. Ford meldt dat de motor van de HySeries Drive een gemiddeld verbruik weet te halen die vergelijkbaar is met een benzineverbruik van 5.7 liter/100 km.

Tankstation aan huis De Ford Edge HySeries Drive kan een topsnelheid van 140 kilometer per uur halen en wordt aangedreven door twee elektrische asynchrone motoren van 130 kW. De auto heeft een 120/230 VAC-oplader aan boord. Hiermee kunnen de accu´s worden opgeladen via een stopcontact thuis. Dit maakt de auto tot een echte plug-in hybride. De tweehonderdtwintig in serie geschakelde waterstofbrandstofcellen worden automatisch ingeschakeld om elektrische energie voor het opladen van de accu´s te genereren. Voordat dit plaatsvindt moet het niveau van de accu's minder dan 40 procent bedragen. Bij een volle waterstoftank is een actieradius mogelijk van 320 kilometer.

Toekomstmuziek Voordat we waterstofauto's in het dagelijkse straatbeeld tegenkomen moeten er eerst nog een aantal belangrijke hindernissen worden genomen. Niet alleen op technisch en economisch gebied, maar bovenal qua wetgeving en infrastructuur. De belangrijkste uitdagingen liggen op het vlak van de infrastructuur, de kosten van de onderdelen en de opslag en de duurzame productie van waterstof.

Ford's milieuprogramma Ford houdt zich - naast de zojuist genoemde waterstofsystemen - tevens bezig met de inspanningen om klimaatverandering aan te pakken en om minder afhankelijk te worden van energie. Tegelijk neemt het Amerikaanse merk een scala van technologische oplossingen onder de loep. Hierbij kan gedacht worden aan de interne hybride verbrandingssystemen die heden al beschikbaar zijn op enkele Ford-modellen. Maar ook waterstofbrandstofcellen, interne waterstofverbrandingsmotoren, door bio-ethanol aangedreven motoren en extra schone dieselmotoren krijgen de aandacht. Beter bekend zijn de flexfuel-technologieën en ECOnetic modellen uit het huidige gamma van Ford.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer