Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: BMW M3 en M4 – De terugkeer van de zescilinder

Ook BMW heeft geen andere keuze dan het pad van de atmosferische V8 te verlaten voor de opvolger van de M3. Die komt er dus met turbo zescilinder met 431 pk, en dit zowel als M3 als M4. Hij weegt 80 kg minder.

Voor het eerst krijgen we een duidelijk onderscheid tussen de vierdeurs berline (M3) en de tweedeurs coupé (M4). Voor die nieuwe varianten – die op het autosalon van Brussel te zien zullen zijn – was de opdracht duidelijk: het verbruik moest omlaag, maar minder vermogen was een ‘no go’.

Motor

Na de viercilinder, kwam een zes-in-lijn, dan een V8 en nu keren we terug naar die zes-in-lijn. Maar dan wel met turbo-ondersteuning, al mag de Twinturbo motor tot 7.600 opm draaien. Al bij 5.400 opm bereikt hij zijn maximaal vermogen van 431 pk, tegenover 420 pk in de V8. De turbo kan ook 40 procent meer trekkracht voorleggen, met 550 Nm tussen 1.800 en 5.400 opm. Wat BMW daarbij vooral wilde zien: het officieel verbruik daalt met 25 procent ten opzichte van de V8, naar 8,3 l/100 km en minder dan 200 gr/km CO2-uitstoot.

Zeven versnellingen

Net zoals bij de vorige generatie grijpen M3 en M4 terug op de zeventraps dubbelekoppelingsbak. Maar een manuele zesbak behoort eveneens tot de mogelijkheden. Die laatste komt voor het eerst met een functie die automatisch tussengas geeft bij het terugschakelen. De manueel geschakelde M4 weegt om en bij 1.500 kg.

De fans van de dubbelekoppelingsbak krijgen een nieuwe schakelmodus, naast de launch control. De ‘smokey burnout’ maakt u vast beste vriendjes met de bandenleverancier. De nieuwe M3 belooft in 4,1 seconden aan 100 te staan, terwijl met het M Performance pakket de top op 280 km/u komt te liggen.

Carbon cardanas

Naast motor en versnellingsbak heeft BMW ook de aandrijving herzien. Zo is de cardanas uit carbon opgetrokken. Dat brengt een gewichtsbesparing van 40 procent. Het sperdifferentieel achteraan is elektronisch geregeld, maar een 100 procent sperwerking is mogelijk – waarbij beide wielen steeds vermogen toebedeeld krijgen – wat het rijgedrag moet verbeteren. Voor het eerst zijn ook keramische remschijven in optie mogelijk.

Hulp

Met een druk op de M-knop kan de bestuurder drie elektronische hulplijnen inroepen. M Dynamic laat daarbij wat meer slip toe zonder het ESP uit te schakelen. In de Head Up Display verschijnen toerental en schakelmomenten. En ja, start/stop heeft hij ook.

BMW M3 en M4 beleven hun wereldpremière in Detroit, maar staan ook in Brussel. De commercialisering is voor juni, aan een minimumprijs van zeker 72.000 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer