Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Audi A1 Metroproject quattro concept – Audi A1 Metroproject quattro concept in detail

De Audi A1 Metroproject quattro concept is een voorbode voor een compact model van Audi. De fabrikant uit Ingolstadt wil daarmee de concurrentie aangaan met de Mini Cooper en Fiat 500. De sportief ogende hatchback is voorzien van een aantal innovatieve technologieën.

Deze A1 Metroproject is niet zomaar een conceptcar, maar een voorbode voor een nieuw model van Audi. Michael Dick - Audi´s Technical Development topman - kondigde eerder al aan dat de A1 eind 2009 op de markt zal komen. En dat wordt nu kracht bijgezet met deze conceptcar. Audi wil hiermee de concurrentie aangaan met de zeer populaire Mini van aartsrivaal BMW. Maar Audi wil benadrukken dat de A1 veel mannelijker en bovendien nóg sportiever is.

Coupévormige daklijn

Het design wordt gedomineerd door de coupévormige daklijn dat wordt geaccentueerd door de aluminium bogen die de A- en C-stijl met elkaar verbinden. Verder valt het studiemodel op door zijn typerende Audi-grille, de lage motorkap en LED-koplampen, zijn stevige 'schouders', de grote 18 inch wielen en de aluminium afwerking van diverse details.

Audi mobile device

In het interieur voert een sportieve sfeer de boventoon. Diverse kenmerken zijn geleend uit de Audi TT. De vier inzittenden beschikken elk over hun eigen zitplaats en de bagageruimte meet een inhoud van 240 liter. Wie de achterklep opent ziet onder een glazen paneel de elektromotor liggen. Innovatief is de uitneembare Audi mobile device. Dit apparaat is multifunctioneel en fungeert als 'toegangspas' voor de auto. Daarnaast combineert het telefoon-, navigatie- en audio-/videofuncties. De bediening van de Audi mobile device gebeurt via een touchscreen. De menustructuur is gelijk aan die van het Audi MMI-systeem. De Audi mobile device communiceert via een WLAN-verbinding met de auto. Via een camera is het zo mogelijk om het interieur van de auto op afstand in real time in de gaten te houden. Als het alarm af gaat, volgt er automatisch een waarschuwing op de mobile device. Wordt de auto gestolen en raakt hij buiten het WLAN-bereik, dan treedt automatisch de UMTS-zender van de GSM-telefoon in werking. Deze zendt dan signalen uit waardoor de auto is te traceren.

Benzine- én elektromotor

Voor sportieve prestaties, maar ook voor een zuinig karakter zorgen de twee krachtbronnen. Onder de motorkap ligt een 1.4 TFSI-motor met een vermogen van 150 pk. Deze motor drijft de voorwielen aan via de S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling. Daarbij heeft hij een achterin geplaatste elektromotor die een vermogen van 30 kW/41 pk en een maximaal koppel van 200 Nm levert. Deze elektromotor drijft de achterwielen aan. Beide motoren kunnen afzonderlijk of gecombineerd worden gebruikt. Als alleen de benzinemotor wordt gebruikt, heeft het studiemodel dus voorwielaandrijving; met uitsluitend de elektromotor ingeschakeld, heeft hij achterwielaandrijving en als beide samenwerken, heeft de Metroproject quattro vierwielaandrijving. De kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen, wordt automatisch omgezet in elektrische energie, die wordt opgeslagen in de lithium-ion accu's. Bovendien is het studiemodel voorzien van een start-stop-systeem. Door het unieke concept waarbij benzine- en elektromotor onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren, is het mogelijk om emissievrij met de A1 Metroproject quattro te rijden. De lithium-ion accu's van het studiemodel zijn via het stopcontact op te laden. De volledig opgeladen accu's verlenen de auto een actieradius van maximaal 100 emissievrije kilometers. Voldoende voor gemiddeld woon-/werkverkeer. Wie denkt dat dit gepaard gaat met matige prestaties heeft het mis. De A1 Metroproject weet in 7,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten en behaalt een topsnelheid van 201 km/h. Het gemiddelde verbruik ligt daarbij op 4,9 l/100 km en de CO2-uitstoot is slechts 112 g/km.

Sportief onderstel

Het onderstel van de A1 zorgt voor veel rijplezier. Zo zien we Audi magnetic ride (bekend uit de TT en R8). De basis ervan is dat de schokdempers zijn gevuld met vloeistof die is 'aan te sturen' door een magnetisch veld. Hierdoor is de demping op ieder gewenst moment elektronisch aan te passen aan de (rij)omstandigheden. Verder zien we het op de nieuwe A4 gepresenteerde Audi drive select. Daarbij kan de bestuurder de configuratie van de motor, versnellingsbak en schokdempers aanpassen naar eigen wens.

A1 komt in 2009

Zoals gezegd is de A1 Metroproject quattro concept een voorbode voor een compleet nieuwe Audi. Dit model zal in 2009 als A1 op de markt komen. Naar verwachting zal het productiemodel slechts in detail afwijken van de conceptcar.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer