Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Threshold: Mercedes S 600 Pullman – 6,5 meter luxe en veiligheid

Mercedes-Benz presenteert de S 600 Guard Pullman. Een mix van de S 600 Guard en de S 600 Pullman. Kortom, een gesterkte limousine met het protectieniveau van een gepantserd legervoertuig. Alleen het comfortniveau is bij de Guard Pullman velen malen hoger.

Het is alweer anderhalf jaar geleden dat Mercedes de S 600 Guard Pullman voorstelde. De limousine was toentertijd nog in ontwikkeling, maar is nu gereed voor productie. Met de S 600 Guard Pullman presenteert Mercedes een limousine met een totale lengte van 6,3 meter die zowel het hoogste comfort- als protectieniveau biedt. Het vervoermiddel van staatshoofden, Captain of Industries en/of topcriminelen van deze wereld.

80 jaar samenwerking Naast het presenteren van deze nieuwe gepantserde Guard Pullman luidt Das Haus tevens de viering van de 80 jarige samenwerking tussen de twee fabrikanten in. De eerste gepantserde Mercedes Pullman die de fabriek verliet dateert uit 1928. Deze was gebaseerd op de 'Nurburg' 460 modelserie. In de jaren daarna volgden diverse gepantserde modellen, waaronder de 'Grand Mercedes' uit 1935 die op aanvraag van de Japanse keizer Hirohito werd gebouwd. In 1965 lanceerde Mercedes de eerste gepantserde 600 en 600 Pullman. De vraag naar gepantserde auto's werd in de afgelopen decennia steeds groter en diverse modellen volgden. De technieken voor protectiematerialen werden geavanceerder, zodat het protectieniveau naar een hoger niveau kon worden getild zonder aan comfort te hoeven inleveren. Tegenwoordig heeft Mercedes diverse gepantserde Guard-modellen in haar gamma waaronder de E-Guard, G-Guard en S-Guard. Nu wordt daar de overtreffende trap aan toegevoegd, de Mercedes-Benz S 600 Pullman Guard.

Protectieniveau B6/B7 De S 600 Guard Pullman is bestand tegen een behoorlijke stoot cq. aanval. De bepantsering bevat de kwalificatie B6/B7 en daarmee is de limousine bestand tegen (terroristische) aanvallen met militaire wapens als lichte raketten en kogels uit zware vuurwapens. Zelfs een handgranaat en lichte explosieven schaden de inzittenden niet. Om de inzittenden te beschermen tegen dit soort aanvallen is er gebruik gemaakt van nieuwe protectiematerialen als glas/plastic legeringen en speciaal staal of staal/plastic legeringen. Maar daar houdt de bescherming niet mee op. Overige protectie wordt geboden door een speciale brandstoftank en speciale anti-lek banden van Michelin. Giftige gassen worden geweerd dankzij het interne ventilatiesysteem. Senoren buiten de auto detecteren eventuele (giftige) stoffen cq. gassen in de buurt van de auto. Wanneer dit het geval is sluit de climate control zichzelf af. Zo komt er geen lucht van buiten in de auto. Een compressor zorgt voor de aanvoer van frisse lucht in de auto. Wanneer de auto ondanks alle maatregelen toch vlam begint te vatten is er een blussyteem dat het vuur automatisch kan doven. Optioneel is er een paniekalarm leverbaar dat door de inzittenden geactiveerd kan worden en vervolgens akoestische en visuele signalen weergeeft dat er gevaar dreigt. Een intercom maakt communicatie met de buitenwereld mogelijk, terwijl een camerasysteem de omgeving in de gaten blijft houden. Indien een S 600 Guard Pullman na deze maatregelen alsnog het veiligheidsgevoel van de inzittenden niet verhoogd, dan kan Mercedes naar wens nog diverse andere maatregelen treffen die geheel naar wens van de klant in te bouwen zijn.

Hoog comfortniveau Door alle veiligheidsvoorzieningen en -maatregelen weegt de S 600 Guard Pullman wel iets meer dan een conventionele S 600. Bovendien is de limousine met een totale lengte van ruim 6,3 meter flink langer. De wielbasis bedraagt 4,3 meter en is daarmee 115 cm langer dan de lange versies van de S-klasse. Ook de hoofdruimte is met 60 mm vergroot. Je kunt wel raden wat dit betekent voor de bewegingsvrijheid in het interieur. De luxe lederen fautieulls zijn te voorzien van comfortverhogende zaken als ventilatie- en massagestanden. Tevens kunnen ze naar elkaar toe worden gedraaid, zodat een vergadering van maximaal vier personen kan worden gehouden. Een transparant tussenschot behoedt de privacy van de passagiers ten opzichte van de chaufeurs. Met een simpele druk op de knop wordt het privacyglas ondoorzichtig. Aan overig comfort ook geen gebrek met een geavanceerde klimaatregeling en hoogwaardig infotainmentsysteem die nagenoeg alle mediabestandsformaten kan afspelen. Een 19 inch TFT-scherm speelt indien gewenst DVD-films of digitale tv-programma's af. Favoriete muziek is te beluisteren via de USB/MP3-aansluiting en kan worden bedient via het 6.1 inch touchscreen.

517 pk De S 600 Guard Pullman wordt in beweging gebracht door een 5.5 liter V12 met 517 pk en 880 Nm koppel. In verband met de enorme massa is de ophanging en vering van de limousine aangepast. Tevens is het mogelijk de rijhoogte van de auto met 40 mm te verhogen, zodat hogere obstakels ontwijkt kunnen worden.

Rijveiligheid gegarandeerd Indien de inzittende graag 's nachts naar z´n geplande afspraak rijdt, ondersteunt het 'Night View Assist' de chauffeur bij het zien in het donker. Een tweetal infraroodcamera's scannen de omgeving af naar obstakels op of vlaks langs de weg. Het ESP is speciaal voor de S 600 Guard Pullman aangepast. Een limousine van dit formaat en met dit gewicht laat zich nu eenmaal anders besturen dan een normale limousine met een veel lagere massa. Helemaal als het een keer dreigt mis te gaan. Maar ook daar heeft Mercedes aan gedacht. Bij de aanschaf van een S 600 Guard Pullman krijgt de koper of chauffeur een speciale rij-opleiding van Mercedes-instructeurs om het maximale uit de toplimousine te halen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0093 235

Test: Mercedes GLE 400 e Coupé, in de schaduw van de reus (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
AS24 Test Mercedes E-Klasse 2023 1

Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer