Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volkswagen Scirocco R – LekkeR ding

De VW Scirocco kreeg nieuwe Euro6-motoren, een facelift en een sportieve R-versie.

Het klinkt allemaal veelbelovend. De Scirocco is één van de democratische iconen in de autowereld die ook na een carrière van 40 jaar blijft charmeren. Dit model brengt zelfs op zijn eentje schwung in het eerder functionele en zakelijke gamma van Volkswagen. De derde generatie kwam er in 2008, na een break van enkele jaren, maar wist op zijn beurt te overtuigen met een mooi compromis tussen een knappe verschijning, sportiviteit en alledaagse bruikbaarheid. Na zes jaar trouwe dienst krijgt de Scirocco zijn eerste grote update die hem naast een opgefrist koetswerk en interieur meteen een stevige vitaminenkuur oplevert.

Met de nieuwe Euro6-uitstootnorm in zicht nemen de meeste constructeurs hun motoren nog eens onderhanden, en dat gebeurde ook bij Volkswagen dat van de gelegenheid profiteerde om zijn mooie Scirocco wat extra pit te geven. Alle motorisaties werden krachtiger maar verbruiken tegelijk tot 19% minder brandstof.

Op benzine begint het aanbod bij de 1.4 TSI met 125 pk (5,4 l/100 km, 125 g/km CO2) en gaat het verder met de varianten van de 2.0 TSI met naar keuze 180, 220 of zelfs 280 pk in de nieuwe R-versie. Veelrijders kunnen nog steeds opteren voor de dieselversies: de 2.0 TDI met 150 pk (4,2 l/100 km, 107 g/km CO2) of 185 pk (4,4 l/100 km, 115 g/km CO2) die vinnig maar zuiniger rijplezier leveren.

Grand Tourisme

Blikvanger in het gamma wordt natuurlijk de nieuwe Scirocco R die de lat weer een stuk hoger legt. De bekende viercilinder turbo werd hier weer een stuk verder uitgeknepen tot een respectabele 280 pk. Net iets minder dan de Golf R die uit dezelfde 2 liter-krachtbron 300 paarden puurt, maar dan wel vierwielaandrijving ter beschikking heeft om die immense power vlot op het asfalt te krijgen.

De Scirocco R moet het stellen met het XDS elektronische sperdifferentieel op de aangedreven voorwielen, dat ingrijpt via het ESP en de tractiecontrole als de grip verloren dreigt te gaan. In de meeste omstandigheden voldoet dit concept en trekt de Scirocco R zich gretig van bocht tot bocht tegen een tempo dat de sportieve rijder zeker een grijns tot achter de oren zal bezorgen.

Extreem circuitwerk is wellicht niet besteed aan de Scirocco R, maar dat mag men ook niet verwachten, aangezien Volkswagen dit model niet positioneert als een concurrent van de echte scheurijzers als de Renault Megane RS, maar het eerder ernstige Grand Tourisme ambities toewijst. Dat plaatje wordt nog verder ingekleurd met een specifieke setup van de ophanging en een ruimer bemeten reminstallatie, zodat de bestuurder deze Scirocco R steeds zorgeloos en veilig de sporen kan geven. Tenslotte is er nog keuze uit een handgeschakelde of een DSG zesbak. Deze laatste sprint in 5,5 sec. van 0 tot 100 km/u en geeft zo duidelijk het potentieel van dit model weer.

Betaalbaar rijplezier

Het instapmodel van de Scirocco met de 1.4 TSI kost 26.300 euro en biedt daarmee een faire deal voor wie valt voor de sportieve lijn van de Volkswagen en minder belang hecht aan sterke prestaties. Dieselen kan voor net geen 30.000 euro. En de spetter van het gamma – de potente R – heb je voor 37.810 euro in de handgeschakelde uitvoering of 39.480 euro met DSG-automaat. Net even duur als de Golf R 4Motion, maar geef toe dat de uitstraling van de Scirocco véél groter is. Kortom, de legende leeft weer verder, en hopelijk nog zeer lang.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer