Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volkswagen Scirocco R DSG – Wij willen peddels

De VW Scirocco R, dat betekent 280 pk in een carrosserie waar de testosteron van afspat. Waar we doorgaans blij zijn daar een DSG-versnellingsbak in aan te treffen, is dat hier niet het geval.

Sinds de VW-groep met de DSG dubbele koppelingsbak uitpakte, volgde de ene lofzang op de andere. Wij horen ook bij de supporters, maar wanneer u echt uw zinnen gezet hebt op een Scirocco R, dan raden we u aan om bij de manuele zesbak te blijven. Want de DSG zesbak heeft standaard geen bedieningshendels aan het stuur.

Gefrustreerd rijden

Een detail volgens u? Niet echt, wanneer het over sportief rijden gaat. Met zijn 2.0 TFSI turbobenzine met 280 pk springt de Scirocco R vooruit zoals je zou verwachten. Op elk toerental staat hij paraat. Hij haalt 100 in 5,5 seconden en spoort je aan om de bochten met gretigheid aan te snijden.

Daarbij nodigt hij de bestuurder uit om de volledige controle in handen te nemen, om het volle potentieel van de auto te benutten. De constructeurs hebben ons intussen vertrouwd gemaakt met bedieningshendels aan het stuur om manueel te schakelen met automatische versnellingsbakken. In de Scirocco R tast je in het ijle. Er zijn geen bedieningen aan het stuur. Wat blijkt? VW heeft die hendels op de optielijst gezet. Je moet er 110 euro voor betalen. We hebben ze enorm gemist tijdens de test, dus onmisbaar ja. Je kan wel manueel schakelen via de pook, maar dat verloopt minder intuïtief. Met lichte frustraties moet je hem dan wel in de Sportmodus houden. Je merkt ook hier dat de Scirocco op leeftijd begint te komen en niet optimaal reageert.

Maar het goede nieuws

Natuurlijk, dit is maar één aspect van de auto. Je merkt al dat hij tussen de D en S stand van de automaat compleet van karakter verandert. In D is hij beschaafd, in S wordt de Scirocco R een roofdier. Hij reageert sneller op het gaspedaal, het geluid is rauwer, het stuurgevoel steviger. Je kan bovendien nog drie instellingen voor de ophanging selecteren, maar dat is kiezen tussen hard, harder en beenhard. Zeker wanneer je de optionele 19-duims wielen aantreft zoals bij onze testwagen.

Ondanks zijn leeftijd blijft het onderstel zijn waarde hebben voor de liefhebber van sportieve ritten. De voortrein laat zich precies plaatsen, terwijl de achtertrein volgzaam meekomt. Met zijn elektronisch sperdifferentieel XDS ligt de nadruk op efficiëntie bij het plaatsen van het vermogen op de voorwielen. Snel en efficiënt omschrijft hem beter dan wild en bokkig.

Het verbruik ontgoochelt wel. VW belooft 7,9 l/100 km, maar wie minder dan 9,5 liter wil moet bijzonder zuinig met het gaspedaal omspringen en de trucjes uit het ecorijden gebruiken.

Uiterlijk bijgespijkerd

Net als de rest van het Sciroccogamma is ook de R licht bijgewerkt vorig jaar. Daarbij heeft hij nieuwe lichtblokken gekregen en een bumper met kleine luchtgeleiders. Het interieur baadt in een sportieve sfeer, met een temperatuurmeter, turbodrukmeter en chronometer bovenop de middenconsole geplaatst. De pedalen zijn uit aluminum, de sportstoelen dragen het R-logo. Je bent 38.610 euro kwijt voor de VW Scirocco R.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer