Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Toyota Yaris GRMN – Jack Russell

Kent u de Jack Russell? Twee duim groot, en een kort lontje. Hapt zich vast in uw hielen van zodra hij de kans ziet. Dat bestaat nu ook op vier wielen: de Toyota Yaris GRMN.

De Toyota Yaris GRMN maakt precies dàt geluid uit zijn centrale uitlaat: een dikke grom die angst inboezemt. Alleen, zijn naam verwijst niet naar viervoeters maar naar Gazoo Racing ‘Master of the Nürburgring’. Gazoo Racing is Toyota’s raceteam, zowel actief in Le Mans als in het wereldkampioenschap rally. In die laatste tak treedt Toyota aan met de Yaris. “De Yaris GRMN moet dat ondersteunen, maar we wilden ook gewoon een auto aanbieden die ‘fun to drive’ is”, horen we bij Toyota.

Prototype

Toyota heeft ons uitgenodigd naar de Nürburgring om met een prototype van de Yaris GRMN kennis te maken, voor hij finale goedkeuring voor productie krijgt. De driedeursversie van de Yaris ging op dieet, hij weegt nu nog slechts 1.135 kilogram. Hij ligt 1 centimeter lager, zijn vering is 60 procent strakker getrokken en hij beschikt over een 1.8 benzinemotor met compressor. Die zal in finale vorm 212 a 215 pk aan de voorwielen leveren, via een manuele zesversnellingsbak waar Toyota nog een mechanisch sperdifferentieel aan koppelde. “We wilden de beste gewicht/vermogen-verhouding, nu 5,2 kg/pk.”

Trefzeker

De grommende Yaris moet in 6,3 tot 6,5 seconden naar 100 km/u knallen en een topsnelheid van 230 km/u halen. We ontdekken een speelse Yaris die zowel op de openbare weg als op circuit indruk maakt. Het soepele karakter van een Ford Fiesta ST200 kan hij niet kopiëren, maar voor een ronduit sportief ingestelde auto is hij best comfortabel. De wegligging maakt indruk. De Yaris GRMN is trefzeker, boordevol grip en dankzij het sperdifferentieel trekt hij met een stoot gas steeds mooi terug naar de binnenkant van de bocht. Vanachter zijn sportstuur – geleend van de GT86 – is het genieten.

Nordschleife

Dat is nog meer het geval op circuit, waar je de teugels helemaal kan vieren. De oude Nürburgring – de Nordschleife – is een rollercoaster die zich over 20 kilometer uitstrekt. Bezaaid met valkuilen, met bochten die in het beste geval sneller zijn dan zij lijken. Of trager…  Voor de Yaris GRMN maakt het allemaal geen donder uit, op beide kwesties heeft hij een antwoord klaar. Bovendien, een ‘hot hatch’ met korte wielbasis als deze durft in snelle bochten al wel eens listig worden. Daar is – op droog wegdek toch – geen sprake van bij de Yaris GRMN. Die blijft stabiel en lijkt je uit te nodigen om de volgende ronde nog wat meer inzet aan de dag te leggen.

Slechts 400 exemplaren

Alleen… Toyota wil de Yaris GRMN exclusief houden. Om te beginnen is er zijn prijs: iets meer dan 30.000 euro brengt hem meteen buiten het bereik van veel liefhebbers. Maar daarnaast beperkt Toyota de Europese productie ook tot 400 stuks. Die zijn vanaf 27 juli – tijdens de rally van Finland – online te reserveren (https://nl.toyota.be/world-of-toyota/yaris-grmn.json). De eerste 400 die een voorschot van 1.000 euro overmaken, kunnen een bestelling plaatsen. Eind november start dan de productie. Wij, wij zijn al tevreden als we binnenkort nog eens van de finale versie van de Yaris GRMN mogen proeven.

Toyota Yaris GRMN
Motor: Viercilinder benzine met compressor, 1.798 cc
212 – 215 pk bij 6800 opm
249 Nm bij 5000 opm
0-100 km/u: 6,3 – 6,5 sec
Top: 230 km/h
Verbruik: 7,5 l/100 km
Testverbruik: 12,3 l/100 km
CO2: 170 g/km
Prijs: ong. 31.000 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Toyota Prius (2023) banner

Test: Toyota Prius, de metamorfose (2023)

Autotests · Toyota
Toyota Corolla (2023) banner

Toyota Corolla: tijd voor de opfrisbeurt

Autotests · Toyota
Toyota Corolla Cross (2022) banner

Toyota Corolla Cross: terug naar normaal

Autotests · Toyota
Ontdek meer