Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Subaru BRZ 2017 – Zet de zintuigen op scherp

In een wereld waar de turbo domineert, zowel in de industrie als in de sport, is het soms een openbaring om nog eens een goedkoop speeltje in handen te kunnen nemen, met atmosferische motor en met een goede technische ontwikkeling. De Subaru BRZ is er zo eentje…

Voorheen hadden we maar de gelegenheid gehad om een paar kilometers met deze wagen te doen. We stonden dan ook te trappelen voor een uitgebreider kennismaking naar aanleiding van de facelift. Wie deze Subaru nog niet kent: een korte handleiding. De Subaru BRZ is een doorslagje van de Toyota GT86. De ontwikkeling van de auto is door beide merken samen gedaan, een mix van doorgedreven kennis van chassisafstelling en natuurlijk die boxermotor die Subaru zo kenmerkt. De facelift van beide modellen, die vier jaar geleden op de markt kwamen, is met nauwelijks een week verschil voorgesteld. In het Hoge Noorden in de sneeuw nog wel. We konden de Subaru BRZ dan ook testen op verschillend terrein: sneeuw, maar ook op droog asfalt.

Het recept

BRZ, drie letters met een betekenis: Boxer… Rear-wheel drive… Zenit. Genoeg ingrediënten om garant te staan voor sensaties, al is voor dat zenit ook een tikkeltje arrogantie nodig. Maar we zullen het Subaru zeker niet verwijten, want de viercilinder boxermotor is een motor die meteen je hart in vervoering brengt. Je zou kunnen denken dat er niets gebeurt onder 3.000 opm, al heeft de Subaru in de realiteit ook daar voldoende koppel in de strijd te werpen om nog steeds vlot te bewegen in het verkeer. Vanaf 4.000 opm voel je zijn potentieel. Nog iets hoger duikt dat typische Boxergeluid op, dat zo moeilijk te omschrijven valt maar wel verslavend werkt. Tussen 5.000 en 7.400 opm zou je dan echt over het zenit kunnen schrijven dat binnen bereik komt. Je zou zelfs zweren dat de motor nog een stuk hoger in de toeren kan klimmen, maar de begrenzer zet ons terug met onze voeten op de aarde. Tijd om het nog allemaal eens opnieuw te beleven in de volgende versnelling. Dat vat de BRZ-beleving al deels samen.

Levensgezel

Dit gaan we echt niet vaak zeggen, maar aan boord voel je de auto leven. De koppeling lijkt je goeiedag te zeggen op het moment dat je linkervoet het pedaal streelt, bij elke schakelbeweging voel je de mechaniek in de versnellingsbak, het sperdifferentieel laat zich duidelijk voelen, terwijl je sowieso al beter de verschillende sensaties op de weg voelt omdat je veel lager zit. Op sneeuw met een pure achterwielaandrijver als de BRZ kan je meer beter een gevoelige kontsensor hebben, ook al blijkt hij in de praktijk nog best makkelijk in het gebruik.

Verbeterde ophanging

Wat brengt de facelift eigenlijk? Verbeterde afstellingen van de ophanging, een beter stuur met knoppen die op de juiste plek zijn geplaatst, een nieuwe boordplank met wat meer digitale gegevens, een update voor het multimediasysteem en het interieur is wat meer aan de smaak van vandaag aangepast. De achterspoiler is knap, zijn lichtblokken zijn hertekend, net als enkele koetswerkdetails. Maar globaal blijft het recept ongewijzigd. Waarom zou je ook een goede mix veranderen?

Hebben we ook tekortkomingen ontdekt? Ja, toch eentje. Ten opzichte van een Mazda MX-5, toch één van de belangrijkste concurrenten wat prijs/plezier betreft, is de BRZ veel meer op circuitgebruik afgesteld. Hij helt nauwelijks over in de bochten, in tegenstelling tot het karakter van de MX-5 die zo al veel sensaties schenkt bij lagere snelheden. Met de BRZ moet je de snelheid al flink opvoeren. Toch is er hier ook sprake van flink wat plezier, zelfs wanneer hij stilstaat. Hij laat zich steeds bewonderen.

De prijs is wel licht gestegen, naar 33.795 euro met de manuele zesbak en naar 35.295 euro met de automaat. Is er een verschil met de Toyota? In basisprijs, opties en de motor herkennen we het duidelijkst de Subaru.

Subaru BRZ
Motor: viercilinder benzine, 1.984 cc
200 pk bij 7.000 opm
205 Nm bij 6.400 – 6.600 opm
0-100 km/u: 7,6 sec
Top: 226 km/u
Verbruik: 7,8 l/100 km
Testverbruik: 8,6 l/100 km
CO2: 180 g/km
Prijs: 33.795 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Subaru Forester e-Boxer (2022) banner

Subaru Forester e-Boxer: mee met de stroom

Autotests · Subaru
Subaru Solterra (2022) banner

Subaru Solterra: op z’n eigen paadje

Autotests · Subaru
subaru-outback-front

Subaru Outback: Japanse karakterkop

Autotests · Subaru
Ontdek meer