Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Skoda Rapid 1.2 TSI 105 – Met het verstand

De Rapid is Skoda’s nieuweling, hij landt tussen de Fabia en de Octavia in het gamma. Hij belooft een speerpunt te zijn in Skoda’s offensief in de Golf-klasse. Een segment waar de benzinemotor opnieuw aan een opgang bezig is. Vandaar onze keuze voor de 1.2 benzine.

De Rapid is nog relatief nieuw bij ons. Voor Skoda heeft hij twee rollen in te vullen: hij moet een antwoord bieden voor wie op zoek is naar een klassieke berline met koffer – vroeger hadden we er allemaal zo één – en hij moet de keuze worden voor de kopers die nog lonkten naar eerste generatie Octavia (Tradition), maar die de stap naar de nieuwe Octavia te groot vinden. Van de eerste lopen er niet zo gek veel meer rond, maar je zou er van verbaasd staan hoeveel mensen nog geïnteresseerd zijn in die oude Octavia. Het zal geen toeval zijn dat die twee in afmetingen dicht bij elkaar te vinden zijn: 4,48 meter lengte ten opzichte van 4,51 meter. Om iedereen tevreden te stellen, kiest Skoda voor een uitzicht met een klassieke koffer, terwijl het eigenlijk om een grote hatchbackklep gaat.

Sparen

Doe de klep open, en er komt een laadruimte vrij van liefst 550 liter. Alleen vinden we de laaddrempel wat aan de hoge kant en moet je aan de andere kant ook opnieuw een hele weg afleggen voor je de bodem van de koffer bereikt. De passagiers beschikken over genoeg ruimte, zelfs voor vijf indien nodig. In de manier waarop zorg is besteed aan de afwerking en de ernst van de lay-out merk je de invloed van moederhuis Volkswagen nog het best van al op. Jammer wel dat Skoda hier uitsluitend harde plastics mocht gebruiken. Bij de ontwikkeling van de Rapid heeft iemand ook moeite gedaan om duidelijk te maken dat men bij Skoda aan uw portemonnee denkt. Je kan dat moeilijk als een bezwaar zien, maar toch: een streepje kleur had al veel gedaan om het interieur op te vrolijken. En waarom is het onmogelijk voor de bestuurder om ook de ruiten achteraan te bedienen, zelfs al werken die elektrisch?

Rustig

Maar goed, enige vrolijkheid overvalt ons wanneer we naar de prijs van deze Rapid 1.2 TSI kijken. Voor zijn 105 pk vraagt Skoda 17.190 euro, een zeer correcte prijs waarbij je bovendien nog navigatie, koplampsproeiers en bochtenverlichting kan toevoegen zonder een arm en een been kwijt te zijn. Het onderstel vertoont gelijkenissen met dat van de Fabia. De nadruk ligt op comfort. De veerweg is redelijk groot om dat comfortgevoel te garanderen, maar hierdoor gaat de carrosserie wel wat hellen in de bochten. Bovendien gaat hij niet altijd even goed om met oneffenheden op de weg, vooral dan op slecht wegdek.

De 105 pk en 175 Nm zijn van goede wil. Sportief kan je de combinatie niet noemen, maar een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10,3 seconden is best vlot. Zijn topsnelheid bedraagt 195 km/u. Het kleine blokje leeft en reageert alert. Maar wat misschien nog het meest van al verbaast, is zijn absolute stilte in het gebruik. Dankzij de aanwezigheid van een zesversnellingsbak blijft het verbruik binnen de perken. Skoda geeft zelf 5,4 l/100 km op, wij eindigden met 6,7 l/100 km.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Skoda

Klik hier en zoek uw occasie Skoda Rapid tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Skoda Rapid, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Skoda Enyaq Coupé iV (2023) banner

Skoda Enyaq Coupé iV: mee met de mode

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq RS iV (2022) banner

Skoda Enyaq RS iV: praktisch... maar ook sportief?

Autotests · Skoda
Skoda Kodiaq RS (2022) banner

Skoda Kodiaq RS: de antithese

Autotests · Skoda
Ontdek meer