Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Skoda Octavia RS Combi TDI – De sportieve van de familie

U wil toch een sportieve auto, maar u heeft plaats nodig? En mevrouw wil niet dat u het spaarvarken de genadeslag verkoopt? Kijk niet verder, het antwoord ligt hier voor uw neus. Net als zijn neefjes, de VW Golf en de Audi A3, krijgt de Skoda Octavia de 2.0 TDI met 184 pk in de neus.

De Skoda Octavia RS is de enige Octavia die deze motor heeft, en hij komt dus ook in handige breakvorm. Naast zijn eigen badge, heeft de sportiefste Octavia ook een bumper met heel wat zwart grillewerk, antraciet 18-duims velgen (optie) en een roodgetinte nep-diffusor achteraan. Hij blijft discreet, maar ziet er wel sportief uit.

Ook in de RS blijft de binnenruimte genereus bemeten. De kinderen zullen bijzonder tevreden zijn met de hoeveelheid plaats die Skoda hen bedeelt op de achterbank. En met 610 liter aan koffer kan bovendien alle bagage makkelijk mee. 610 liter is de beste waarde in zijn segment, en in veel andere segmenten ook bovendien.

Vooraan nemen ma en pa plaats in halve kuipstoelen die stevig steunen. Ze kunnen rode stiknaden krijgen, kwestie van ook wat sport naar binnen te brengen. Nodig, want voor het overige is dit klassiek Skoda: een zwart dashboard zonder veel franjes, maar wel met een uitstekende afwerking.

Voor de papa’s

De 2.0 TDI is dus goed voor 184 pk en 380 Nm. Hiermee haalt deze break 100 in 8,4 seconden met de manuele bak. Er bestaat ook een DSG. Het geluid krijgt versterking van een ‘sound booster’.

Nu, rechtuit is één ding. Maar het viel ons op hoe Skoda gewerkt heeft om ook het onderstel van de snelle Octavia op punt te krijgen. Op bochtige wegen brengt hij spontaan een lach op je gezicht. De variabele stuurbekrachtiging is herwerkt en reageert nu sneller. Daarmee plaats je de voortrein veel preciezer in de bocht. Het XDS-sperdifferentieel remt dan weer het voorwiel aan de binnenkant van de bocht af, om zo de snelheid bij het uitkomen te verbeteren. Deze break is met zijn 4,69 meter toch behoorlijk lang, maar hij voelt aan als een pluimpje. Je moet hem ook al ver drijven wil je de natuurlijke onderstuurlimiet bereiken. Of slecht wegdek en in het nat wil het hoge koppel wel eens de bovenhand nemen op de bandengrip. Op lange afstanden wordt de harde ophanging al eens van het goede te veel voor de rug. Maar voor het overige is het echt met een vergrootglas speuren naar missers bij deze Skoda Octavia RS.

Voor de mama’s

Skoda vraagt voor de Octavia Combi RS 30.885 euro. De uitrusting is wel al zeer volledig. Toch zijn er enkele onvermijdbare opties, als de parkeersensoren voor- en achteraan, de gps en de verwarmde stoelen (op de vier plaatsen). Gelukkig rekent Skoda vriendenprijzen aan voor zijn opties. In het gebruik valt er ook een rustige kant te ontdekken. Wie rijdt als een goede familievader – hebben we ook eens gedaan – merkt dat het verbruik rond 5,5 l/100 km kan schommelen. Zelfs met stevig door te duwen, kwamen we niet boven 11 l/100 km. Dat vonden we ook leuk.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Skoda Enyaq Coupé iV (2023) banner

Skoda Enyaq Coupé iV: mee met de mode

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq RS iV (2022) banner

Skoda Enyaq RS iV: praktisch... maar ook sportief?

Autotests · Skoda
Skoda Kodiaq RS (2022) banner

Skoda Kodiaq RS: de antithese

Autotests · Skoda
Ontdek meer