Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Skoda Kodiaq RS – Geprikkelde beer

De Skoda Kodiaq RS beleeft zijn officiële commercialisering tijdens het Autosalon van Brussel 2019. De sportieve RS blijkt op verschillende fronten een verrassing.

We hebben het hier wel over een zevenzits SUV die de RS-badge krijgt en dus sportiever is van inborst. Hij mag dan een dieselmotor hebben, het is er wel eentje met 240 pk. Dat verbaast. En dat houdt niet meteen op wanneer je achter het stuur kruipt. Goede verrassingen allemaal. Niet voor niets is de Skoda Kodiaq RS de snelste zevenzitter op de Nordschleife.

‘Big block’ diesel

Opdat het voor iedereen duidelijk zou zijn: de 2.0 TDI biturbo dieselmotor is niet uitsluitend voorbehouden aan de Skoda Kodiaq RS. Je vindt hem bijvoorbeeld ook in de Volkswagen Tiguan. Die is ook donor voor het platform van de Kodiaq, en toch stelden ze bij Skoda dat het een stevige uitdaging was om de motor te doen passen onder de motorkap. De batterij moest zelfs naar de koffer verhuizen, waardoor die iets aan volume inboet. Al waren de plaatsen op de derde rij hoe dan ook al beperkt.

Echte RS-sfeer

Voor het overige is dit een bijzonder goed uitgeruste Skoda Kodiaq, met een stoere look met standaard 20-duim velgen. Daarnaast heeft hij ook 4x4 en een 7-traps DSG-versnellingsbak. Skoda deed ook de moeite om het interieur een heel eigen sfeer te geven. Hij heeft perfect steunende stoelen, erg mooi gemaakte (nep) carbon inlegplaatjes en vooral de standaard aanwezige virtual cockpit is knap, zeker omdat je van exclusieve tellers voor de Skoda Kodiaq RS kan genieten.

Herwerkte sport-modus

De magie begint wanneer je op in het DCC (dynamic chassis control) de sport-modus selecteert. Ook DCC is overigens standaard. Skoda heeft voor de Kodiaq RS deze modus herwerkt, met progressieve stuurbekrachtiging, andere dempingparameters, een sportievere afstelling van het ESP en de DSG 7-bak. Vooral software-aanpassingen, want aan het onderstel is niet geraakt. Maar het resultaat is merkbaar, de Skoda Kodiaq RS stuurt een stuk scherper. Wanneer je in de bocht plots de voet van het gas haalt, voel je hoe de kont aan het dansen gaat. Het ESP laat meer speling toe, waardoor je speels kan rijden zonder dat het gevaarlijk wordt. Ja, dat voor een gezins-SUV.

Veel kwaliteit voor deze prijs

De motor met zijn 240 pk en 500 Nm lijkt ontworpen met deze Skoda Kodiaq RS in gedachten. De kunstmatige Dynamic Sound Boost zorgt voor een leuk geluid, maar hij blijft in veel omstandigheden toch ook discreet. Op bochtige binnenwegen was de Skoda Kodiaq RS erg entertainend, op de snelweg bleek hij zeer aangenaam.

De prijs moet rond 50.990 euro schommelen (in vijfzitsconfiguratie), maar daarmee weet hij wel te wedijveren met heel wat luxueuzere SUV’s. Kortom, deze snelle SUV mag wat tegen de tijdsgeest in gaan, we vinden hem meer dan geslaagd.

|--------| |Motor: viercilinder biturbo diesel, 1.968 cc| |240 pk bij 4.000 opm| |500 Nm bij 1.750 – 2.500 opm| |0-100 km/u: 6,9 sec| |Top: 221 km/u| |Verbruik: 6,4 l/100 km| |Testverbruik: 8,4 l/100 km| |CO2: 167 g/km| |Prijs: 50.990 euro|

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Skoda Enyaq Coupé iV (2023) banner

Skoda Enyaq Coupé iV: mee met de mode

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq RS iV (2022) banner

Skoda Enyaq RS iV: praktisch... maar ook sportief?

Autotests · Skoda
Skoda Kodiaq RS (2022) banner

Skoda Kodiaq RS: de antithese

Autotests · Skoda
Ontdek meer