Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Porsche 911 – Waarom een 911 met een turbo een heel ander verhaal is

Het lijkt zo niet, maar Porsche heeft zijn 911 duchtig onder handen genomen. Er is sprake van een resolute breuk met de traditie. Voor het eerst krijgen de Porsche 911 Carrera en Carrera S standaard al een turbo mee.

Wie de motorkap achteraan de Porsche 911 opent, begrijpt dat deze midlife facelift heel wat meer om het lijf heeft dan wat esthetische aanpassingen. Daar vind je nu een 3.0 liter biturbo, die de traditionele atmosferische 3.4 en 3.8 zescilinder uit de voorgaande modellen vervangt. Hij blijft wel een flat six architectuur aanhouden. Maar de daling in cilinderinhoud maakt ook duidelijk dat zelfs Porsche zich dient te schikken naar de milieunormen, want de nieuwe Porsche 911 verbruikt officieel 1 l/100 km minder. We komen nu op officiële gemiddeldes tussen 7,4 en 8,7 l/100 km, afhankelijk van de gekozen versie en versnellingsbak (automaat of manuele zevenbak).

Veel meer trekkracht

De nieuwe motor met turbo brengt niet alleen 20 pk extra, maar hij verhoogt de maximale trekkracht ook met 50 Nm, waardoor we aankijken tegen 370 pk en 450 Nm in de Porsche 911 Carrera en 420 pk en 500 Nm in de Carrera S. Het vermogen ligt ook meer voor het grijpen. Je moet de toerenteller niet tot tegen de begrenzer jagen om het maximale plezier te verkrijgen. Het maximum koppel is continu beschikbaar tussen 1.700 en 5.000 opm. Voortaan kan je een inhaalmanoeuvre bliksemsnel afronden zonder een versnelling te moeten terugschakelen. Dagdagelijks verkeer wordt een makkie en een plezier in deze 911. Wie de klank van de Porsche 911 genegen is, kunnen we ook geruststellen: het geluid van de flat six blijft behouden, maar krijgt er een karakteristiek gefluit van de turbo’s bovenop.

Verbluffend

Waar de vernieuwde Porsche 911 het meest indruk maakt, is de finesse waarmee je zelf zijn rij-instellingen kan bepalen, en de veelheid ervan. Alleen al de Porsche 911 Carrera, het basismodel, mag een van de fijnste stuurinrichtingen mee naar huis nemen en één van de meest doorwrochten chassis. De Porsche 911 Carrera S wordt op beide vlakken simpelweg de referentie in zijn klasse. Hij krijgt de meesturende achteras, wat hem vier sturende wielen geeft. Hierdoor kan je hem op de millimeter precies plaatsen in de bocht en dartelt hij van bocht naar bocht met een levendigheid die je hem niet zou aangeven. De wegligging is ronduit verbluffend. Niet het slechtste wegdek, geen onverwachte situatie, niets lijkt hem uit zijn lood te kunnen slaan. Ongeacht welke rijmodus je ook kiest met de draaiknop aan het stuur. Hij is onverstoorbaar en legt de limieten van zijn voorganger nog een stuk verder. En die was al erg meegaand met zijn bestuurder.

Milliseconden winst

De Porsche 911 Carrera S is zonder twijfel de beste keuze voor wie ‚pilotage’ hoog in het vaandel draagt. Alles lijkt ook meer macho achter zijn stuur, het gevolg van de 50 pk extra die hij meer heeft dan de gewone Carrera. In cijfers geeft dat ook een verschil. De Carrera S heeft genoeg aan 3,9 seconden om 100 te halen, waar de gewone 911 4,2 seconden nodig heeft. In beide gevallen is 0,2 seconde winst geboekt.

Voor een Porsche 911 Carrera moet je rekenen op 99.825 euro, voor een Carrera S is dat 114.224 euro. Wie een cabrio wil, moet er telkens nog eens 13.310 euro bij tellen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
Porsche 718 Cayman GT4 (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4: racepaard

Autotests · Porsche
AS24 Porsche 911 GT3 2021 banner

Porsche 911 GT3: eindigen met een knal

Autotests · Porsche
Ontdek meer