Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Peugeot 3008 – Niets te vrezen van de Tiguan

De tweede generatie van de Peugeot 3008 trekt volop de kaart van de SUV’s in het C-segment. Een nieuwe positionering die eigenlijk verbergt dat hij omhoog klimt op de maatschappelijke ladder. Hij heeft alle potentieel om een bestseller te worden.

Grote velgen, hoge gordellijn, gapend radiatorrooster en een priemende blik, led-lichten en een zwarte band over de achterkant: de Peugeot 3008 vermenigvuldigt de stijleffecten om op te vallen. Geen slechte zaak, want hoewel de verkoop van SUV’s sinds 2009 bijna verdubbeld is, is de concurrentie zwaar in het segment waar de 3008 voet aan de grond zet. Hij is acht centimeter groter geworden dan zijn voorganger (4,45 meter), wat de inzittenden 2,4 cm meer beenruimte oplevert achteraan terwijl de kofferinhoud met 100 liter toeneemt tot 591 liter. Dat is één van de ruimste koffers in zijn klasse. Door de achterbank plat te vouwen en de leuning van de passagiersstoel om te vouwen, kan je objecten van wel 3 meter lang laden.

Doel: premium

Het uiterlijk mag dan al verzorgd zijn, de binnenkant maakt nog veel meer indruk. Natuurlijk krijgt hij ook dat kleine stuur waarvan Peugeot een trademark gemaakt heeft. Daarachter strekt zich een volledig digitaal dashboard uit over een 12,3 duim groot scherm… waarvoor je niet hoeft bij te betalen. Je kan uit vijf verschillende instellingen kiezen, waarbij je ook over een groot navigatiescherm voor je neus kan beschikken. Ook het centrale achtduims-scherm gaat erop vooruit en krijgt voortaan aanraakfuncties waarbij je bijvoorbeeld met twee vingerbewegingen kan inzoomen op de kaart. Alle functies van de auto zijn hier in te stellen.

Toch behoudt Peugeot ook fysieke toetsen om toegang te krijgen tot enkele menu’s. Die zijn verwerkt in mooie ‘switches’ met chroom-look. Het geheel komt erg mooi over en we appreciëren de zorg die Peugeot aan de details besteedde. Zo heeft het leder een eigen motief in de stoelen, zijn er echte grijze eiken inlegplaatjes beschikbaar, enzovoort. De 3008 brengt ook nieuwe technologie voor Peugeot: 360 graden rondomzicht via camera’s, intelligente cruise-control (die de auto tot stilstand kan brengen) of de rijvaksensor met correctiefunctie. Gadgets die nog een bijkomende inspanning vragen op een basisprijs die toch al niet laag ligt: 25.300 euro voor de benzine en 1.000 euro extra voor een dieselmotor.

Echte Peugeot

De 3008 biedt uitsluitend bekende motoren aan: de 1.2 THP met 130 pk en de 1.6 THP met 165 pk bij de benzines, en de 1.6 BlueHDi met 100 pk of 116 pk bij de diesels, terwijl de 2.0 136 pk, 150 pk of 180 pk kan krijgen. De meeste kunnen de Advanced Grip Control krijgen die meer grip schenkt in moeilijke omstandigheden. Dat maakt hem nog geen 4x4, maar het laat hem wel toe zich wat verder in het veld te wagen met hulp van zijn afdaalassistent. De 1.6 BlueHDi 116 en de 1.2 THP blaken van gezondheid en tonen zich dankzij hun lagere gewicht zelfs best dynamisch. Gemiddeld wegen ze zo’n 100 kilogram lichter dan voorheen. De wegligging blijft zeker en foutloos in alle omstandigheden, met een uitstekende stabiliteit en een mooi rijcomfort op voorwaarde dat je wegblijft van de 19

Peugeot 3008 1.6 HDI 116
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.560 cc
116 pk bij 3.500 opm
300 Nm bij 1.750 opm
0-100 km/u: 11,2 sec
Top: 186 km/u
Verbruik: 3,8 l/100 km
CO2: 100 g/km
Prijs: 26.300 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Peugeot 308 SW Hybrid (2022) banner

Peugeot 308 SW Hybrid 180: stijlvolle plug-in met koffer

Autotests · Peugeot
Peugeot 308 Review 2021

Peugeot 308: als goede wijn (2021)

Autotests · Peugeot
AS24 Peugeot banner

Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered: nieuwe richting

Autotests · Peugeot
Ontdek meer