Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Opel Insignia 2.0 CDTI 4x4 – Lastdier

Ondanks de hele Opel- en GM-crisis, boert de Insignia verre van slecht. De huidige Auto van het Jaar versierde vorig jaar 160.000 klanten. Nu boort hij met een diesel en vierwielaandrijving een nieuw publiek aan.

De Insignia wordt gesmaakt. Vorig jaar kwam hij ook als beste uit de bus in de Autoscout24 pop poll ‘Internet Auto Award’, waarvoor u ook nu weer kan stemmen. De vierwielaandrijving op zich, is niet nieuw in de Opel Insignia. Het systeem is door Saab ontwikkeld en wordt reeds aangeboden in de Insignia 2.0 turbo benzine en in het topmodel, de OPC. Nu komt daar ook een koppelrijke 2.0 CDTI turbodiesel met 160 pk bij.

Meer grip

Het vierwielaandrijvingsysteem is een pareltje. Een lamellenkoppeling van Haldex verdeelt het motorkoppel tussen voor- en achteras, en stuurt indien nodig alle vermogen naar één as. In normale rijomstandigheden krijgen alleen de voorwielen vermogen toebedeeld, om het verbruik te drukken. Aan de achteras is bovendien een elektronisch gestuurd differentieel toegevoegd, dat het wiel met het meeste grip het grootste motorkoppel toebedeelt. Een merkbare verbetering in de wegligging is het gevolg, vooral dan in de bochten. Samen met de vierwielaandrijving krijg je overigens het Flex Ride chassis aangeboden, dat drie verschillende instellingen toelaat: normaal, comfort en sport.

Met de combinatie van 4x4 en dieselkracht, combineer je een hoog trekvermogen met een laag verbruik. Zonder aanhanger verbruikt de 2.0 CDTI Sports Tourer (break) volgens Opel gemiddeld 6 l/100 km (CO2: 159 gr/km), met manuele zesbak. Met de optionele zestrapsautomaat wordt dat 6,8 liter. De berline en de vijfdeurs moeten daar nog onder kunnen.

Stilte

Opmerkelijk, maar ondanks het extra gewicht van de 4WD, verbruikt de Insignia 4x4 niet meer dan zijn voorwielaangedreven broer. Daarvoor heeft Opel de motorsturing en de inspuiting verbeterd. Op meer vermogen moet je echter niet rekenen: 160 pk en 350 Nm bij 1.750 opm zijn evengoed zijn part. In 10,3 seconden staat de break aan 100 km/u, en hij haalt een top van 210 km/u. Maar wat nog het meest van al opvalt, is zijn uitstekende geluidsisolatie. Je hoort de motor nauwelijks.

In zijn Sports Tourer versie, komt de Insignia 4x4 ook in beeld als lastezel. Hij kan vlot tot 2 ton slepen, en je beschik over een koffer van 540 tot 1.530 liter. Opel heeft zijn TSA-systeem intussen nog verbeterd. Dit elektronisch stabilisatiesysteem is speciaal ontwikkeld voor de aanhanger en detecteert wanneer die laatste aan het slingeren gaat. Via gerichte reminput zal het zelf de aanhanger opnieuw onder controle proberen te krijgen. Let wel, wanneer er echte mirakels nodig zijn, zal u zich ook tot hogere krachten moeten wenden om nog een goede afloop uit de brand te slepen. Wie een trekhaak aanvinkt op de Opel optielijst, krijgt het TSA er standaard bij.

Over prijzen gesproken: de toeslag voor de 4x4 bedraagt 2.250 euro, wat de prijs voor de Insignia berline op 29.900 euro brengt. Voor de Sports Tourer moet je daar nog 1.000 euro bijtellen. De automaat is een optie van 1.750 euro.

Je kan de Insignia CDTI 4x4 vanaf juli bestellen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer