Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Opel Adam S – Niets meer, niets minder

De Opel Adam komt al zeer uitgesproken voor de dag. Met de S voegt hij er een niet alledaagse garderobe aan toe: strak jack en sneakers.

Eigenlijk is dit de versie waar wij op zaten te wachten. Niet omwille van de look, maar omdat we aanvoelden dat de Opel Adam nog een deel van zijn karakter verborgen hield. Een kleine sportieve variatie was dus zeer welkom. Opel willigde onze wensen in.

1.4 Turbo

De Opel Adam S krijgt de 1.4 turbobenzine, die je ook in de Astra vindt met 120 pk en 140 pk. Hier komt hij zowaar tot 150 pk en 220 Nm. Al wil dat bij Opel nog niet alles zeggen. Toen we de Astra GTC testten vroegen we ons nog af wie er aan de haal was gegaan met 30 van de beloofde 140 paarden. Dus, wait and see…

Opel heeft de Adam S bij OPC langs gestuurd voor de wijzigingen aan het onderstel en de stuurinrichting. OPC bracht ook een eigen remsysteem aan. Met de Adam S probeert Opel het simpel te houden. Een Sportknop is er niet om enkele parameters te veranderen. Dit is de auto zoals hij is, altijd. Een sfeer zoals je die in een GTI hoopt aan te treffen: compact, levendig, met een motor die bruist en waar je het ESP kan uitschakelen. Rock ‚n’ roll!

Dik plezierig

Al van bij de eerste draai aan de sleutel brengt een karaktervol gebrom je in de juiste stemming. Je voelt ook meteen dat de auto een boodschap probeert over te brengen. Hij grijpt direct in op de koppeling, die wel makkelijk doseerbaar blijft. Het gaspedaal is gevoelig genoeg, het stuur is net voldoende bekrachtigd om feeling na te laten. De Adam S voelt aan als een klein bommetje. Je kan hem weliswaar ook rustig besturen, maar je voelt de nervositeit opkomen. Een plezier dus. Het eerste wat aan de motor opvalt is zijn soepele karakter. Je geraakt bijna overal weg in derde versnelling, zelfs met slechts 1.000 opm. Daarna klimt hij lineair in de toeren, tot de turbo wakker wordt en je een kleine trap verkoopt.

Hij mag dan wel 10 pk meer in te brengen hebben, daarmee weet de 1.4 Turbo zijn leeftijd niet te camoufleren. Andere, jongere motoren met 150 pk tonen meer karakter, zeker in combinatie met een manuele zesbak. Opel kiest gelukkig voor korte verzetten. Hij haalt 100 in 8,5 seconden, wat mooi is maar niet uitzonderlijk. Toch blijft een feeling van fun overeind in de Opel Adam S. Dat dankt hij aan zijn leuke rijgedrag en korte wielbasis. Dat maakt hem levendig. Niets meer dan dat, maar ook niets minder. Met meer zou de voortrein het lastig krijgen, een typisch Opelfenomeen. 150 pk blijkt dus voldoende. De Adam S overspeelt zijn hand niet, hij ziet er sportief chique uit, maar niet té. Hij blijft voldoende comfortabel, en dempt beter het geluid dan we verwacht hadden. Alleen lijkt hij in rechte lijn wat te gevoelig aan spoorvorming. Maar voor het overige zou hij als voorbeeld kunnen dienen voor alle Adams. Hij kost 18.995 euro, en wij twijfelen niet: dit is onze Adam.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer