Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mini Cooper D Cabrio – Eindelijk, tijd voor zon!

De nieuwe Mini kennen we nu al sinds 2004. Zijn cabriovariant is steeds een bijzonder aangename gezel geweest als het op open rijden aankomt. Dat blijkt ook met de nieuwe versie het geval, zelfs in combinatie met een dieselmotor.

Het kan in uw karakter liggen om zo vaak als het kan met het dak open te rijden, zelfs al vertelllen uw klapperende oren en tanden dat het nog te koud is. Of het kan zijn omdat de auto mooier is met het dak weggevouwen. Hoe dan ook, het is onweerstaanbaar: bij de eerste zonnestraal voel je de dwang om het dak van Mini Cabrio open te leggen. Toegeven aan die dwang. 18 seconden nadat je de knop hebt ingedrukt, kan je genieten van de zon. Het dak kan zelfs rijdend neer, tot 30 km/u.

Echt cabriogevoel

Met zijn verticaal geplaatste voorruit en dankzij de lage gordellijn, mogen we de Mini een echte cabrio noemen. Je kan de zon in de hemel zien en voelt de wind rond je nek wervelen. Dat maakt hem de tegenhanger van veel moderne, grote cabrio’s waarbij de inzittenden vooraan verborgen zitten onder een ver doorlopende voorruit en met een gordellijn die je een badkuipgevoel geeft. Puristen van open rijden zullen daarom de Mini Cabrio appreciëren. Je kan steeds de zijruiten omhoog draaien en een windnet plaatsen wanneer de turbulentie je teveel wordt. Je kan zelfs het dak deels gesloten laten. Zo, nu zijn er geen excuses meer om het dak gesloten te rijden.

Weekend zonder kinderen

De Mini Cabrio is eigenlijk vooral een pleziertje dat je onder je beidjes wil houden. Mini heeft er alles aan gedaan om de nieuwe Mini zo ruim mogelijk te maken, maar desondanks blijft de achterbank eigenlijk best voorbehouden voor kinderen. Vooraan daarentegen zit je echt ruim, met dank aan de voorruit die ver naar voor geplaatst is. De koffer profiteert eveneens van het feit dat de Mini gegroeid is. Zelfs met het dak opgevouwen in de koffer, blijft nog 160 liter ruimte over. Genoeg voor een minimalistisch weekend met z’n tweeën. Met het dak gesloten beschikt hij zelfs over 215 liter kofferruimte. De cover van het dak komt bij het laden zelfs wat omhoog om het manoeuvre te vereenvoudigen.

Het interieur is geënt op dat van de andere Mini’s. Hetzelfde geldt voor de uitrustingspakketten. In de Mini Cabrio krijg je al een bijzonder goed gevuld standaardmodel, maar je moet wel rekening houden dat Mini al een stevige instapprijs vraagt voor zijn Cabrio. De Cooper D begint pas vanaf 26.280 euro.

Zuinig en snel

Onder de motorkap vind je de kleine 1.5 driecilinder terug met 116 pk, waardoor je 100 km/u kan halen in 9,9 seconden. Dat is met de manuele zesbak. Die is zo goed gespreid dat elke herneming met kracht beantwoord wordt. De motor heeft voldoende in huis om het onderstel alle eer aan te doen. Zelfs wanneer je er een hoger ritme op nahoudt. Zijn precies sturende voortrein en de ‘sport’ rijmodus maken dit nog steeds één van de sportieve referenties in zijn genre. De klank kon mooier, maar langs de andere kant word je beloond met een laag verbruik. Gemiddeld volstaat 5,2 l/100 km, waar Mini zelf 3,8 l/100 km opgeeft.

Mini Cabrio Cooper D
3 cilinder turbodiesel 1.496cc
116 pk bij 4.000 opm
270 Nm bij 1.750 opm
0-100 km/u in 9,9 sec
Top: 195 km/u
Verbruik: 3,8 l/100 km
Testverbruik: 5,2 l/100 km
CO2: 100 g/km
Prijs: 26.280€

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

AS24 Mini banner

Mini Cooper SE Countryman ALL4: elektrisch karakter

Autotests · MINI
AS24 Test Mini JCW GP banner

Mini John Cooper Works GP: de radicaalste Mini ooit?

Autotests · MINI
Mini Cooper SE Review 2020

Mini Cooper SE: Electric goes Mini!

Autotests · MINI
Ontdek meer