Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mercedes S500 Plug-In Hybrid – Voor groene staatsmannen

De Mercedes S-klasse is een vijfsterrenhotel op wielen.

Wanneer Mercedes aan die luxe nog eens de top van de hybridetechnologie toevoegt, komt hij wel echt dicht bij de titel van ‘beste auto ter wereld’. De Mercedes S-klasse Plug-In Hybrid bestaat alleen in verlengde versie, een zeilschip van 5,12 meter lang dus. Kan je geloven dat Mercedes hiervoor een gemiddeld verbruik van 2,8 l/100 km opgeeft? Goed, we weten dat dit een theoretisch cijfer is dat ver van de gewone gebruiksomstandigheden staat. Maar de testmethode is voor elke constructeur dezelfde.

33 kilometer elektrisch

Mercedes haalt dat verbruikscijfer in de S500 Plug-In Hybrid, door een 3.0 V6 benzine met 333 pk te koppelen aan een elektrische motor van 115 pk. De elektrische motor kan de S-klasse gedurende 33 kilometer elektrisch voor te bewegen, dankzij een 8,7 kWh batterij. Dat rijbereik is haalbaar. Je kan hem optimaal benutten wanneer je hem overdag gedurende drie uur aan een 220 Volt-stekker kan hangen, of door al rijdend bij te laden via de benzinemotor. Je kan de hybride optie ook tijdelijk uitschakelen om de elektrische kilometers op te sparen voor later. Dan kan je pakweg in de stad volledig elektrisch gaan in de ‘e-drive’ modus. In de klassieke hybride modus beheert de auto zelf de wisselwerking tussen de verbrandingsmotor en de elektrische motor. Maar zo knaag je dus soms ongewild batterijkracht weg, wat je met de ‘e-save’ kan vermijden. De Mercedes beschikt ook nog over Sport en Eco-standen voor de versnellingsbak en de ophanging, waarmee je deze S-klasse een ander karakter kan geven.

Verbluffend

Dit is een S-klasse, dus alles is op comfort gericht. De stoelen zijn echte salonfauteuils, het stuur voelt licht aan en de bedieningsknoppen hebben maar een tikje nodig. Met alle instellingen op sport gezet, springt de hybride S vooruit als door een wesp gestoken. Zijn elektrische trekkracht van 340 Nm is meteen beschikbaar, de benzinemotor voegt daar bij 1.600 opm nog 480 Nm aan toe. Maximaal kom je zo aan 650 Nm. 5,2 seconden zijn genoeg om 100 te halen. Hij stuurt veel dynamischer dan een auto van 2.215 kilogram zou mogen kunnen, ook al kan je niet om de realiteit van zijn gewicht heen. Wat echter het meest indruk zijn de verbruikswaarden die je bij een normaal gebruik optekent. Op een gemengd testparcours van 80 km, met 10 km stadsverkeer en voor de rest buitenwegen en snelwegen, met een batterij die voor 95 procent – 25 kilometer rijbereik – is opgeladen kwamen we in de Hybrid modus aan een indrukwekkende 5,6 l/100 km. Dat is de gebruikelijke waarde van een moderne Focus of Golf.

De kost van de technologie

De S-klasse beschikt over zoveel veiligheids- en comfortattributen dat je er een telefoonboek aan kan wijden. We pikken er twee ogenschijnlijke details uit. De batterij is voorbij de achteras gemonteerd, waardoor je 115 liter aan kofferruimte inboet. Je houdt dus nog slechts 395 liter koffer over. Ook is de Magic Body Control niet compatibel. Natuurlijk betaal je ook een prijs voor zoveel fraais: 117.733 euro. Waarna je nog aan de optielijst moet beginnen. De totale factuur van de testwagen kwam boven 133.000 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0093 235

Test: Mercedes GLE 400 e Coupé, in de schaduw van de reus (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer