Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mercedes-Benz GLA 220 CDI – A++

De Mercedes GLA is het derde model in de A-klasse. Hij geeft Mercedes een wapen in de strijd tegen de BMW X1 en de Audi Q3. Net als de berline die als basis dient, kan deze crossover bogen op een leuk uiterlijk en een dynamische wegligging. Ook in de 220 CDI die we hier testen.

De GLA neemt de belangrijkste designelementen van de A-klasse over. Maar hij voegt er wel wat meer speerkracht aan toe om geloofwaardiger over te komen als SUV. Zo zijn de lichtblokken vooraan groter, krijgt hij meer gevormde wielkasten en carrosseriebeschermingen en achterlichtblokken die doorlopen op de klep van de koffer. De GLA maakt duidelijk dat hij een ‘A Plus’ wil zijn.

A-interieur

Aan boord is de gelijkenis het meest treffend. Het interieur is quasi volledig overgezet. Dat betekent dus grote ronde ventilatiemonden, een infotainmentscherm dat bovenaan het dashboard plaatsneemt als een tablet en het sportieve stuur met drie spaken. De afwerking is globaal gespreken uitmuntend, maar sommige elementen zijn toch minder van kwaliteit.

Onze testwagen kreeg de zeventrapsautomaat 7G-DCT. Dat is overigens de enige mogelijkheid met deze motor. Die bedien je ofwel met de schakelaar die links van het stuur zit, of met de lepels achter het stuur. Hierdoor komt wel een maximum aan ruimte vrij tussen de passagiers. Daar vind je onder meer een grote, handige opbergruimte.

Wie vooraan zit, zal je niet snel over een plaatstekort horen klagen. Achteraan is het wel wat krap voor lange ritten. De beenruimte is wat te beperkt, zeker voor dit segment. Ook speelt hier de lage daklijn op. Die helpt de GLA wel aan een dynamisch profiel, maar draagt weinig bij tot een ruimt gevoel achteraan. De koffer slikt 421 liter bagage, wat voldoende is voor het meeste vakantieverkeer.

Sportief

Als 220 CDI krijgt de GLA de 2.1 turbodiesel met 163 pk en 350 Nm. Een soepele motor die present tekent van bij de laagste toerentallen. Hij klinkt alleen wat te luid door in het interieur bij stevig gasgeven, iets wat de isolatie niet onder controle heeft gekregen.

Deze motor is wel uitermate geschikt voor het dynamische karakter van de GLA. We zouden de 4Matic-versie die we hier testen zelfs licht sportief durven te noemen. Hij draait door bochten als geen enkele andere van zijn concurrenten. Een bochtenrijk parcours is hem beter op het lijf geschreven dan andere soortgelijke crossovers. Een plezier om rond te sturen, zeker omdat hij zijn carrosseriebewegingen mooi in bedwang weet te houden in het bochtenwerk. Dat is wel het resultaat van een harde ophanging, die knaagt aan het dagelijkse rijcomfort. De 18-duims velgen met laagprofielbanden op onze testwagen bleken daarbij zeker geen zegen.

Goedkoop… in het gebruik

De Mercedes GLA 220 CDI 7G-DCT staat gefactureerd vanaf 36.179 euro. Dat mag gepeperd lijken, maar is in verhouding tot de prijs van de concurrentie en van de ster op het radiatorrooster. Die pul wordt verguld door zijn relatieve zuinigheid. Mercedes geeft een gemiddeld op van 5,1 l/100 km (125 gr/km CO2). Wij brachten de sleutels terug met 6,3 l/100 km op de boordcomputer.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

23c0093 235

Test: Mercedes GLE 400 e Coupé, in de schaduw van de reus (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
AS24 Test Mercedes E-Klasse 2023 1

Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes GLC 400 e (2023) banner

Rijtest: Mercedes GLC 400 e, slimmer met stekker (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer