Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Lexus RX 450hL – Brengt meer ook echt meer?

Lexus rekt zijn RX uit om er twee bijkomende zitplaatsen in onder te brengen. Waarmee hij zich op de kaart wil zetten als hybride alternatief voor grote gezinnen. Maar slaagt hij daar ook in?

De Lexus RX is één van de meer discrete concurrenten van de Mercedes GLE en de BMW X5. In de L-versie komt er 11 centimeter bij, waardoor hij in de lengte nu vijf meter meet. Die extra centimeters komen allemaal voorbij de achterwielen, waardoor er aan de zitruimte op de tweede rij niets wijzigt. Dankzij de elektrisch verstelbare achterbank blijft het daar echt comfortabel reizen. Bovendien kan de Lexus RX 450hL in vijfzitsconfiguratie een erg royale koffer voorleggen van 591 liter.

Kleine kinderen

Zijn echte bijzondere eigenschap zijn de twee extra zitjes in de koffer die elektrisch kunnen uitklappen. Je kan er twee kinderen kwijt, kleine kinderen. De ruimte is beperkt en de toegang verre van eenvoudig. Enige lenigheid is hier wel vereist. Bovendien reizen zelfs deze kinderen met de knieën tegen de neus, want de zit is laag bij de vloer. Om maar te zeggen, de capaciteiten van deze RX als zevenzitter zijn erg beperkt, zowel in tijd als in ruimte. Wel moeten we toegeven dat zelfs met de zeven plaatsen uitgeklapt er nog een heel deftige bagageruimte overblijft, wat niet bij alle concurrenten het geval is. Je kan er nog twee golfzakken in kwijt, of de boodschappen voor de hele week. Wel vergt de hoge laaddrempel stevige biceps.

Premium

Het interieur van deze uitgestrekte RX verschilt natuurlijk niet van de gewone Lexus RX. De afwerking en assemblage blijven dus puik, net als de voor verbetering vatbare ergonomie. De uitrusting is erg volledig, zowel wat comfortitems betreft als infotainment en actieve veiligheid. Lexus brengt bovendien een erg goed uitgerust basismodel aan de start. De Business krijgt standaard al verwarmde stoelen, 18-duim velgen, parkeersensoren rondom, enzovoort. Gelukkig maar, want de basisprijs bedraagt al 67.190 euro. En zoals steeds bij de Japanse merken moet je naar de hogere uitrustingniveaus overstappen wil je over meer snufjes beschikken. Opties zijn er nauwelijks.

Verrassend zuinig

Lexus heeft alleen de grootste hybride-aandrijving weerhouden voor de RX 450hL. Hij heeft dus een 3.5 V6 benzine die ondersteuning krijgt van twee elektrische motoren, samen goed voor maximaal 313 pk. Op papier zet hij mooie resultaten neer, met een 0 tot 100 km/u in 8 seconden. Maar in de praktijk schuilt het echte plezier in deze Lexus elders. Hij beschikt nog steeds over een traploze versnellingsbak (CVT) met zes voorgeprogrammeerde ‘versnellingen’.

Hierdoor maakt de motor veel toeren in de sportmodus, maar veel brengt dat niet bij aan de rijbeleving. Sportief is hij niet. Maar wanneer je als een goede huisvader deze Lexus aanspoort dat hij echt het beste van zichzelf geeft. De motor geeft zelf aan dat dit de rijstijl is waarmee hij zich het makkelijkst kan verzoenen, en dat leidt tot erg mooie verbruikscijfers in de praktijk. Op een heel heuvelachtig parcours tekenden we een gemiddelde op van 7,5 l/100 km. Knap.

Lexus RX 450hL
Motor: V6 benzine en twee elektrische motoren, 3.546 cc
262 pk bij 6.000 opm
335 Nm bij 4.600 opm
0-100 km/u: 8 sec
Top: 180 km/u
Verbruik: 5,9 l/100 km
Testverbruik: 7,5 l/100km
CO2 : 136 g/km
Prijs : 67.190 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Lexus RX 500h (2023) banner

Test: Lexus RX 500h, toch liever performance? (2023)

Autotests · Lexus
Lexus RZ 450e (2023) banner

Lexus RZ: elektrisch, premium en verrassend

Autotests · Lexus
Lexus RX 450h+ (2023) banner

Lexus RX 450h+: Europa in het vizier

Autotests · Lexus
Ontdek meer